بهینه سازی لندینگ پیج و معرفی ابزارهای آنالیز

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

پیش از این در بلاگ مدیااد به یک تعریف کلی صفحه فرود و اشتباهات رایج در طراحی  آن پرداختیم که پیشنهاد میکنیم پیش از مطالعه این مطلب به این تعریف بپردازید، در این پست از بلاگ مدیااد، به اهمیت بهینه‌سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج می‌پردازیم، چند نکته مهم در این خصوص را بررسی کرده  و در نهایت، به معرفی ابزارهای پرکاربرد برای آنالیز صفحه فرود طراحی شده می‌پردازیم.

صفحه فرود

اهمیت بهینه‌سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج

اصولا هدف ازطراحی لندینگ پیج یکی از موارد زیر است:

  • اطلاع‌رسانی بیشتر به کاربر و هدایت آن  (Click Through Landing Page)
  • دریافت اطلاعات بیشتر از کاربر (Lead Generation Landing Page)

فرض کنید شما از طریق کانال‌های تبلیغاتی مختلف (شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، رپرتاژ آگهی و …)، موفق شدید که کاربر را به صفحه لندینگ خود بکشانید، اما این آخر راه نیست! باید لندینگ‌پیج شما به‌قدری بهینه و اصولی طراحی صفحه فرود شده باشد که کاربر را در همان مسیری قرار دهد که شما می‌خواهید! (مثل کلیک بر روی یک دکمه CTA یا وارد کردن شماره تماس در فرمی که قرار داده‌اید.)

در بلاگ مدیااد بخوانید:  ۱۸ نکته که باید در نوشتن عنوان های تبلیغاتی به آنها توجه کرد!

طبق تحقیقات انجام شده Compete، هیچ راه سریع‌تر و موثرتری برای افزایش بازگشت سرمایه در تبلیغات دیجیتال وجود ندارد مگر بهینه‌سازی صفحه فرود! ممکن است رقبای شما با یک پیام تبلیغاتی کاملا مشابه و با هزینه یکسان، ۵ برابر ROI  (نرخ بازگشت سرمایه) بالاتری کسب کنند، فقط به یک دلیل: تجربه‌ای که کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغات شما و ورود به صفحه لندینگ کسب می‌کند.

 

ترافیک وبسایت

۷ نکته مفید برای بهینه‌سازی صفحه‌فرود

حالا که از ضرورت بهینه‌سازی لندینگ‌پیج مطلع هستیم، وقت آن رسیده که بدانیم چطور میتوان به بهینه سازی آن پرداخت.

  1. کاربران و ترافیک صفحه لندینگ پیج خود را تقسیم‌بندی کنید.

    اگر انواع مختلفی از کاربر دارید، برای هر کدام، صفحه فرود مجزایی طراحی کنید. به عنوان مثال، شما متوجه شده‌اید که نوع رفتار مخاطبی که از شبکه‌های اجتماعی به وبسایت شما مراجعه می‌کنند با نوع رفتار کاربرانی که از تبلیغات کلیکی به دست می‌آورید، متفاوت است، پس پیشنهاد می‌کنیم، متناسب با نوع رفتار و انتظارات هر دسته از کاربران، یک صفحه لندینگ مجزا با یک پیام واحد طراحی کنید.

  2.  Navigation Bar را از صفحه حذف کنید!

    فراموش نکنید که کاربر را برای چه کاری به صفحه فرود هدایت کرده‌اید، شما احتمالا هزینه و وقت زیادی را صرف این کرده‌اید که آن کاربر را به این صفحه فرود هدایت کنید و تمایلی ندارید این هزینه را دور بریزید، پس هر لینک اضافی مثل  Navigation (نوار ناوبری کنار صفحه) یا  … که باعث ترک کردن صفحه می‌شود را حذف کنید تا تمرکز کاربر دقیقا روی همان چیزی باشد که شما قصد دارید.

  3. در لندینگ‌پیج های طولانی، CTA را چندین بار تکرار کنید.

    اگر به هر دلیلی مجبور به طراحی یک صفحه فرود طولانی شدید، حتما دکمه Call To Action یا فراخوان به عمل را در فواصل مختلف تکرار کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به هدفتان برسد. زیرا کاربر هر لحظه می‌خواهد بداند که آخر این ماجرا کجاست و چه کاری باید انجام دهد؟ و از طرفی ممکن است، تعداد قابل توجهی از کاربران با پیش از تمام کردن پیامی که طراحی کرده‌اید، به شما اعتماد کنند و بخواهند همان لحظه کاری که باید را انجام دهند، پس این کاربران طلایی را نباید از دست دهید.

  4. فقط از کاربر اطلاعات ضروری را درخواست کنید.

    با سوال‌های زیاد و درخواست پر کردن فیلدهای متفاوت، کاربر را نترسانید. تنها اطلاعاتی که واقعا برای شما اهمیت دارد را از کاربر بگیرید.

  5. روی سئو لندینگ‌پیج یا صفحه فرود کار کنید

    کار کردن بر روی سئوی صفحه فرود، برای کمپین‌های کوتاه‌مدت و مقطعی حیاتی نیست ولی اگر صفحه فرود شما یک هدف طولانی‌مدت مثل عضویت در خبرنامه را دنبال می‌کند که کمپین‌های مختلفی را روی آن اجرا می‌کنید، حتما برای سئو آن وقت بگذارید.تا با کلیدواژه های هدف از طریق موتور جستجوی گوگل وارد این صفحه فرود شوند و شما از گوگل نیز ترافیک داشته باشید البته این مورد بستگی به بیزینس مدل خودتان دارد.

  6. مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

    پیش از شروع طراحی صفحه‌ فرود، مشخص کنید که هدف و انگیزه افراد از ورود به صفحه فرود شما چیست؟ مهم‌ترین سوال‌هایی که کاربر پس از ورود به صفحه فرود دارد چیست؟ شما باید این سوال‌ها را به ترتیب اولویت در صفحه پاسخ دهید.

  7. ترافیک ورودی را با پیام مناسب به لندینگ پیج هدایت کنید.

    احتمالا همه ما یک تجربه بد داشته‌ایم که بر روی یک پیام تبلیغاتی کلیک کرده، وارد صفحه‌ای میشویم که هیچ ربطی به آن موضوع نداشته است! دقت کنید که پیامی که کاربر را به صفحه هدایت می‌کند با محتوای صفحه فرود همخوانی داشته باشد، در غیر اینصورت با این تصور که جای اشتباهی قرار گرفته، صفحه فرود را ترک کرده و چیزی جز یک Bounce Rate(نرخ پرش) عجیب و غریب، نصیبتان نمیشود!

 

در بلاگ مدیااد بخوانید:  راهنمای مدیریت کاربران در گوگل انالیتیکس + ویدئو

 

ابزارهای مورد نیاز برای آنالیز و تحلیل CRO لندینگ پیج

 

ابزار لندینگ

 

بعد از بررسی‌های فراوان و سختگیری زیاد، یک صفحه فرود طراحی کرده‌اید و مطمئنید که بهتر از این امکان ندارد؟! چیزی که این حرف را تایید میکند، آنالیز و تحلیل آمار صفحه فرود است، مطمئن باشید، همیشه جای بهتر شدن وجود دارد. در زیر چند ابزار کاربردی برای آنالیز آمار Convertion Rate  (نرخ تبدیل) را معرفی میکنیم.

 

۱- Google Optimize

همانطور که پیشتر هم به این موضوع اشاره کردم، یک روش عالی برای بهینه‌سازی کمپین، به کارگیری روش تست A/B است. اما با وجود  گوگل اپتیمایز، اینکه خیلی از کسب و کار‌ها آن را جدی نمی‌گیرند یا به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کنند، هیچ توجیهی ندارد! گوگل اپتیمایز، یک ابزار حرفه‌ای و رایگان است که گوگل بی هیچ چشم‌داشتی تقدیم ما کرده تا با آن به راحتی روش  تست A/B را روی صفحه فرود دلخواهمان پیاده کنیم. (البته این نکته که همیشه، برای دسترسی به ویژگی‌های بیشتر باید هزینه کنید، را فراموش نکنید!)
گوگل اپتیمایز، ۳ قابلیت دارد :  اجرای آزمون آ/ب، چند متغیره و ریدایرکت که معمولا استفاده از آزمون اول، بیشتر متداول است. مزیت بزرگ استفاده از گوگل اپتیمایز، قابلیت وصل کردن آن به دیگر ابزارهای گوگل نظیر تگ منیجر، آنالیتیکس، دیتا استودیو و … است که آمار جالب و مفیدی از آن استخراج می‌شود. پس اگر هنوز گوگل اپتیمایز را روی وبسایت خود پیاده نکرده‌اید، همین حالا وقتش رسیده که دست به کار شوید.

۲- CrazyEgg

ابزار crazy egg

Crazyegg یک وبسایت معتبر است که آمار نموداری جالبی به شما نمایش میدهد. با این داده‌ها متوجه میشوید کدام قسمت از لندینگ پیج شما برای کاربران جذابیت بیشتری داشته و آنها را با خود درگیر کرده است، ریزش کاربران از کدام بخش بیشتر بوده است و … که در بهبود لندینگ پیج به شما کمک زیادی می‌کند. در این مورد اطلاعات خیلی مفیدی از گوگل آنالیتیکس Google Analytics نیز میتوان به دست آورد، ولی داده‌های نموداری جذابیت بیشتری داشته و در یک نگاه حقایق زیادی را برای شما روشن میکند. با ثبت نام در وبسایت CrazyEgg تا ۳۰ روز امکان استفاده رایگان از پنل را دارید اما به شرطی که موقع ثبت نام اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کرده باشید.

۳-Google Analytics

گوگل آنالیتیکس، سرویس‌ محبوب گوگل که هر دیجیتال مارکتری عاشق آن است. با استفاده از آمار Google Analytics و بررسی پارامترهایی مانند Bounce Rate  یا نرخ پرش، Time On Site،Session Duration و … می‌توانید متوجه شوید که آیا لندینگ پیج شما برای مخاطب‌تان، جذابیت دارد یا خیر؟ استفاده از ترفند A/B تست، ست کردن Event  بر روی دکمه‌های CTA و … هم به پیدا کردن نقطه بهینه لندینگ پیج، کمک شایانی می‌کند.

۴-Google Page Speed Tools

گوگل است و هزار و یک ابزار دوست‌داشتنی. با استفاده از Google Speed Test، می‌توانید سرعت صفحه فرود را هم در موبایل و هم در دسکتاپ، تست کرده و از راهکارهای عالی گوگل برای بهینه‌سازی صفحه فرود و بالا بردن سرعت آن، استفاده کنید.

 

نظر شما درباره ابزارهای بالا چیست؟ تا به حال از کدامیک از این ابزارها استفاده کرده‌اید؟ اگر شما هم ابزار کاربردی را می‌شناسید که در این مقاله نیست، لطفا آن را در قسمت کامنت‌ها با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

 

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    ۴ نظر نظر دهید

نظر دهید