۱۳ ایده جذاب برای اجرای یک کمپین ریتارگتینگ هوشمند

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

تاکنون پیش آمده که برای نخستین بار به فروشگاهی آنلاین سر بزنید و همان بار اول نیز خرید انجام دهید؟ مطابق با آمار پلتفرم ریتارگتینگ AdRoll، تنها ۲٪ از خریداران در اولین بازدید خود از وب‌سایت فروشگاه آنلاین به خریدار تبدیل می‌شوند. نقش بازاریاب در این مرحله چیست؟

از تکنیک بازاریابی ریتارگتینگ استفاده کنید. ریتارگتینگ به شما اجازه می‌دهد برای ۹۸٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود فرصت دوم (یا چندم) ایجاد کنید که تبدیل به خریدار شوند. ریتارگتینگ این امکان را به شما می‌دهد که تبلیغات هدفمند خود را از طریق جستجو، شبکه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌ها به مشتریان بالقوه نشان دهید. آن‌ها محتوای شما را می‌بینند، روی آن کلیک می‌کنند و (می‌توانید امیدوار باشید) به مشتری تبدیل شوند. ریتارگتینگ به شما کمک می‌کند در تمامی مراحل قیف بازاریابی، تعامل با مخاطبان حفظ شود و یادآوری برند در ذهن آنان – و در نهایت کانورژن – افزایش یابد.

با وجود فرصت‌هایی که به وسیله کمپین تبلیغات ریتارگتینگ ایجاد می‌شود، تصمیم‌گیری برای آن‌که کدام نوع کمپین را اجرا کنید دشوار می‌شود. برای کمک به تصمیم‌گیری، فهرستی از کارهایی که باید برای بالا بردن اثرگذاری استراتژی ریتارگتینگ خود انجام دهید در ادامه شرح داده شده است.

ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل

کمپین تبلیغات ریتارگتینگ

ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل راهی است برای نمایش مجدد مطالب سایت شما به بازدیدکنندگان ناشناس. این رایج‌ترین شیوه ریتارگتینگ است و برای تمام کسانی که از طریق شبکه نمایش گوگل ریتارگتینگ انجام داده‌اند آشنا خواهد بود. (نکته: گوگل از ریتارگتینگ با نام ریمارکتینگ نام می‌برد.) ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل در فیسبوک و توییتر نیز وجود دارد. همچنین این روش برای بازاریاب‌های درون‌گرا بیشتر در دسترس است زیرا ریتارگتینگ مبتنی بر لیست (که در ادامه توضیح داده می‌شود)، به داشتن لیست بزرگی از آدرس‌های ایمیل متکی است.

۱. بهترین محتوای خود را تبلیغ کنید

از کمپین تبلیغات ریتارگتینگ به‌طور سنتی برای نمایش محصولات استفاده می‌شود اما این تنها موردی نیست که بتوان از آن استفاده کرد. چرا از ریتارگتینگ برای هدایت افراد به سوی محتوای بلاگ خود استفاده نکنید؟ به هرحال نقطه شروع نمایش محتوای بسیاری از آگهی‌های شما همانجاست. کمپانی بازاریابی WordStream، از طریق تبلیغ محتوا با استفاده از ریتارگتینگ، ۵۰٪ بازدید مجدد، ۳۰۰٪ ماندگاری در سایت و ۵۱٪ افزایش در نرخ تبدیل گزارش کرده است.

مثالی از آژانس دیجیتال مارکتینگ آیریش: آن‌ها از ریتارگیتنگ برای تبلیغ محتوایی تازه استفاده کردند. آن‌ها هر کسی را که از وبسایت بازدید کرده بود مورد هدف قرار دادند و سپس آن‌هایی که قبلا محتوا را مطالعه کرده بودند، کنار گذاشتند. این آگهی ریتارگتینگ با هدف‌گذاری متنی ترکیب شده بود؛ به این معنی که تبلیغ فقط به کاربرانی نشان داده می‌شد که محتوای نرتبطی خوانده بودند. نرخ کلیک (CTR) برخی از این تبلیغات ۰.۸٪ شد که دو برابر مقداری است که برخی از متخصصان صنایع هدف‌گذاری برای آن را به شما پیشنهاد می‌کنند.

