تایید محتوا در مدیااد چگونه است؟

اخبار مدیااد

تایید محتوا، چارچوب‌های مرتبط با تایید محتوا و نمایش آن در رسانه‌های مدیااد همواره مورد سوال مخاطبان تبلیغات آنلاین و سایر افراد تحت تاثیر تبلیغات آنلاین بوده است. تنها در سال ۹۸ بیش از ۷۰ بار کاربران وب نسبت به محتواهای مورد نمایش توسط شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند.

شبکه تبلیغاتی مدیااد با بیش از ۲۰۰۰ ناشر همکاری داشته و ماهیانه بیش از ۱۴میلیارد بار تبلیغات ارائه شده توسط تبلیغ‌دهندگان را به بیش از ۵۸ میلیون کاربر ایرانی نمایش می‌دهد. در طی یک سال گذشته به صورت میانگین روزانه ۱۶۴ محتوای تبلیغاتی جدید در مدیااد ثبت شده است. حدود ۱۰ درصد از این تعداد محتوای ثبت شده توسط مدیااد مورد تایید قرار نگرفته‌اند. در نمودار زیر، تعداد محتوای تبلیغاتی ایجاد شده در مدیااد در سال ۹۸ را به تفکیک ماه مشاهده می‌کنید:

تایید محتوا در مدیااد

 

با هدف شفاف سازی فرآیند تایید محتوا و قوانین مدیااد به عنوان یکی از شبکه‌های تبلیغاتی برتر کشور، در این مقاله قصد داریم با تشریح کامل فرآیند تایید محتوا در مدیااد به سوالات مرتبط با نحوه تایید محتوا و چارچوب‌های مدیااد در رابطه با محتواهای تبلیغاتی پاسخ دهیم.

 

دسته‌بندی محتواهای ارائه شده در مدیااد

ارائه محتواهای باکیفیت و متنوع همواره یکی از مزیت‌های اصلی همکاری با مدیااد برای ناشران بوده است. همکاری مدیااد با کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مختلف به تنوع تبلیغات انجام شده در سایت‌های ناشر کمک کرده و به بهبود تجربه کاربرانی که در معرض تبلیغات همسان مدیااد قرار می‌گیرند کمک می‌کند. در نمودار زیر تنوع دسته‌بندی محتواهای تبلیغاتی ارائه شده توسط تبلیغ‌دهندگان در مدیااد را مشاهده می‌کنید.

 

دسته بندی کمپین‌های مدیااد

برترین محتواهای مدیااد در سال ۹۸

ارائه محتواهای جذاب که حاوی پیشنهاد ویژه یا طراحی بصری زیبا باشند می‌تواند در موفقیت آن محتوای تبلیغاتی نقش کلیدی ایفا کند. در این قسمت موفق‌ترین محتواهای تبلیغاتی ارائه شده توسط تبلیغ‌دهندگان در سال ۹۸ را بررسی میکنیم.

محتوای برتر مدیااد از نظر نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR)، نسبت تعداد دفعاتی که به روی یک محتوای تبلیغاتی کلیک شده به دفعاتی که آن محتوای تبلیغاتی نمایش داده شده است. با توجه به تعریف ارائه شده هرچه نرخ کلیک یک محتوا نسبت به محتواهای دیگر بیشتر باشد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آن محتوا برای کاربران جذاب‌تر بوده است. در تصویر زیر ۳ محتوای برتر مدیااد از نظر نرخ کلیک را در سال ۹۸ مشاهده می‌کنید.

محتواهای برتر مدیااد

 محتوای برتر مدیااد از نظر تعداد کلیک

برخی محتواهای تبلیغاتی به سبب نتیجه بسیار خوبی که برای تبلیغ‌دهندگان می‌آورند به مدت طولانی نمایش داده شده و تعداد زیادی کلیک دریافت می‌کنند. در تصویر زیر ۳ محتوای برتر مدیااد از نظر نرخ کلیک را در سال ۹۸ مشاهده می‌کنید.

