نقش A/B test در کمپین‌های تبلیغاتی

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی و آنالیز از مهمترین اجزای هر کمپین تبلیغاتی می‌باشند و انجام A/B test در این راستا بسیار رواج دارد. استارت‌آپ‌ها در شروع کار بودجه محدودی دارند و در صورتیکه در هر یک اجزای تیم کارها بصورت علمی پیش نرود با هدر رفت سرمایه و کم شدن انگیزه مواجه می‌شوند.

 

تعریف مفهوم A/B تست با یک مثال تجربی!

در سال ۹۵ برای سایت آموزشی فرانش قصد راه اندازی کمپین تبلیغاتی با هدف دریافت ایمیل از کاربران بازار هدف را داشتم.
در شروع با نظر تیم طراحی بنری تهیه شد و بعد از گذشت سه روز متوجه شدیم بازخورد کاربران بسیار ضعیف است و با برگزاری جلسه برین استورمینگ ایده جذاب تری در بنر پیاده شد و تاثیر کاملا محسوسی مشاهده شد. سپس تصمیم گرفتم برای این بنر از ۲ متن جذاب متفاوت استفاده کنم و نتیجه را در شرایط یکسان مقایسه کردم و به معنای واقعی کلمه به تست و مقایسه کمپین های تبلیغاتی و تاثیر آن در بازدهی تبلیغات ایمان آوردم . به بررسی ۲متن برای یک کمپین تبلیغاتی در شرایط یکسان A/B تست میگویند.

روند تست A/B در کمپین های تبلیغات کلیکی

تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) جزء کلیدی بسیاری از کمپین‌های بازاریابی آنلاین است و در فاز برندینگ و افزایش آگاهی کاربرد فراوانی دارد.

در این فرصت، روند اصولی تست A/B در کمپین‌های کلیکی را دنبال می‌کنیم.

تست َA/b

  1. ایده های جدید بیابید.

اولین گام این است که تعریف معیار و متریک موفقیت تست‌های خود را مشخص کنید. تشخیص دقیق پارامترهای آنالیز در هر بخش دیجیتال مارکتینگ مانند تبلیغات بنری، شبکه‌های اجتماعی و گوگل ادز کمک زیادی برای ادامه کار در بلندمدت به شما خواهد کرد.

ایده های تبلیغاتی

معیارهای اندازه گیری قابل استفاده برای نتایج آزمون A/B

  • CTR یا (Click-through-rate)
  • CPC یا (Cost-per-click)
  • Cost per Conversion
  • Conversion rate
  • CPA یا (Cost-per-action)
  • ROAS یا (Return on ad spend)
در بلاگ مدیااد بخوانید:  چگونه یک کمپین تبلیغات همسان موفق اجرا کنیم؟

اما شاید بپرسید کدام معیار را برای موفقیت در نتایج انتخاب کنیم؟ این معیارها بستگی به هدف گذاری شما در اجرای کمپین‌ها دارد و در واقع هیچ کدام درست یا غلط نیست. برای مثال: اگر مقایسه گروه های مختلف کاربران در سایتهای متفاوت را دارید، CTR بهترین معیار است و شما با تست دو بنر با رنگ متفاوت و محتوای کاملا یکسان موفق به مقایسه فیدبک کاربران خواهید شد.

 

  1. برای تست A/B یک فرضیه تعریف کنید

در پشت هر آزمون موفق A/B، یک هدفگذاری روشن و حساب شده وجود دارد. قبل از شروع تست کمپین می‌بایست یک هدفگذاری کلی برای کمپین خود داشته باشید.

بطور مثال وقتی شما با هدف جذب لید یا سرنخ از کاربران شروع به تبلیغات می‌کنید، بنر شما نباید کاربر را به خرید دعوت کند و محتوا و هدف باید در یک راستا باشند.

 

تست آزمون ab

در بلاگ مدیااد بخوانید:  آموزش جامع نحوه ایجاد دیتا استودیو گوگل
  1. اولویت بندی ایده ها

پس از ارائه کردن ایده های تستی، برای استفاده حداکثری از بودجه و زمان، باید ایده های تست خود را اولویت بندی کنید. تنها مواردی را که بالاترین احتمال بهبود عملکرد کمپین را دارد، در الویت بالاتری بگذارید. معیارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها برای تحلیل ایده های خود استفاده کنید و از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأثیر: اگر این کار تاثیر بگذارد چه تاثیری خواهد داشت؟
  • اعتماد: میزان اعتماد من برای نتیجه این ایده چقدر است؟
  • سهولت: سهولت پیاده سازی ایده چیست؟

 

  1. تعیین معیار مقایسه برای متریک

قبل از اینکه تست خود را شروع کنید، باید بدانید انتظار شما برای هر متریک چقدر است. میتوانید حداقل مقدار بازدید و کانورژن را که هر تبلیغی باید دریافت کند را ثبت و پس از انجام تست با پیش بینی مورد انتظار خود مقایسه کنید.

از مواردی که بصورت ویژه در مقایسه بنرها استفده میشود میتوان به تغییر متن، لوگو، رنگها؛ عکس، کال تو اکشن و دسته بندی سایت های نمایش دهنده، اشاره کرد.

آزمایش a b

در بلاگ مدیااد بخوانید:  لندینگ پیج چیست و ۳ اشتباه رایج در طراحی لندینگ پیج
  1. اجرای تست A/B

با توجه به ایده های ارائه شده و ظرفیت موجود برای تست، باید اولین تست را آغاز کنید. به محض مشاهده نتیجه، ادامه تست را متوقف نکنید. حداقل یک هفته به این مرحله زمان دهید. مخاطبان شما بسته به روز و هفته، رفتار متفاوتی دارند. به همین دلیل برای نتیجه دقیق تر، باید حداقل یک هفته منتظر بمانید.

تست کمپین های بنری خود را به میزان حداقل زمانی و کیلکی مشخص ادامه دهید.

  1. نتیجه گیری و تحلیل نهایی A/B تست

طراحی بنر

تا این مرحله، نتایج آزمون های خود را دریافت کرده اید، نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید و به این نکته توجه داشته باشید که شما برای ۱۰% کلیک بیشتر اپتیمایز (بهینه سازی) و تست انجام نمی دهید و با هدف رشد بالای ۳۰% نسبت به بهینه سازی اقدام میکنید.

بسیاری از سرویس های تبلیغاتی مانند مدیااد به شما در اجرا و گزارش‌گیری تست کمپین های بنری و نیتیو کمک میکنند و به هیچ وجه از مشاوره پشتیبان خود غافل نشوید.

خوشحال میشم شما هم نمونه های آزمون و خطا در پروژه های بنری و نیتیو را به اشتراک بگذارید.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    ۵ نظر نظر دهید

    • از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل اپتیمایز برای تحلیل رفتار کاربر در سایت خودتون میتونید استفاده کنید و از پنل های تبلیغاتی مانند مدیااد برای تست انواع تبلیغات و مقایسه فیدبک کاربران میتونید بهره ببرید.

    • البته مطلب با مثال شروع شده ولی اگر فقط A/B تست در بنر منظورتون هست پیشنهاد میکنم حداقل روی رنگ، دکمه و اجزای بنر، مقایسه رو انجام بدین

نظر دهید