اما باید از کجا بدانید که چه محتوایی باید با استفاده از ریتارگتینگ تبلیغ شود؟ ساده است؛ می‌توانید محتوای تازه برند خود را در ریتارگتینگ استفاده کنید اما باید آنالیتیکس را بررسی کرده و کشف کنید که کدام قسمت از محتوا محبوب‌تر بوده و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و نرخ تبدیل بالاتری داشته است. پس از آن می‌توانید از این نتیجه برای کمپین تبلیغات ریتارگتینگ خود بهره ببرید.

۲. محتوای ویژه بر پایه نوع صفحاتی که بازدیدکنندگان سایت شما دیده‌اند را تبلیغ کنید

فرض کنید که یک خرده‌فروش لباس هستید. چرا لیست‌های دسته‌بندی شده از محصولات خود ایجاد نمی‌کنید؟ مثلا می‌توانید از لیست کسانی که به صفحات فروش کفش سر می‌زنند و افرادی که از صفحات فروش ژاکت بازدید می‌کنند گروه‌های جداگانه‌ای ایجاد کنید و آن‌ها را به‌صورت هدفمندتری در معرض نمایش تبلیغات خود قرار دهید؛ تبلیغات کفش برای افراد فهرست اول و تبلیغات ژاکت برای افراد فهرست دوم. این کار شما را مطمئن می‌کند که همیشه محتوای مرتبطی برای مخاطبان خود ارسال می‌کنید و باعث می‌شود تلاش‌های ریتارگتینگ شما به ثمر بنشیند و بازگشت سرمایه (ROI) بهبود یابد.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  نمونه موردی کمپین‌های تبلیغاتی پینکت در مدیااد

۳. افراد را در طول قیف بازاریابی هدایت کنید

تصور کنید فردی از یک صفحه در مورد یک موضوع مشخص در وب‌سایت شما دیدن می‌کند اما به مشتری تبدیل نمی‌شود. این افراد همچنان در راس قیف خرید قرار دارند. یک راه خوب، هدایت این افراد به سمت پست بلاگ در زمینه موضوع مشابه با آنچه در سایت دیده بودند، از راه کمپین تبلیغات ریتارگتینگ در فیسبوک، توییتر و یا گوگل است. اگر باز هم به مشتری تبدیل نشدند، سعی کنید آن‌ها را با ریتارگتینگ به سمت دانلود کتاب الکترونیکی در مورد همان موضوع، هدایت کنید. و اگر در این مرحله هم به مشتری تبدیل نشدند، آن‌ها را به سمت مشاوره و یا استفاده یک دوره آزمایشی رایگان از خدماتتان هدایت نمایید.

این یک روش ساده برای ایجاد مسیر ریتارگتینگ است که بسته به قیف بازاریابی خود می‌توانید به آن مراحل بیشتری اضافه کنید. در هر حال این شیوه استراتژیک و هوشمندتری در استفاده از ریتارگتینگ است، نسبت به آن که فقط بر ابتدا و انتهای قیف بازاریابی تمرکز داشته باشید.

 ۴. از رویدادها استفاده کنید

در بازاریابی، زمان همیشه ارزشمند است. خرده‌فروش آنلاین گل، از روز مادر برای ایجاد کمپین تبلیغات ریتارگتینگ در توییتر استفاده می‌کند و نتایج شگفت‌انگیز آن را بر مبلغ هر خرید (CPA) مشاهده می‌کند. شما می‌توانید تبلیغات ریتارگتینگ خود را به افرادی که صفحه ثبت‌نام در سایت شما را دیده‌اند اما ثبت‌نام نکرده‌اند نشان دهید و به آن‌ها یک تخفیف پیشنهاد بدهید. این کار می‌تواند برای همه صنایع انجام شود. فقط به این فکر کنید که  چگونه می‌توانید محصولات خود را در مناسبت‌های مختلف سال به موثرترین شکل تبلیغ کنید. این نوع ریتارگتینگ، استراتژی خوبی برای ماندگار شدن در ذهن مخاطبان است.

۵. بازدیدکنندگانی که کمتر از ۱۰ ثانیه در سایت شما مانده‌اند را از لیست تبلیغات خارج کنید

احتمالا پیشنهادت شما برای افرادی که مدت زمان بسیار کوتاهی را در سایت شما سپری کردند نسبت به کسانی که دقایق بیشتری را صرف دیدن سایت کرده‌اند جذاب نخواهد بود. بنابراین با نمایش تبلیغات ریتارگتینگ خود به آن‌ها بودجه خود را هدر می‌دهید.

چارچوب‌های زمانی مختلف را آزمایش کنید. اگر می‌بینید که بدون نتیجه بودجه از دست می‌دهید، پارامتر مربوط به زمان قرار داشتن در سایت را طولانی‌تر کنید. همچنین می‌توانید افرادی که سایت شما را ترک کرده‌اند از لیست تبلیغات خود حذف کنید زیرا در قیاس با ‌آن‌ها، افرادی که بیشتر در سایت مانده‌اند احتمالا علاقه بیشتری به پیشنهادات شما خواهند داشت.

برای انجام چنین کاری باید لیست‌های گوگل آنالیتیکس را تنظیم کرده و آن‌ها را به اکانت گوگل آنالیتیکس خود وارد نمایید. این کار کمی زمان‌بر است اما با کمک این روش می‌توانید لیست‌هایی کاربردی ایجاد کنید. گوگل راهنمای خوبی برای چگونگی انجام این کار دارد.

۶. افرادی که ایمیل‌هایتان را باز می‌کنند هدف قرار دهید

با قرار دادن پیکسل ریتارگتینگ خود در قالب HTML و یا امضای ایمیل، می‌توانید افرادی که ایمیل‌های شما را باز می‌کنند مورد هدف قرار دهید. این روش می‌تواند موثر باشد زیرا افرادی را مورد هدف قرار داده‌اید که آن‌قدر برایشان جالب توجه بوده‌اید که در وهله اول ایمیلتان را باز کنند. انجام این کار با کمک پلتفرم‌های ریتارگتینگ بسیار ساده است.

ریتارگتینگ مبتنی بر لیست

کمپین تبلیغات ریتارگتینگ

برای انجام انواع خاص ریتارگتینگ، می‌توانید از لیست‌هایی از افرادی که در حال حاضر با شما در تماسند، استفاده کنید. راهش این است که لیستی از آدرس‌های ایمیل را در یک پلتفرم کمپین ریتارگتینگ بارگذاری کنید (معمولا در یک شبکه اجتماعی مثل فیسبوک یا توییتر)؛ این پلتفرم، کاربرانی را که صاحب آن آدرس‌ها هستند را پیدا کرده و تبلیغات ریتارگتینگ را فقط به آن‌ها نمایش می‌دهد.

موفقیت در این روش به این بستگی دارد که آدرس ایمیل‌هایی که شما دارید همانی باشد که افراد برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود از آن استفاده می‌کنند یا نه. بیشتر اوقات افراد برای رسانه‌های اجتماعی خود ایمیل مجزایی دارند. از همین رو ریتارگتینگ مبتنی بر لیست، برای تاثیرگذار بودن به لیست بزرگی از آدرس‌های‌ ایمیل نیاز دارد. هرچه آدرس ایمیل‌های بیشتری داشته باشید، احتمال پیدا کردن موارد مطابق با هدف، بیشتر خواهد بود.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  نقش A/B test در کمپین‌های تبلیغاتی

۷. مشتری‌ها، مشترکین و یا کسانی که به خریدار تبدیل شدند را از لیست تبلیغات خارج کنید

این اولین کاری است که باید در هنگام تنظیم کمپین تبلیغات ریتارگتینگ مبتنی بر لیست انجام دهید اما بسیاری از افراد حتی به انجام این کار فکر هم نمی‌کنند. اگر در حال اجرای کمپین تولید لید (سرنخ) هستید، اسامی مشتریان فعلی، مشترکین و کسانی که به خریدار تبدیل شده‌اند را در لیست منفی ریتارگتینگ قرار دهید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که بودجه تبلیغاتی خود را برای مخاطبان غیرضروی هدر نمی‌دهید.

