راهنمای کامل استفاده از UTM در گوگل انالیتیکس

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

در این پست از بلاگ مدیااد به مرور UTM و کاربردهای آن می‌پردازیم؛ اهمیت و مزایای استفاده از UTMها در تبلیغات آنلاین مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس با چگونگی ساختن یک UTM همراه شما خواهیم بوئ. در نهایت یاد می‌گیریم که چگونه اطلاعات حاصل از UTMها را در گوگل آنالیتیکس پیدا و تحلیل کنیم.

UTM چیست؟‌

UTM مخفف Urchin Tracking Module به معنای «ماژول ردیابی اورچین» است. قبل از ارائه توضیحات کامل‌تر پیرامون UTM، ابتدا یادآور می‌شویم که شناخت منابع ارجاع و میزان بازخورد هر یک ازآن‌ها، جهت ارزیابی بازخورد، شناخت مخاطبان، بازارهای هدف و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات در بستر اینترنت ضروریست. کدهای UTM به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اطلاعات جامعی از کمپین‌های تبلیغاتی خود بدست بیاورید.

گوگل شرکت نرم افزاری Urchin را در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد و نرم‌افزار این شرکت را با عنوان گوگل آنالیتیکس معرفی نمود. کدهای UTM شامل بیت متن‌هایی هستند که می‌توانید به یک پیوند اضافه کنید. این بیت متن‌ها، اطلاعاتی دسته‌بندی شده در مورد هر پیوند در اختیار گوگل آنالیز (و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل) قرار می‌دهند. اگر مدت زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنید و سعی دارید با استفاده از این شبکه‌ها، بازار فروش خود را گسترش ‌دهید،‌ احتمالا روزانه تعداد زیادی لینک از طریق پلتفرم‌های خاص منتشر می‌کنید. کدهای UTM به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد هر یک از این لینک‌ها را به طور دقیق بررسی کنید. شما می‌توانید از متغیرهای UTM که در آدرس URL لینک اضافه می‌شوند،‌ برای ردیابی اطلاعاتی مانند میزان ترافیکی که از رسانه‌های اجتماعی مختلف دریافت می‌کنید یا ردیابی جزئیات دقیق‌تری مانند اینکه کدام قسمت از لینک شما بیشترین بازده را داشته است بهره‌مند شوید.

کدهای UTM بازگوکننده‌ داستان ترافیک شما هستند.

utm چیست

هنگامی که کدهای UTM بطور کامل پیاده‌سازی شوند، باید قادر به پاسخگویی به ۳ سؤال اساسی پیرامون ترافیک وب سایت شما باشند. این سؤالات عبارتند از:

  1. ترافیک، از چه طریقی ایجاد می‌شود؟
  2. ترافیک، به چه روشی ایجاد می‌شود؟
  3. ترافیک، چه زمانی ایجاد شده است؟

پارامترهای کدهای UTM

کدهای UTM با استفاده از عناصر آن‌ که تحت عنوان پارامترهای UTM شناخته می‌شوند به سؤالات شما در مورد ترافیک وب سایت‌تان پاسخ می‌دهند. در ابتدا بهتر است که با این پارامترها آشنایی پیدا کنیم تا در نهایت بتوانیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم. پارامترهای UTM به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که ۳ دسته از آن‌ها پارامترهای ضروری و ۲ دسته‌ دیگر پارامترهای اختیاری‌اند. در ادامه به بررسی انواع پارامترهای UTM می‌پردازیم.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  چگونه یک کمپین تبلیغات همسان موفق اجرا کنیم؟

پارامترهای ضروری کدهای UTM

utm_source: در این پارامتر، بهتر است از نام منبعی (مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام) که برای اشتراک‌گذاری انتخاب کردید به عنوان منبع استفاده کنید، این تعریف پارامتر الزامی نیست، ولی پیشنهاد گوگل، لینک مرجعی است که در آن پست خود را به اشتراک گذاشته‌اید. پارامتر Source قادر به پاسخگویی به این سؤال است که «ترافیک از چه طریقی ایجاد می‌شود؟»، یا دقیق‌تر بگوییم، ترافیک ایجاد شده از طریق هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، برای لینک مورد نظر، به چه میزان است و در نهایت قادر خواهید بود تا مراجعان خود را براساس منابع‌تان دسته‌بندی کنید. برای نمونه وقتی می‌خواهید یک پیوند را از طریق پلتفرم تبلیغاتی مدیااد انتشار دهید به این ترتیب می‌نویسید:

“utm_source=mediaad”

utm_medium: این پارامتر قرار است به سوال دوم پاسخ دهد، «به چه روشی ترافیک ایجاد می‌شود؟». روش‌های مختلفی برای ارسال یک لینک وجود دارد. شما ممکن است از بنر استفاده کنید، یا تبلیغات کلیکی داشته باشید. این پارامتر نوع لینک ارسالی شما را مشخص می‌کند. مثلا اگر لینک شما مربوط به تبلیغات کلیکی می‌باشد باید از کلمه cpc یا اگر لینک بنر باشد، از کلمه banner استفاده کنید.

utm_campaign: این پارامتر به سؤال «چه زمانی ترافیک ایجاد شده است؟‌« جواب می‌دهد. با اضافه کردن این پارامتر، متوجه خواهید شد که ترافیک بوجود آمده، در کدام کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است. مثلا شما برای تبلیغ محصولات زیبایی، عنوان کمپین خود را beauty قرار می‌دهید و زمانی که در حال بررسی لینک‌های خود هستید، با مشاهده کلمه‌ی beauty متوجه می‌شوید که برای این کمپین تبلیغاتی، لینک مورد نظر را ارسال کرده‌اید.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

utm_content: این پارامتر به شما نشان خواهد داد که ترافیک ایجاد شده در وب‌سایت شما به چه دلیلی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال،‌ اگر شما دو توئیت متفاوت در یک صفحه داشته باشید،‌ از طریق این پارامتر،‌ تعداد مراجعان به هر کدام از آن‌ها را مشخص می‌کنید، بنابراین می‌توانید بگویید کدام لینک بیشترین بازخورد را برای شما داشته است.

utm_term: این پارامتر برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده می‌شود. با این پارامتر شما کلمات کلیدی منحصر بفردی را که برای تبلیغات خاص انتخاب کرده‌اید، ردیابی می‌کنید.

 

آموزش پیاده سازی کدهای UTM

توجه داشته باشید که می‌توانید کدهای UTM را بصورت دستی وارد کنید و یا با استفاده از ابزارهای آنلاین این کار را انجام دهید. اگر تمایل دارید که کدهای UTM را به صورت دستی وارد نمایید، قبل از هر چیز به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • کدهای UTM بعد از آدرس لینک مورد نظر استفاده می‌شوند.
  • کدهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.
  • قبل از وارد کردن کدهای UTM باید از علامت (?) به صورت انگلیسی استفاده کنید.
  • برای مقدار دهی هر پارامتر، باید از علامت (=) استفاده کنید.
  • برای جدا کردن هر کدام از پارامترها از علامت (&) استفاده کنید.
  • برای عباراتی که نیاز به جدا کردن دارند، از خط تیره (-) استفاده کنید.
  • برای بکار بردن چند کلمه‌ی کلیدی در پارامتر utm_term از (+) استفاده کنید.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برای فهم بهتر مطلب، یک نمونه از کدهای UTM استفاده شده در آدرس URL لینک را در اینجا آورده‌ایم:

digikala.com/?utm_medium=cpc&utm_source=mediaad&utm_content=image&utm_campaign=NativeMediaad

ابزارهای اینترنتی بسیاری برای پیاده سازی کدهای UTM،‌ در دسترس می‌باشد، که ما در اینجا شما را با ابزار Campaign URL Builder آشنا می‌کنیم. پس ورود به وبسایت، ابتدا لینک صفحه‌ مورد نظر خود را در قسمت website URL وارد کنید و سپس فیلد هر کدام از پارامترها را تکمیل کنید و در پایان،‌ در قسمت پایان صفحه،‌ لینک خروجی خود را دریافت کنید.

ابزار utm builder

بررسی کدهای UTM در Google Analytics

تا اینجا، شما پارامترهای UTM را پیاده‌سازی کردید، اکنون زمان آن است تا بتوانید نتایج کارهای خود را بررسی کنید. برای این منظور، اولین گام این است که در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید،  وقتی که وارد صفحه‌ شخصی خود در گوگل آنالیتیکس شدید، به دو صورت می‌توانید نتایج خود را مشاهده کنید:

  1. در گوشه‌ی سمت چپ تصویر، در زیرمجموعه‌ی گزینه‌ی Acquisition، گزینه‌ی All Traffic  را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید تمام پارامترهای UTM را به صورت مجزا مشاهده کنید.
  2. گزینه‌ی Acquisition را انتخاب کنید و سپس روی گزینه‌ی All Campaigns کلیک کنید و لیست کامل کمپین‌های تبلیغاتی خود را با پارامترهای آن‌ها مشاهده کنید.

انالیتیکس بخش کمپین

 

در گوگل آنالیتیکس،‌ شما می‌توانید تمامی پارامترهای پیاده سازی شده‌ی UTM را مشاهده کنید. بررسی این پارامترها به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین نوع تبلیغ را در پر بازده‌ترین شبکه‌ اجتماعی مشخص کنید. بهره‌مندی از این اطلاعات گام بزرگی در تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. مدیااد برای راحتی تبلیغ‌دهندگانی که با آن‌ها همکاری می‌کند در پنل خود امکان تعیین utm برای کمپین‌ها را فراهم کرده است. اگر تبلیغ‌دهنده هستید با ثبت نام در پنل مدیااد و استفاده این سرویس به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را ساخته و از طریق آنالیتیکس و گزارش‌های موجود در پنل مدیااد کمپین‌های اثربخشی را ایجاد کنید.

پنل مدیااد

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    بدون نظر نظر دهید

نظر دهید