مفهوم نرخ تبدیل (Conversion Rate) و راههای افزایش نرخ تبدیل سایت

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

در فضای بازاریابی آنلاین، هدف از راه اندازی کسب و کار اینترنتی همانند کسب و کارهای دیگر، کسب درآمد از فروش اینترنتی می باشد.در واقع اگر کسب و کاری فروش قابل توجهی را نتواند داشته باشد ممکن است دیر یا زود نسبت به رقبای خودش به شکست برسد. حال سوالی که اینجا مطرح می شود اینکه با چه معیار و پارامتری می توان این میزان موفقیت کسب درآمد اینترنتی را اندازه گیری کرد و بهبود بخشید.مطلبی که امروز مطرح میکنیم در رابطه با این معیار به اسم نرخ تبدیل (Conversion Rate) می باشد که آن، اهمیت افزایش نرخ تبدیل در کسب و کارها، روشهای افزایش نرخ تبدیل و همچنین ابزارهای برای تحلیل این پارامتر را در ادامه مقاله آورده ایم :

در این مطلب به طور تجربی میخواهم بیان کنم که چطور میتوانیم یک وبسایت با نرخ تبدیل خوب داشته باشیم یا اگر وبسایتی با این ویژگی داریم چگونه نرخ تبدیل را افزایش دهیم .

نرخ تبدیل سایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهم در رابطه با نرخ تبدیل (Conversion Rate) صحبت کنم باید یک تعریفی از تبدیل یا Conversion داشته باشم.

مفهوم تبدیل (Conversion)

فرض کنید که یک بازدیدکننده به فروشگاه اینترنتی شما میرسد و بعد از بازدید چند صفحه از محصولات، محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کرده و در نهایت محصول را خریداری میکند.در اینجا اصطلاحا میگوییم تبدیل یا Conversion صورت گرفته یعنی کاربر از یک بازدیدکننده معمولی به یک خریدار محصول تبدیل شده است.(دقیقا همان چیزی که ما میخواهیم)

مفهوم نرخ تبدیل ( Conversion rate )

خب تا به اینجا با مفهوم تبدیل آشنا شدیم حالا فرض کنید که ما روزانه ۱۰۰ بازدیدکننده داریم که ۲۰ نفر از بازدیدکنندگان در نهایت تصمیم نهایی به خرید محصول یا محصولاتی را دارند. در اینجا میگوییم که نرخ تبدیل سایت ما ۲۰ درصد است یعنی ۲۰ درصد بازدیدکنندگان سایت ما کاری را انجام میدهند که ما میخواهیم این یک مثال از فروشگاه اینترنتی بود نرخ تبدیل بسته به خواسته مدیران کسب و کار اینترنتی مشخص میشود ممکن است شما از بازدیدکنندگان تنها یک لید(سرنخ) بخواهید و به ازای دریافت آن قصد محاسبه نرخ تبدیل کاربران سایت‌تان را داشته باشید.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل سایت

فکر میکنم تا به اینجا نحوه محاسبه نرخ تبدیل را هم متوجه شده باشید نحوه محاسبه بسیار ساده و بدون ابهام می باشد.

 کاری که ما میخواهیم انجام شود / مجموع ترافیک سایت * ۱۰۰ = نرخ تبدیل

به جای واژه ” کاری که ما میخواهیم انجام شود” هر واژه ای میتوان قرار داد. دانلود ایبوک، خرید محصول، ثبت نام در سایت و… .

محاسبه نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا اینقدر مهم است؟

خب همانطور که میدانید از آنجا که تقریبا همه چیز در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری می باشد پس میتوان هر چیزی را بهینه تر کرد. بهینه سازی نرخ تبدیل هم فرآیندی است جهت ایجاد یک تجربه خوب برای کاربران سایت که منجر به رشد نرخ تبدیل می شود. 
بهینه سازی نرخ تبدیل در یک کسب و کار به فرآیندی از افزایش درصد بازدیدکنندگان سایت به کاربری که عملی انجام میدهد گفته می شود که این فعالیت می تواند از پرکردن یک فرم در سایت تا خرید محصول و کالا باشد.در فرایند بهینه سازی سایت (CRO) شما میتوانید نحوه تعامل کاربر با سایتتان که چه عملیاتی را انجام داده است یا چه چیزی باعث شده است از مرحله ایجاد اکشن منصرف شود را متوجه شوید.برای بهینه سازی موفق نرخ تبدیل  شما به عنوان مدیر کسب و کار باید بدانید که چه چیزی را و چگونه و با چه ابزارهایی تحلیل کنید که استراتژی مناسبی در جهت داشتن یک CRO قوی داشته باشید، به زبانی ساده تر می توان گفت اگر نرخ تبدیل سایت مان برای مثال ۵ درصد است باید از خود یک سوال مهم را بپرسیم؟

تعریف نرخ تبدیل

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است نگاهی به مواردی که باعث افزایش نرخ تبدیل میشود ،داشته باشیم:

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت (Conversion Rate)

برای افزایش نرخ تبدیل سایت فقط به قبل از ایجاد یک اکشن خاصی نباید بسنده کنید، بلکه به منظور تداوم و افزایش این converison ها بهتر است این بهینه سازی هارا بعد از ایجاد یک تبدیل ادامه دهید که در زیر این موارد را ذکر کرده ایم :

۱۳ مورد از روشهای افزایش نرخ تبدیل سایت قبل ایجاد اکشن

  1. استفاده کردن ازعکسها و ویدیوهای باکیفیت بالا: با نشان دادن جزئیات محصولات با گرفتن عکسهای با کیفیت بالا کاربر حس واقعی تری نسبت به محصول پیدا خواهد کرد.
  2. بهبود سرعت صفحات سایت:  گزارشات نشان می دهد که ۴۰ درصد افراد اگر صفحات سایت زیر ۳ ثانیه لود نشود سایت را ترک میکنند و این به این معنی است که هر ۰.۱ ثانیه اضافه لود شدن سایت ۱درصد فروش سایت را کاهش می دهد.که این کار را با یک سری از ابزارهای تست سایت که در ادامه مقاله آوردیم انجام می شود.
  3. تولید و بهینه سازی محتوایی ویدیویی: استفاده از محتویات ویدیویی در سایت میزان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش میدهد.
  4. قرار دادن دکمه Call To Action مناسب در صفحات مورد نظرسایت:  قراردادن دکمه کال تو اکشن با استانداردهای مناسب طراحی و هایلایت کردن دکمه به منظور جلب توجه کاربر.
  5. به اشتراک گذاشتن نظرات کاربران: به منظور ایجاد حس اعتماد کاربران سایت و تبدیل آنها به مشتری وفادار لازم است که از نظرات مشتریان قبلی در رابطه با محصولی که قبلا خریده اند باخبر شوند.
  6. بهینه سازی تجربه کاربری (UX)صفحات محصولات: مسلما داشتن یک وب سایت مطابق با اصول طراحی سایت کاربر را راحتتر به مشتری تبدیل خواهد کرد.
  7. قراردادن سرچ سریع محصولات: با داشتن تیترهای مناسب برای محصولات و قرار دادن سرچ باکس در نزدیکترین مکان سایتتان،کاربر از سردرگمی در خواهد آمد.
  8. امکان پرداخت با روشهای متفاوت: با داشتن انواع امکانات مختلف پرداخت مانند کارت به کارت،قرار دادن شماره حساب،پرداخت نقدی،راحتی کاربر را تضمین می کند.
  9. بهینه سازی صفحات سایت در دستگاه موبایل ( Responsive ): به دلیل استفاده زیاد و روزمره کاربران از دستگاه موبایل, بهتر است صفحات سایتان با دستگاه موبایل هم منطبق باشد که از طریق ابزار Mobile-Friendly Test این مورد را میتوانید تست کنید.
  10. داشتن پشتیبانی۲۴ساعته وآنلاین: با قرار دادن سیستم چت آنلاین در سایت این امکان را به کاربر می دهد که راحتتر مشکلات و سوالاتش را در میان بگذارد.
  11. به روزرسانی وبسایت : اگر به طور دایم محتویات سایتتان را آپدیت کنید کاربر از معتبر بودن سایت شما مطمئن تر خواهد شد.
  12. جلب اعتماد مشتریان: با داشتن ای نماد الکترونیکی در سایت و برقراری امنیت سایت اعتماد کاربران و احتمال تبدیل شدن به مشتری وفادار بیشتر خواهد شد.
  13. پیشنهاد کدهای تخفیف دار به مدت طولانی: با ارایه کدهای تحفیف دار به مناسبت های محتلف و اعلام آن به کاربران سایت، کاربر را مشتاق به دیدن سایت و استفاده از این پروموشن های تخفیف دار میکند.این کدهارا می توانید از طریق ایمیل مارکتینگ،قرار دادن آن در شبکه های اجتماعی و… انجام دهید.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  بازاریابی داده‌ محور چیست؟ +4 روش کاربردی بازاریابی داده محور

۶ مورد از راهکارهای افزایش نرخ تبدیل بعد از تبدیل کاربر به مشتری

  1. استفاده از ابزارهای A/B تست: با یک سری ابزارهای تست مانند optimizely که در قسمت ابزارهایی برای افزایش نرخ تبدیل سایت آوردیم، میتوانید آمارهایی از اینکه کاربر چه عکس العملی نسبت به صفحات سایت شما داشته است را دریافت کنید و بهتر است این الویت را برای صفحات فرودی که بیشترین کاربر را جذب کرده است،قرار دهید.
  2. استفاده از کمپین های ریتارگتینگ: این روش با نشان دادن تبلیغات جدید به مشتریان بالقوه با استفاده از محصولاتی که قبلا دیده اند  و همچنین جذب مشتریانی که دیگر وارد سایت شما نمی شوند،نرخ تبدیل سایتتان را افزایش می دهد.
  3. استفاده از کمپینهای ایمیل مارکتینگ به صورت اتوماتیک: با استفاده از این سرویس،همانطور که در بالا هم اشاره کردیم می توانید مشتریان خود را از جدیدترین اخبار و محصولات کسب و کارتان با خبر کنید و میتوانید پیشنهادات پروموشن خود را از این طریق هم ارسال کنید.
  4. توسعه استراتژی محتوا: بهینه سازی محتوای سایت و ارایه محتویات مرتبط با نیاز مشتری که خود یکی از موارد بهینه سازی conversion rate  سایت میتواند باشد.
  5. آنالیز رفتار مشتریان: با استفاده از ابزارهای تحلیل رفتار کاربران مانند گوگل آنالیتکس در ادامه مقاله آن را معرفی کردیه ایم،میتوانید روند تعامل با مخاطب را بهینه سازی کنید.
  6. بهینه سازی پرسونای مختلف مخاطبین: هدف گیری مناسب مخاطبین با استفاده از موقعیت جغرافیایی کاربران،جنیست آنها،و… که در ایجاد کمپینهای موفق و افزایش نرخ تبدیل بسیار کارآمد خواهد بود.

دلایل اهمیت افزایش نرخ تبدیل سایت چیست ؟

به نظر شما کاربری که وارد وب سایت شما می شود واگر در آنجا اطلاعات مفیدی که مورد نیازش باشد را نتواند پیدا کند آیا زمان بیشتری برای ماندن در سایتتان را صرف میکند که بخواهد به مشتری شما تبدیل شود؟ جواب این سوال کاملا مشخص می باشد، پس لازم است که راهکارهایی برای تبدیل شدن کاربر سایتتان به مشتری با افزایش نرخ تبدیل بالا در نظر داشته باشید ولی سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که داشتن نرخ تبدیل بالا چه اهمیتی برای کسب و کار شما خواهد داشت که در زیر ۳ دلیل اهمیت آن را آورده ایم:

  • جذب مشتری بیشتر
در بلاگ مدیااد بخوانید:  تحلیل SWOT چیست؟

این یک امر طبیعی است زمانی که به فکر بهینه سازی باشید بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری وفادار تبدیل کردید و در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت.

  • بهینه سازی هزینه تبلیغات

بسیاری از کمپین های تبلیغاتی که در فضای دیجیتال وجود دارد هزینه های هنگفتی برای تبلیغات خود دارند و چون تحلیلی بر روی کاربران و ورودی های سایت شان ندارند در نتیجه اثربخشی را حس نمیکنند و ایراد را از تبلیغات و پلتفرم تبلیغاتی میبینند. ولی در امر بهینه سازی تمرکز زیادی ندارند این را در نظر داشته باشید که به جای هزینه زیاد برای تبلیغات به دنبال این باشید که چطور میتوان همان کاربران را به مشتری وفادار تبدیل نمود.

  • نرخ بازگشت سرمایه بالا

شما برای افزایش ترافیک سایتتان مسلما بودجه ای را برای تبلیغات در نظر گرفته ایید که اگر نرخ تبدیل سایتتان بالا باشد در نتیجه ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه شما بیشتر خواهد شد.

اهمیت نرخ تبدیل

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل در ایران

تا اینجای مطلب با نرخ تبدیل و راهکارهای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت آشنا شدیم .به عنوان یک دیجیتال مارکتر و یا صاحب یک کسب و کار آنلاین میدانید که در فضای دیجیتال مارکتینگ تحلیل و آنالیز رقتار کاربران به بهینه سازی استراتژی کسب و کارتان کمک بسیاری خواهد کرد یکی از پارامترهایی که آنالیز آن بسیار مهم می باشد، نرخ تبدیل سایت می باشد که در این راستا نیازمند یک سری ابزارها هستید، که در زیر چند ابزار مفید که در ایران هم کاربرد دارند را معرفی کرده ایم:

ابزار Google Analytics 
ابزاری رایگان و جامع برای به دست آوردن اطلاعاتی از رفتار کاربران با سایت مانند: مدت زمان دیدن صفحات سایت شما، نرخ پرش سایت، منبع ورود کاربران به سایت و کلی پارامترهای دیگر که با استفاده از این ابزار کاملا می توانید رفتار و تعامل با کاربر را آنالیز کنید.
ابزار  Hot Jar
ابزاری برای آنالیز دقیق رفتار کاربران که به مدت دوهفته استفاده از آن رایگان می باشد.در واقع امکانی به شما میدهد که می توانید متوجه شوید که کدام قسمتهای سایتتان کلیک بیشتری را داشته اند.

ابزار Optimizely
با در اختیار گذاشتن امکانی برای انجام  A/B  تست، بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل سایتتان کمک شایانی خواهد کرد.

ابزار Similar Web
این ابزار این امکان را به شما میدهد که اطلاعاتی از اینکه کاربران سایت شما از کجا آمده اند، داشته باشید که در روند بهینه سازی محتوا در نتیجه افزایش Conversion Rate سایت شما موثر خواهد بود.

ابزار Google Page Speed
ابزاری برای سنجش سرعت سایت که با بهینه سازی سرعت لود شدن سایت، کاربر تمایل زیادی به گشت و گذار در سایتتان را دارد که ممکن است منجر به مشتری شدن آن هم شود.

در این مطلب سعی بر این داشتیم که یکی از پارامترهای مهم برای تبدیل کاربر به مشتری و مشتری وفادار، Converstion rate، را به همراه راهکارهای مفید برای افزایش نرخ تبدیل و ابزارهای تحلیل آن را به صورت کامل توضیح دهیم، اگر شما هم موردی در رابطه با افزایش نرخ تبدیل و یا ابزارهای تحلیل و آنالیز این پارامتر به ذهنتان رسید، برای ما به اشتراک بگذارید.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    ۸ نظر نظر دهید

    • وقت بخیر دوست عزیز معمولا ابزارهای کمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران کاربردی و قابل استفاده هستند

    • سلام وقت بخیر اگر در خصوص محتوای بلاگ هست همینجا بفرمایید
      اگر برای مدیااد هست در داشبورد بپرسید یا تماس بگیرید

  1. سلام و درود معمولا چه درصد هایی برای نرخ تبدیل متوسط و خوبه ؟ سایتمون چه نرخ تبدیلی باید داشته باشه ؟ متوسط جهانی چقدره ؟

    • سلام میلاد جان
      به عوامل متعددی بستگی داره، مثلا گول‌هایی (Goal) که تعریف می‌کنید میتونن خیلی متفاوت باشن در نرخ تبدیل، مثلا ممکنه یه گول ثبت نام کاربر جدید باشه و نرخ تبدیلش ۴% باشه و یه گول دیگه دانلود یه فایل رایگان باشه و نرخ تبدیل دانلود اون فایل ۲۰% باشه، همچنین به صنعتی که در اون فعال هستید و میزان آشنایی کاربران با برند شما و پیچیدگی های مربوط به تجربه کاربری (UX) سایت شما بستگی داره.

نظر دهید