۸. یک نام یا چهره آشنا معرفی کنید

اگر فروشنده‌ای دارید که با بسیاری از افرادی که به خریدار تبدیل نشده‌اند، در تماس است، می‌توانید لیستی از این افراد تهیه کنید و آن‌ها را هدف تبلیغات خود قرار دهید. تبلیغات شما می‌تواند حاوی تصویری از آن فروشنده باشد با پیامی مشابه: «او هنوز اینجاست تا به سوالات شما پاسخ دهد» به‌علاوه تعبیه یک کال‌تو اکشن (CTA) برای تماس احتمالی مخاطبان پیامتان.

۹. در ریتارگتینگ از اثرگذاری قیمت استفاده کنید

اگر در پایگاه داده خود افراد زیادی دارید که صفحه شما را بسته‌اند و می‌دانید که دلیل ترک کردن سایت، قیمت‌ها بوده است و اگر توانایی ارائه تخفیف را دارید می‌توانید برای آن‌ها، کمپین تبلیغات ریتارگتینگ هوشمند خود را بر پایه ارائه تخفیف اجرا کنید. برای هفته اول این تخفیف می‌تواند ۱۰٪ باشد و اگر همچنان به خریدار تبدیل نشدند، هفته دوم می‌توانید تخفیف را به ۲۰٪ تبدیل کنید. (فقط فراموش نکنید مخاطبانی که به خریدار تبدیل شده بودند را از لیست ریتارگتینگ خود حذف نمایید.)

۱۰. به مشتریان برتر خود جایزه بدهید

اگر مشتریان بسیار وفاداری دارید که به‌طور منظم و به مقدار زیادی از شما خرید می‌کنند، می‌توانید با تبلیغات ریتارگتینگ پیشنهاد تخفیف درصورت تکرار خرید آن‌ها را مورد هدف قرار دهید. به همین ترتیب ممکن است بخواهید به افرادی که همیشه محتوای شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به نوعی مبلغ برند شما هستند نیز به روشی مشابه جایزه بدهید.

۱۱. از روش‌های فروش بیشتر به مشتریان استفاده کنید

تصور کنید شما یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار HR هستید و لیستی از مشتریانی دارید که نرم‌افزار استخدام شما را خریده‌اند. شما می‌توانید از آدرس‌های ایمیل آن‌ها برای ایجاد یک لیست ریتارگتینگ برای نمایش تبلیغات نرم‌افزار مرتبط دیگری به آن‌ها استفاده کنید.

یا به عنوان نمونه شما رائه‌دهنده بیمه درمانی هستید و سه طرح پیشنهادی طلایی، نقره‌ای و برنز ارائه داده‌اید. شما باید با مورد هدف قرار دادن مشتریان نقره‌ای خود با تبلیغات ریتارگتینگ، آن‌ها را به سمت پکیج طلایی خود هدایت کنید.

۱۲. افرادی که ایمیل شما را باز نکرده‌اند، مرود هدف قرار دهید

اگر لیستی از افرادی دارید که ایمیل شما را باز نکرده‌اند، یک استراتژی هوشمند این است که آن‌ها را به‌وسیله تبلیغات فیسبوک هدف ریتارگتینگ خود قرار دهید. ممکن است آن‌ها به این دلیل ساده که ایمیل شما به قسمت اسپم‌های جی‌میل رفته، دیدن آن را از دست داده باشند. لیست مخاطبان خود را به آسانی در بخش تبلیغات فیسبوک وارد کنید تا بتوانید مخاطب سفارشی ایجاد کنید. هدف قرار دادن کسانی که ایمیل شما را باز می‌کنند هم با استفاده از Facebook Exchange آسان است.

۱۳. مخاطبان لینکدین خود را هدف قرار دهید

شما می‌توانید از مخاطبان لینکدین خود لیستی درست کنید و آدرس‌های ایمیل آن‌ها را دانلود نمایید. سپس از این لیست برای ایجاد مخاطبان سفارشی برای تبلیغات فیسبوک یا توییتر خود استفاده کرده و از این راه، آن‌ها را به سمت لندینگ پیج (صفحه فرود) وب‌سایت خود هدایت کنید.

نظر دهید

آیا در بحث کمپین تبلیغات ریتارگتینگ، نکات هوشمندانه‌ای دارید؟ در بخش کامنت‌ها آن را به اشتراک بگذارید.

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید