بازاریابی CPA؛ راهنمای جامع برای شروع

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه بازاریابی آنلاین در هر کسب‌وکاری، موضوع بازگشت سرمایه (ROI) است که نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار بازی می‌کند. اگر تبلیغات دیجیتال انجام دهید و کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی و آزمایش کنید، می‌توان امیدوار بود تمام کلیک‌ها به فروش تبدیل شود. اما  با احتساب هزینه‌های مختلف مثل حمل‌ونقل، حفظ بازده کافی برای سرمایه‌گذاری در بازاریابی دشوار است.

چطور است به‌جای تمرکز تبلیغات تجاری بر معیارهای آگاهی مثل ایمپرشن و کلیک‌ها، پول خود را برای نتایج واقعی در کسب‌وکار – مثل لید (سرنخ)، کانورژن و فروش – هزینه کنید.

بازاریابی CPA به عنوان بهترین روش برای کسب درآمد از وب‌سایت، در چنین مواقعی مطرح می‌شود. برخلاف دیگر روش‌های بازاریابی که باید برای تبلیغ برند خود پول می‌پرداختید، بدون آن‌که تضمینی برای فروش وجود داشته باشد، بازاریابی CPA به شما این امکان را می‌دهد که پس از آن‌که به اندازه نرخ تعیین‌شده‌تان فروش انجام شد، هزینه آن را بپردازید.

 به عنوان مثال اگر یک جفت کفش را ۱۰۰ هزار تومان فروختید، ۱۰٪ از این مبلغ را به عنوان کمیسیون به بازاریاب CPA می‌پردازید. یعنی ۱۰ هزار تومان هزینه بازاریابی می‌شود و بقیه مبلغ فروش، به عنوان بازده هزینه تبلیغات (ROAS) برای خودتان باقی می‌ماند. این یک بازگشت قابل توجه است.

راهنمای شروع کار با بازاریابی CPA:

تعریف بازاریابی CPA

بازاریابی CPA یعنی هزینه به ازای هر عمل (Cost Per Action)، نوعی از بازاریابی مدل افیلیت است که زمانی بابت تبلیغ هزینه (کمیسیون) می‌پردازد که عمل خاصی به‌طور کامل انجام گرفته باشد. این عمل می‌تواند شامل هر کاری نظیر انجام یک خرید، تماشای یک ویدئو و یا پر کردن یک فرم باشد. سپس شبکه‌های CPA این کمپین‌ها را به وسیله شرکت‌های افیلیت تبلیغ می‌کنند. هر زمان که بازدیدکننده عمل خاصی را به سرانجام برساند، مبلغی به شرکت‌های افیلیت CPA پرداخت می‌شود.

بازاریابی CPA

نحوه بازاریابی CPA

مدل CPA مفهومی ساده است. افرادی که در این مدل مشارکت دارند:

  • ناشر افیلیت: اینفلوئنسری (بلاگر، برند، کسب‌وکار) که کسب‌وکار یا محصول را با هدف جذب ترافیک به یک وب‌سایت تجاری و انجام یک تبدیل (کانورژن) خاص، تبلیغ می‌کند.
  • کسب‌وکار یا تبلیغ‌کننده: برندی که می‌خواهد به منظور هدایت ترافیک با کیفیت به وب‌سایت کسب‌وکار، افزایش فروش، تولید لیدها (سرنخ) و یا تقویت تبدیل (کانورژن) با افیلیت شراکت کند.
  • شبکه CPA: پلتفرمی که افیلیتی که خواهان کسب درآمد به‌وسیله تبلیغ محصولات است را با کسب‌وکاری که می‌خواهد محصولاتش را تبلیغ کند، به هم می‌رساند.

واژه‌شناسی شبکه CPA

واژه‌شناسی شبکه CPA

واژه‌شناسی شبکه CPA پیچیده نیست اما برخی واژه‌های کلیدی وجود دارند که برای شروع کار با آن باید بدانید.

  • مدیر افیلیت: کسی که برنامه افیلیت را برای صاحبان محصول یا همان تبلیغ‌دهنده (مرچنت) مدیریت می‌کند. آن‌ها مسئول استخدام، تعامل با افیلیت‌ها و تولید درآمد برای تبلیغ‌دهنده هستند.
  • دسته: نوع طرحی که پیشنهاد CPA برای آن اعمال می‌شود. (دسته مد، ورزش، زیبایی، سلامتی و…)
  • بازگشت شارژ: وقتی فروش برای عملی که افیلیت برای آن پرداخت انجام داده، با شکست مواجه می‌شود؛ از آن‌جا که فروش هرگز نهایی نشده یا موردی پس داده نشده است، پورسانت (کارمزد) پرداخت شده قبلی به حساب تبلیغ‌دهنده بازمی‌گردد.
  • کمیسیون: مبلغی که افیلیت دریافت می‌کند – یا به‌صورت نرخ ثابت و یا درصدی از فروش – وقتی که یک تبدیل (کانورژن) با موفقیت انجام شد.
  • لینک متنی: یک لینک متنی ایت که در وب‌سایت افیلیت قرار دارد و به وب‌سایت تبلیغ‌کننده متصل می‌شود.
  • نرخ تبدیل: درصدی که یک عمل خاص در آن انجام می‌شود. به عبارت دیگر، تعداد تبدیل‌های (کانورژن) موفق تقسیم بر کل ترافیک.
  • کوکی‌ها: در بازاریابی افیلیت، کوکی‌ها برای آن استفاده می‌شوند که کاربرانی که در یک دوره خاص بر روی لینک افیلیت کلیک کرده و به سایت تبلیغ‌کننده رسیده‌اند را با یک آیدی منحصربه‌فرد نشانه‌گذاری کنند. شرکت افیلیت اعتبار این تبدیل از پیش تعریف شده را معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ روز دریافت خواهد کرد.
  • هزینه به ازای عمل (CPA): یک استراتژی در تبلیغات آنلاین که به تبلیغ‌کننده امکان می‌دهد برای انجام یک عمل خاص از سوی یک مشتری هدف، هزینه پرداخت کند.
  • درآمد بابت هر کلیک (EPC): متوسط مبلغی که افیلیت با هر کلیک کاربر بر روی لینک افیلیت به‌دست می‌آورد.
  • صفحه پیشنهاد: صفحه وبی که پس از انجام عملی خاص به‌وسیله بازدیدکننده، در آن تبدیل (کانورژن) صورت می‌گیرد.
  • بازگشت سرمایه (ROI): به مقدار پول حاصل از یک کمپین اشاره دارد. این مقدار درآمدی است که تقسیم بر هزینه تبلیغات و ضرب‌در صد می‌شود.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  ۱۳ ایده جذاب برای اجرای یک کمپین ریتارگتینگ هوشمند

مدل پرداختی بازاریابی CPA

مدل پرداختی بازاریابی CPA

این مدل بازاریابی برای کسب‌وکارها خوب است زیرا تا زمانی که تبدیل موفقیت‌آمیزی صورت نگیرد، نیازی به پرداخت هزینه بابت تبلیغات نیست. پرداخت‌ها نیز بر اساس رقابت‌ها و نرخ متوسط کمیسیون در هر موردی متفاوت است. فرمول هزینه در ازای هر عمل برای تبلیغ‌کنندگان روشی بسیار کم‌خطر است زیرا آن‌ها فقط زمانی پرداخت انجام می‌دهند که عمل مورد نظرشان انجام شده باشد. برخلاف ترافیک پرداختی که به‌طور مثال فقط هزینه می‌کنید که افراد از طریق تبلیغات به وب‌سایت شما بیایند. هزینه به ازای هر تبلیغ را می‌توان با تقسیم کل هزینه کمپین بازاریابی بر تعداد اقدامات موفقیت‌آمیز معین کرد.

مزایای بازاریابی CPA

مزایای بازاریابی CPA

بازاریابی CPA بسیار سودمند است اگر در جایگاه یک افیلیت، مخاطبان درست را مورد هدف قرار دهید و اگر در جایگاه صاحب کسب‌وکار، با اینفلوئنسرهای باکیفیت ارتباط برقرار کنید. در مقایسه با دیگر کانال‌های بازاریابی، فرمول هزینه در ازای عمل شامل مزایای بسیاری است، از جمله:

۱. تنظیم آسان

راه‌اندازی بازاریابی CPA ساده است: شما تنها به یک وب‌سایت و یک شبکه CPA نیاز دارید. برای استفاده از این روش بازاریابی به سرمایه کمی نیاز است. کافی است با یک شبکه افیلیت CPA معتبر شریک شوید تا کار را به‌صورت حرفه‌ای و بدون شبهه شروع کنید. با استفاده از وب‌سایت خود و انتخاب یک پیشنهاد CPA، می‌توانید بلافاصله جذب ترافیک به وسیله سایت‌های افیلیت را شروع کنید.

۲. پرداخت پس از فروش

شما برای ترافیکی که {به مشتری} تبدیل نشده، پرداختی انجام نمی‌دهید. اگر هم ارجاعات از سوی افیلیت به‌طور مداوم نرخ تبدیل پایینی ارائه داد، شرکت‌های افیلیت خود را متنوع‌تر کنید و بر روی اینفلوئنسر موفق‌تری تمرکز نمایید.

۳. کم‌خطر

از آن‌جا که این تبلیغات جز در مواردی که بازدید‌کننده به مشتری تبدیل شده و یا عمل خاصی را به سرانجام رسانده باشد، برای ناشر هزینه‌ای ندارد، این مدل برای تجارت‌های الکترونیکی بسیار کم‌ریسک است.

۴. نرخ بازگشت سرمایه بالا

۱۶٪ از بازاریابی آنلاین متعلق به بازاریابی افیلیت است. مشتری‌ها معمولا برای خریدی که به‌وسیله پیشنهاد افیلیت انجام می‌دهند بیشتر هزینه می‌کنند. این بدان معنیست که این نوع از کمپین‌های بازاریابی، نسبت به بیشتر منابع ترافیکی، ترافیک باکیفیت‌تر و پیشنهادات باارزش‌تری ایجاد می‌کنند.

  • متوسط درآمد بازاریابی افیلیت از مشتری، ۵۸٪ بیشتر است.
  • میانگین سفارش به ازای هر مشتری در بازاریابی افیلیت، ۳۱٪ بیشتر است.
  • متوسط مقدار سفارش در بازاریابی افیلیت، ۲۱٪ بیشتر است.

به علاوه به عنوان افیلیت هرچه فروش بیشتری به همراه بیاورید، کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنید.

۵. گسترش بازاریابی

با بازاریابی CPA پیام برند شما سریع‌تر و پیوسته‌تر به بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان می‌رسد. در بازاریابی CPA فرقی نمی‌کند برند شما در حوزه مد باشد یا لوازم الکترونیکی، مربوط به خانه و باغ باشد یا لوازم مرتبط با حیوان خانگی و… . آگاهی از برند خود را با امکان دسترسی به مخاطبان از طریق افیلیت گسترش دهید؛ مخاطبان زیادی که احتمالا به هیچ طریق دیگری امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهید داشت.

بهترین نکات مربوط به بازاریابی CPA

بهترین نکات بازاریابی CPA

بازاریابی افیلیت از آن مدل‌های بازاریابی نیست که آن را راه‌اندازی و تنظیم کنید و سپس به حال خود رهایش کنید. باید برای ایجاد رابطه با شرکت‌های افیلیت CPA وقت صرف کنید و یک کانال تبدیل (کانورژن) قوی ایجاد کنید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید. برای کسب موفقیت در استراتژی بازاریابی CPA نکات زیر را رعایت کنید:

۱. استخدام یک مدیر افیلیت را بررسی کنید.

برای این‌که از تلاش‌های بازاریابی CPA خود بیشترین نتیجه را بگیرید، به فردی نیاز دارید که وقت خود را برای انتخاب شرکت‌های افیلیت CPA، تعامل با صاحبان وب‌سایت‌ها، فرستادن تبلیغات به آن‌ها و کسب پیوسته درآمد برای سایت شما بگذارد.

مدیران افیلیت با انجام اقدامات زیر می‌توانند به افیلیت‌ها کمک کنند:

  • مرور و بررسی پیشنهادات افیلیت و ارائه نکاتی در زمینه تغییر استراتژی‌ها.
  • پیشنهاد مواردی درباره نوع لینک‌های افیلیت یا تبلیغاتی که استفاده از آن‌ها، تبدیل را بهینه می‌کند.
  • ارائه نکاتی درباره محتوا که محصولات تبلیغ‌کننده را به‌طور موثر تبلیغ می‌کنند.
  • ارسال نسخه به‌روزرسانی‌شده محصول و محتوای خلاقانه تازه برای شرکت‌های افیلیت CPA.
  • در نظر گرفتن پورسانت و انعام برای شرکت‌های افیلیت CPA با هدف بالا بردن انگیزه آن‌ها در اجرای کار.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  لینک UTM چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟

مدیران افیلیت با انجام اقدامات زیر می‌توانند به تبلیغ‌کنندگان کمک کنند:

  • شما را به شرکت‌های افیلیت با عملکردی قابل توجه در جایگاه خود وصل می‌کنند.
  • با کمک طوفان فکری برای محصولات خاص، ایده‌های تبلیغاتی جدید پیدا می‌کنند.
  • به‌طور پیوسته پیام‌های برند و نسخه به‌روزرسانی محصول شما را برای شبکه CPA ارسال می‌کنند.
  • با شرکت‌های افیلیت درباره قراردادها مذاکره می‌کنند، بر جزییات بازگشت سرمایه (ROI) نظارت می‌کنند و برای ماندن در سطح بالای رقابت برنامه افیلیت را با دیگران مقایسه می‌کنند.
  • شما را با خلاقیت‌های موجود در برنامه‌های افیلیت و وب‌سایت‌ها که باعث ایجاد نتایجی چشمگیر شده‌اند، آشنا می‌کنند.
  • کارهای مربوط به حسابداری را انجام داده و مالیات را مدیریت می‌کنند.

 ۲. از کار با شبکه‌های CPA که ریویوهای (نظرات) بدی دارند، خودداری کنید.

نکته منفی در بازاریابی CPA (مانند هر کار دیگری که به‌صورت آنلاین فرصت کسب درآمد را فراهم می‌کند) شبکه‌های مشکوکی است که روش‌های نادرستی دارند. پیش از آن‌که با هر شبکه بازاریابی افیلیت CPA شروع به همکاری کنید، حتما نظرات (ریویوها) مربوط به آن را بخوانید.  اما به خاطر داشته باشید که هیچ شبکه‌ای نمی‌تواند نرخ رضایت ۱۰۰ درصدی داشته باشد؛ از این رو یکی دو شکایت نباید شما را از آن شبکه ناامید کند.

معروف‌ترین نظرات منفی در این موضوع شامل موارد زیر است:

  • عدم پرداخت (لطفا توجه کنید حتی شبکه‌های بسیار معتبر بازاریابی CPA به دلایل خاص ممکن است از پرداخت خودداری کنند. بنابراین پیش از ورود به سیستم حتما سیاست‌های شبکه را مرور کنید.)
  • عملکرد غیرمفید مدیران افیلیت
  • مشکل در ورود به شبکه یا استفاده از پلتفرم

۳. از تبلیغات همسان استفاده کنید.

دوران جاگذاری بنرهایی بدون ظرافت با ظاهری زشت در سایتتان به سر آمده است. این‌گونه تبلیغات، به تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری کمکی نمی‌کنند. در حقیقت تبلیغات همسان یا همان تبلیغاتی که از نظر رنگ و ظاهر، طرح و موضوع با وب‌سایت شما همخوان و هماهنگند در میان تبلیغات نمایش داده شده در سال ۲۰۲۰، ترند هستند. تلفیق تبلیغات شما با یک طراحی وب باکیفیت، تبدیل بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد زیرا تبلیغات همسان از نظر بصری دو برابر بیشتر از تبلیغات بنری به جذب و جلب توجه مخاطبان منجر می‌شود.

ترندهای بازاریابی CPA

ترندهای بازاریابی CPA

پیروی از داغ‌ترین ترندهای بازاریابی CPA در سال ۲۰۲۰ درآمد شما را افزایش می‌دهد و به خلق یک رویکرد استراتژیک در برنامه‌ریزی برای دیجیتال مارکتینگ برای سال آینده به شما کمک می‌کند.

  • انتظار می‌رود پس از سال ۲۰۲۰ بازاریابی CPA بیش از پیش در کشورهای در حال توسعه گسترش یابد.
  • در بازاریابی CPA بهتر است تمرکز بیشتر بر روی محتوا باشد تا عناوین و پاپ‌آپ‌ها.
  • در آینده اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی CPA همپوشانی پیدا خواهد کرد و به بسیاری از مشاغل جدید تجارت الکترونیکی دلیل بیشتری برای پیوستن به شبکه‌های افیلیت CPA می‌دهد.
  • هرچه پیش می‌رود مشاغل مربوط به تجارت الکترونیکی بخش بیشتری از بودجه بازاریابی قدیمی‌تر (PPC، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات بنری) را به بازاریابی عملکردی و افیلیت مارکتینگ اختصاص می‌دهند.

و شبکه‌های معتبر افیلیت CPA به افزایش شفافیت و ارائه داده‌های مبتنی بر درخواست‌ها و نیازهای مشتریان ادامه خواهند داد.

خلاصه مطلب

برای دیجیتال مارکترهایی که بخش عمده تمرکزشان بر بازگشت سرمایه است و در جستجوی مناسب‌ترین روش برای رسیدن به هدفشان هستند، بازاریابی CPA بهترین انتخاب است. این نوع بازاریابی یک تاکتیک بهینه و سریع است که در کسب‌وکار، نتایج ملموس و واقعی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد. بازاریابی CPA روشی برای گسترش پیام برند شماست درحالی‌که همزمان روابطی قوی با وب‌سایت‌های شریک خود می‌سازید.

این استراتژی که تنظیم و راه‌اندازی آن نیز ساده است، برای شرکت‌های افیلیت مزیت محسوب می‌شود زیرا آن‌ها می‌توانند پیشنهاداتی را انتخاب کنند که موضوع آن‌ها در راستای اهداف برند و وب‌سایتشان بوده و به آن‌ها امکان می‌دهد از بنرها و لینک‌های متنی کسب درآمد کنند.

اگر می‌خواهید دسترسی به وب‌سایت خود را گسترش دهید، بازدهی بالایی از سرمایه داشته باشید و تاثیر واقعی تلاش‌های بازاریابی را در کسب‌وکار خود احساس کنید، بازاریابی CPA را در برنامه‌های استراتژیک خود بگنجانید.

نظر دهید

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید