مفهوم نرخ خروج و ۶ راهکار کاهش بانس ریت یا نرخ پرش

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

بانس ریت (Bounce Rate)  که در فارسی به آن «نرخ پرش» می‌گوییم، یک فاکتور مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که هر دیجیتال مارکتری در ابتدای  کار، حسابی با آن سر و کله زده است! در این پست از بلاگ مدیااد، به تعریف مفهوم نرخ پرش پرداخته، اهمیت کاهش آن را بررسی کرده و راهکارهایی برای بهبود این معیار ارائه می‌کنیم.

بانس ریت یا نرخ پرش در سایت چیست؟

بانس ریت

فرض کنید یک کاربر وارد صفحه‌ای از وبسایت شما می‌شود و بدون انجام دادن هیچ عمل یا Interaction ای، صفحه را ترک میکند. در این زمان یک bounce یا پرش رخ داده است.(به شرطی که صفحه ی دیگری را در سایت شما از قبل بازنکرده باشد) منظور ما از interaction یعنی یکی از اتفاقات زیر:

  • Page view
  • Event
  • Transaction

پس کاربری که منجر به ایجاد بانس شده است، نه از صفحه دیگری بازدید کرده و نه هیچ واکنشی نسبت به event های تعریف شده در صفحه، نشان داده است. (به عنوان مثال، ممکن است شما کلیک بر روی یک دکمه یا کال تو اکشن CTA را به عنوان event ست کرده باشید، ولی این کاربر بر روی آن کلیک نکرده و از سایت خارج شده است!)

 چرا کاهش بانس ریت برای ما اهمیت دارد؟

نظرتان چیست که برعکس به این ماجرا نگاه کنیم؟ فرض کنید برای کمپین تبلیغاتی خود یک لندینگ پیج طراحی کرده ‌اید و بانس ریت این صفحه فرود به طرز عجیبی بالا است، این یعنی کاربران پس از بررسی اطلاعات ارائه شده در لندینگ، به انجام کار (interaction) ترغیب نشده‌اند و صفحه را ترک کرده‌اند، اتفاقی که هرگز نمیخواستیم بیافتد! عموما هدف ما درگیر کردن مخاطب با سایت و ترغیب او به انجام یک عمل یا action  است،بالا بودن bounce rate، نشانه از عدم درگیری مخاطب دارد، پس باید برای کاهش آن آستین‌ها را بالا بزنیم!

نرخ پرش سایت

نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

تعریفی که در ابتدای پست در خصوص بانس ارائه کردیم، همان تعریف گوگل آنالیتیکس است. برای محاسبه بانس ریت هم فرمول ساده‌ زیر به کار برده می‌شود:

bounce rate = (bounce count / visitor) * 100

به عنوان مثال، تعداد کل کاربران یک صفحه ۱۰۰۰ نفر است که از بین آنها ۶۰۰ نفر، بانس ایجاد کرده‌اند. بانس ریت این صفحه ۶۰ درصد است.

 

نرخ خروج (Exit Rate) چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) در هر بار مراجعه بازدیدکننده از وب‌سایت، یک خروج بر روی آخرین صفحه مشاهده‌شده توسط کاربر ثبت می‌کند. تعداد کل خروج‌های ثبت‌شده بر روی کلیه صفحات وب‌سایت تقسیم‌بر تعداد کل صفحات مختلفی که توسط کاربران مشاهده شده است نرخ خروج را نشان می‌دهد.

نرخ پرش و نرخ خروج

به زبان ساده، نرخ خروج یک صفحه از وب‌سایت بیانگر تعداد کاربرانی است که با مشاهده آن صفحه از وب‌سایت شما خارج شده‌اند. (تعداد بازدیدهایی که در این صفحه تمام شده‌اند را به شما نشان می‌دهد.)

در بلاگ مدیااد بخوانید:  72 نکته برای درک بهتر سئو در سال 2018

بانس ریت و نرخ خروج چه تفاوتی باهم دارند؟

نرخ پرش یا بانس ریت تنها مربوط به صفحه ورود کاربران به وب‌سایت شما هستند اما نرخ خروج مربوط به آخرین صفحه‌ای است که کاربر قبل از ترک سایت آن را مشاهده می‌کند؛ بنابراین، اگر کاربری به سایت شما بیاید و بدون هرگونه تعاملی با سایت شما خارج شود، در این صورت یک پرش و یک خروج محاسبه می‌شود. این در حالی است که اگر پس از ورود به سایت شروع به گشتن در سایت کرده و با سایت شما تعامل برقرار کند، در این صورت تنها یک خروج برای آن ثبت می‌گردد.

اگر در قسمت Behavior حساب کاربری Google Analytics خود، گزارش عملکرد صفحات برای بازدیدکنندگان را مشاهده کنید، اطلاعات ستون مقابل هر صفحه وبسایت نرخ پرش و نرخ خروج آن صفحه را نشان می‌دهند. انتخاب یک Dimension دیگر مثل کانال ورودی بازدیدکنندگان، می‌تواند برای تحلیل بهتر به شما کمک کند. برای مثال، اگر کاربرانی که از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی وارد وبسایت شما شده‌اند در صفحات خاصی نرخ پرش بالایی دارند، به این معناست که اطلاعات موجود در شبکه اجتماعی‌تان با اطلاعات صفحه‌ای که به آن لینک داده‌اید تناسبی ندارد و باید مطالب آن صفحه از وبسایت یا اطلاعات مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهید. در مورد این روش‌های تحلیلی، در مقالات بعدی کالج با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

۶ راهکار برای کاهش بانس ریت یا نرخ پرش

در اینجا به ۶ راهکار جهت کاهش بانس ریت سایت می پردازیم.

  1. افزایش سرعت سایت

پیشنهاد میکنم به عنوان اولین گزینه برای بهبود بانس ریت، سری به وبسایت GTmetrix.com بزنید و پیشنهاداتی که برای کاهش سرعت سایت به شما پیشنهاد می‌کند را به کار بگیرید. دیر لود شدن صفحه، کاربر را کلافه می‌کند و باعث بالا رفتن بانس ریت می‌شود.پیشنهاد میکنیم از ابزار گوگل برای تست سرعت سایت در موبایل و دسکتاپ نیز استفاده کنید.

gtmetrix

  1. بهبود ظاهر سایت (UI & UX)

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوب، به کاهش نرخ پرش کمک شایانی می‌کند. رعایت این اصول، موجب انتقال یک حس خوب به کاربر شده و درگیری و تعامل او را با سایت افزایش می‌دهد. دسته‌بندی‌های مرتب و کامل، دسترسی آسان و سریع به لینک‌های پرکاربرد، قرارگیری صحیح المان‌ها در جای مناسب و … همه و همه کاربر را از ایجاد بانس دور می‌کند.

سایت Ui

  1. لینک‌سازی مناسب

یک محتوای متنی بدون لینک‌سازی، اهمیت چندانی ندارد! ایجاد لینک‌های مناسب و مرتبط بین متن که کاربر را به سمت هدف یا محتوای موردعلاقه‌اش هدایت کند، ضروری و حتی حیاتی است. اگر در صفحه هیچ لینک یا CTA (کال تو اکشن) ای برای هدایت کاربر وجود نداشته باشد، قطعا او را از دست میدهیم! در لینک سازی سعی کنیم کاربر را به صفحه مرتبط با موضوع هدایت کنیم تا بیشتر در سایت ما گشت و گذار داشته باشد.

  1. تولید محتوای جذاب و با کیفیت

یک لحظه هر چیزی که که تا الان در مورد آن صحبت کردیم را کنار بگذارید، به نظر شما، مهم‌ترین دلیل یک کاربر برای ترک نکردن سایت چه چیزی می‌تواند باشد؟

در بلاگ مدیااد بخوانید:  گزارش مدیااد از فِراد (تقلب) و راه‌های مقابله با آن در تبلیغات همسان

جواب من محتوای باکیفیت و مرتبط است. احتمالا پاسخی که شما هم داده‌اید، چیزی شبیه به همین بوده است. کاربر تنها در صورتی تمایل به وبگردی در بلاگ ما، خرید از وبسایت ما، عضویت در خبرنامه ما و … دارد که محتوای باکیفیتی به او ارائه داده باشیم که مرتبط با خواسته او هم باشد. به طور خلاصه و شفاف میتوان گفت باید در ازای آن چیزی که از کاربر انتظار داریم، چه چیزی برای ارائه به او داریم؟ یک محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت یا یک محتوای کپی شده و بی‌ارزش؟!

محتوای باکیفیت هم به کاهش بانس ریت و هم به افزایش Time On Site  کمک میکند. (time on site مدت زمانی است که کاربر در صفحه ما باقی می‌ماند.)

  1. خوانا بودن مطلب

پس از کلی بررسی و صرف هزینه و زمان، یک محتوای بی‌نظیر آماده و منتشر کرده‌ایم و انتظار داریم، بانس ریت به طرز خوبی کاهش پیدا کند ولی همچنان گوگل آنالیتیکس همان عدد نجومی سابق را به ما نشان میدهد!!! چطور ممکن است؟ اینجا است که باید این سوال را از خودمان بپرسیم؟ آیا خواندن این مطلب، برای مخاطب آسان  است؟ آیا ظاهر صفحه برای کاربر جذاب است (همان مورد دوم در خصوص UI/UX). پس از اینکه جواب این سوال هم «بله» بود، میتوانیم با خیال راحت، بانس ریت را در گوگل آنالیتیکس چک کنیم.

  1. تبلیغات آزاردهنده

تبلیغات آزار دهنده

همه ما بارها در سایت‌ها بمباران تبلیغاتی شده‌ و از این موضوع کلافه‌ایم. کاری که در سایت خودمان باید حسابی حواسمان به آن باشد! کسب درآمد از تبلیغات خیلی هیجان‌انگیز است اما به شرطی‌که تجربه کاربری سایت را به هم نریزد و موجب آزار مخاطب ما نشود. برای این منظور، استفاده از تبلیغات را کاملا کنترل‌شده پیش ببرید و تا حد امکان از تبلیغات مرتبط با سایت استفاده کنید. تبلیغات native یا همسان، که هم از نظر محتوایی و هم ظاهری با سایت ناشر همخوانی دارند، پیشنهاد مناسبی است.

 

امیدوارم که این پست برای شما مفید بوده باشد و با رعایت همین چند نکته ساده، بانس ریت صفحه فرود موردنظرتان را تا حد خوبی بهبود ببخشید.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    ۷ نظر نظر دهید

  1. سلام وقت بخیر
    ممنون از مطلب خوبتون بنظر شما event گذاشتن در سایت هم تاثیر در کاهش بانس ریت خواهد داشت یا خیر؟

    • سلام، وقت شما هم بخیر.
      ممنون از لطفتون. بله ست کردن event باعث کاهش بانس ریت میشود ولی مسئله مهم‌تر این هست که هدف شما از اینکار چی هست؟ پیشنهادی که براتون دارم، بررسی علت بالا بودن بانس ریت و حل این موضوع است. ست کردن event، اون مشکل اصلی رو حل نمیکنه در حقیقت 🙂

      موفق و پایدار باشین

  2. ممنونم خانم احمدی
    اگر لطفا به این مورد هم اشاره کنین که چیکار میشه کرد برای افزایش time on page ممنون میشم

    • سلام مریم جان و ممنون از نظرتون،
      راهکارهای متنوعی برای کاهش بانس وجود دارد که به تعدادی از اونها اشاره کردیم، امیدوارم در آینده این فرصت پیش بیاد که این مطلب را کامل تر کنیم.

نظر دهید