محتواهای برتر مدیااد 2

محتوای برتر مدیااد از نظر زمان سپری شده تا رسیدن به ۱۰۰،۰۰۰ کلیک

برخی محتواهای تبلیغاتی به سبب جذابیت بسیار بالا و عملکرد خوبی که دارند، با سرعت بسیار بالاتری نسبت به بقیه محتواهای تبلیغاتی نمایش داده شده و کلیک دریافت می‌کنند. ۳ محتوایی که در تصویر زیر نشان داده شده سریع‌ترین زمان را در سال ۹۸ برای رسیدن به ۱۰۰،۰۰۰ کلیک سپری کرده‌اند و به صورت میانگین هر ۱۰ ثانیه یک کلیک از مدیااد دریافت کرده‌اند.

محتواهای برتر مدیااد 3

تبلیغ‌دهندگان در چه ساعاتی از روز محتواهای خود را ثبت می‌کنند؟

در نمودار زیر نسبت محتوای ثبت شده از کل محتواهای ثبت شده در روز را به صورت میانگین در سال ۹۸ مشاهده می‌کنید.

نمودار محتواهای ثبت شده در مدیااد

همانطور که از نمودار بالا قابل مشاهده است، حدود ۳۰% از محتواهای تبلیغاتی در خارج از ساعات رسمی کاری یعنی ساعات ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر ایجاد می‌شوند. این به آن معنا است که حداقل ۳۰% از محتواهای مدیااد توسط کسب‌وکارهای کوچک یا متخصصان بازاریابی فریلنسر ایجاد می‌شوند. با علم به این موضوع تمامی محتواهای تبلیغاتی ثبت شده در مدیااد از ساعت ۹ صبح الی ۱۱ شب در طی حداکثر یک ساعت توسط تیم مدیااد مورد بررسی و پذیرش/عدم پذیرش قرار می‌گیرند.

فرآیند تایید محتوا در مدیااد چگونه است؟

حداکثر یک ساعت پس از زمانی که تبلیغ‌دهنده محتوای تبلیغاتی خود را در مدیااد ثبت می‌کند، محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهنده توسط تیم مدیااد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بررسی محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان، دو عامل به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • تصویر و متن محتوای ارائه شده توسط کاربر
  • صفحه فرود (Landing page) و سایت کاربر
در بلاگ مدیااد بخوانید:  نمونه موردی کمپین تبلیغات همسان فرادرس

در بررسی تصویر و متن محتوای تبلیغاتی و صفحه فرود موارد زیر به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • ارائه محصولات دخانیات (سیگار و..)
  • ارائه محتوای خارج از شئونات اسلامی(شامل تصاویر و کلمات غیر اخلافی و پیشنهادات خلاف قوانین شرع)
  • ارائه سرویس‌های ارزش افزوده (VAS) در قالب گمراه کننده
  • استفاده از محتوایی که مشاهده آن‌ها برای گروه‌های مختلف سنی و دارای شرایط خاص مناسب نیست
  • استفاده از محتوای گمراه کننده (شامل ادعاهای غیر واقعی و عدم تطابق محتواهای تبلیغاتی با صفحه فرود)

لازم به ذکر است موارد مورد بررسی در مدیااد به صورت مداوم و با توجه به قوانین جدید و بازخوردهایی که از طرف کاربران دریافت می‌شود در حال به روز رسانی هستند.

تصویر و متن محتوای ارائه شده توسط کاربر

قوانین و مقررات مربوط به تصویر و متن محتوای ارائه شده توسط تبلیغ‌دهندگان مستقیما تحت تاثیر قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و در صورت تخطی از این قوانین مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند. تمامی مواردی که در بخش قبل به آن اشاره شد در بررسی تصویر و متن محتوای ارائه شده توسط کاربر مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند.

در صورتی که محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهنده شامل موارد ذکر شده در قسمت قبل نباشد مورد تایید قرار گرفته و در صورت تخطی از موارد بالا از طرف تیم مدیااد رد می‌شود. به صورت میانگین ۱۰% از محتواهای تبلیغاتی ایجاد شده در مدیااد به دلیل تخطی از موارد بالا توسط تیم مدیااد رد می‌شوند.

همچنین برای اطمینان هرچه بیشتر از تطابق موضوعی و محتوایی محتواهای تبلیغاتی نمایش‌ داده شده با سایت‌های ناشر مدیااد یک سری فیلترهای دقیق در نمایش محتواهای تبلیغاتی مدیااد در سایت‌های مختلف از جمله خبرگزاری‌های رسمی انجام می‌شود که در نتیجه این فیلتر حدود ۱۵% از کل محتواهای تایید شده در مدیااد به روی خبرگزاری‌های رسمی نمایش داده نمی‌شوند. در نمودار زیر نسبت محتواهای فیلتر شده توسط مدیااد به تمامی محتواهای تایید شده در مدیااد قابل مشاهده است:

محتواهای محدود شده

در تصویر زیر ۳ نمونه محتوایی که توسط تیم مدیااد رد شده، تایید شده و یا به روی خبرگزاری‌های رسمی نمایش داده نمی‌شود را مشاهده می‌کنید:

نمونه محتوای تایید و رد شده در مدیااد

صفحه فرود (Landing page) و سایت کاربر

در زمان بررسی محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در مدیااد دومین بخشی که همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد، صفحه فرود و سایت تبلیغ‌دهنده است. در بررسی صفحه فرود تبلیغ‌دهندگان دو عامل زیر مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند:

  • محتوای صفحه فرود و سایت تبلیغ‌دهندگان
  • اعتبار و قابلیت اطمینان سایت تبلیغ‌دهنده

محتوای صفحه فرود و سایت تبلیغ‌دهندگان

همانطور که در زمان تایید محتوای تبلیغاتی مواردی از جمله گمراه کننده و غیر قانونی نبودن محتوای تبلیغاتی توجه می‌شود، در زمان بررسی صفحه فرود تبلیغ‌دهندگان هم موارد مطرح شده در ابتدای این بخش به صورت دقیق مورد بررسی قرار میگیرند و در صورت تخطی سایت تبلیغ‌دهنده از آن موارد، محتوای تبلیغاتی مورد تایید قرار نمی‌گیرد.

 

اعتبار و قابلیت اطمینان سایت تبلیغ‌دهنده

دومین موردی که در زمان بررسی صفحه فرود و سایت تبلیغ‌دهنده مورد بررسی قرار می‌گیرد، مساله اعتبار و قابلیت اطمینان سایت تبلیغ‌دهنده است. همانطور که قبلا در پست تجربه فیشینگ در مدیااد گفتیم، در مواجه با تبلیغ‌دهندگانی که صاحب سایت‌های فروشگاهی آنلاین بوده یا به نوعی پرداخت آنلاین دارند، به صورت دقیق صفحه فرود تبلیغ‌دهنده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طی این بررسی‌ها نماد اعتماد الکترونیکی تبلیغ‌دهندگان بیشرترین اولویت را برای تیم مدیااد داشته و در صورت عدم برخورداری از نماد اعتماد الکترونیکی، موارد زیر به صورت دقیق توسط مدیااد بررسی می‌شوند:

  • گواهی SSL
  • نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال

 

در صورتی که سایت تبلیغ‌دهنده فاقد موارد بالا باشد و در سایت تبلیغ‌دهنده قابلیت پرداخت آنلاین از طریق درگاه وجود داشته باشد، محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهنده مورد تایید قرار نمی‌گیرد و در قدم اول یک بار فرآیند پرداخت به سایت تبلیغ‌دهنده توسط تیم کمپین مدیااد بررسی شده و پس از بررسی درگاه پرداخت تبلیغ‌دهنده با تبلیغ‌دهنده تماس گرفته شده و اطلاعات کامل‌تری از جمله وضعیت درخواست نماد اعتماد الکترونیکی توسط تبلیغ‌دهنده، محل فیزیکی فعالیت تبلیغ‌دهنده و مواردی از این جنس دریافت می‌شود.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  نحوه استفاده از ویجت های تبلیغاتی مدیااد در وردپرس

تایید و رد محتوا در مدیااد

نقش سایت‌های ناشر تبلیغات در نمایش تبلیغات چیست؟

یکی از ابهام‌هایی که همواره در خصوص فرآیند تایید و نمایش محتوای تبلیغاتی وجود داشته نقش سایت‌های ناشر در تصمیم گیری در خصوص نمایش برخی تبلیغات است. همانطور که قبلا اشاره کردیم محتواهای تبلیغاتی ثبت شده توسط تبلیغ‌دهندگان با استفاده از فیلترهای دقیقی که توسط مدیااد به روی محتواهای تبلیغاتی اعمال می‌شود در سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. سایت‌های ناشر با برقراری ارتباط با تیم ناشران مدیااد نسبت به بررسی فیلترهای محتوایی سایت خود و اعمال فیلترهای جدید اقدام می‌کنند.

در ادامه سایت‌های ناشر با استفاده از قابلیت‌های پنل ناشران مدیااد می‌توانند در هر زمان از روز به محتواهایی که به روی سایتشان نمایش داده می‌شود دسترسی داشته و نمایش محتواها را به سادگی به روی سایت خود کنترل کنند. در طی سال  ۹۸، ۳۳ هزار و ۸۴۷ محتوای تبلیغاتی توسط ناشران مدیااد به روی سایت‌های ناشر تبلیغات مدیااد بسته شده‌اند. با تقسیم این عدد بر تعداد ناشران فعال در مدیااد در سال ۹۸ متوجه می‌شویم که به صورت میانگین هر ناشر ۱۵ محتوای تبلیغاتی را در سال ۹۸ از نمایش سایت خود حذف کرده است. در تصویر زیر قسمت مدیریت محتوای پنل ناشران مدیااد را مشاهده می‌کنید که در آن هر ناشر می‌تواند نمایش محتواهای تبلیغاتی به روی سایت خود را کنترل کند.

نقش ناشران در تایید محتوا در مدیااد

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله خواندیم که مدیااد به سبب در اختیار داشتن رسانه‌های متعدد و مختلف و برخورداری از ظرفیت بیش از ۱۴ میلیارد نمایش تبلیغات به مخاطبان وب فارسی، بررسی دقیق محتواهای تبلیغاتی را وظیفه خود می‌داند. با توجه به اینکه به صورت میانگین روزانه ۱۶۴ محتوای تبلیغاتی جدید در مدیااد ثبت می‌شود، مدیااد برای ساده‌سازی و شفافیت هرچه بیشتر فرآیند تایید محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان، چارچوب‌های مشخصی را تعیین کرده است. علاوه بر مدیااد هر سایت ناشر مدیااد قابلیت این را دارد که با توجه به قوانین و مقررات مورد نظر خود بر نمایش یا عدم نمایش محتواهای تبلیغاتی مختلف در سایت خود کنترل کامل داشته باشد.

قوانینی که مدیااد در بررسی و تایید یا رد محتواهای تبلیغاتی خود مورد بررسی قرار میدهد، تحت تاثیر قوانین وضع شده توسط سازمان‌های نظارتی برای نمایش محتواهای تبلیغاتی هستند. این قوانین همچنین دربرگیرنده مواردی همچون میزان اعتبار صفحه فرود و سایت تبلیغ‌دهنده و نوع کسب‌وکار تبلیغ‌دهنده هستند. در نتیجه این قوانین مدیااد محتواهای تبلیغاتی را که این قوانین را زیر پا می‌گذارند تایید نکرده و به دقت بر محتواهای تایید شده نظارت می‌کند و بر اساس نوع محتوا نمایش آن محتواها را در رسانه‌های مختلف کنترل می‌کند. برای مثال ۱۵% از کل محتواهای تایید شده در مدیااد در خبرگزاری‌های رسمی نمایش داده نمی‌شوند.

با استفاده از امکاناتی که به ناشران ارائه میدهد تصمیم‌گیری در خصوص نشر محتواهای تایید شده را به عهده سایت‌های ناشر می‌گذارد تا با توجه به صلاحدید و قوانین و مقررات خود در مورد نمایش محتواهای تبلیغاتی تصمیم بگیرند. تنها در طی سال ۹۸، نمایش ۳۳هزار و ۸۴۷ محتوای تبلیغاتی از طرف ناشران محدود شده است.

در نتیجه اجرای این برنامه‌ها مدیااد توانسته تا حد زیادی از مشکلات کاربران وب در ارتباط با انتشار محتواهای نامناسب و گمراه‌کننده جلوگیری کرده و از کیفیت محتواهای تبلیغاتی منتشر شده اطمینان حاصل کند.

 

تجربه شما در مواجه به تبلیغات همسان چه بوده است؟ به نظر شما مدیااد باید چه قوانینی را به لیست قوانین خود اضافه کند؟ به نظر شما چگونه می‌توانیم نظارت بهتر و دقیق‌تری به روی محتواهای تبلیغات همسان داشته باشیم؟

 

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید