گزارشی از رویداد روز دیجیتال مارکتینگ DMDAY3

اخبار مدیااد

سومین رویداد روز دیجیتال مارکتینگ از ۱۲-۱۴ دی به مدت سه روز در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در این دوره از DMDAY عده‌ی زیادی از فعالان دیجیتال مارکتینگ در صنایع مختلف حضور داشتند. DMDAY3 با تمرکز بر این پنج صنعت مهم برگزار شد:

FMCG

موبایل

فشن

حمل و نقل

قانون‌گذاری

در این مقاله گزارشی از DMDAY3 را می‌خوانید. در این مراسم چه گذشت، چه کسانی از چه کمپانی‌هایی شرکت کردند و ترندهای این ایونت چه بود؟

روز اول DMDAY3: کالاهای زودمصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

روز اول ساعت ۹ با افتتاحیه آغاز شد. بعد از چند سخنرانی از جمله سخنرانی سام کوردیه (Sam Cordier) درباره‌ی روابط عمومی (PR) پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی ایونت آغاز شد. بعد از افتتاحیه نوبت به انوش شفیعی از علی بابا (مدیر دیجیتال مارکتینگ) رسید. انوش شفیعی ارائه‌ای کوتاه درباره مارکتینگ اتوماسیون داشت که به همراه نمونه موردی علی بابا به تماشاگران ارائه داد.

سپس نوبت به تیم دیجیتال مارکتینگ کاله رسید که با نمونه‌های خود از دو سال تجربه‌ی لانچ و توسعه‌ی کتاب کاله آمده بودند. حامد توفیقی (مدیر دیجیتال مارکتینگ) ارس آقائی‌فر (استراتژیست بازاریابی) و احسان طریقت که در پروژه‌ی کتاب کاله همکاری داشتند، هر کدام در یک ارائه از تجربیات خود گفتند و بعضی از اشتباهات خود در طول این دو سال را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

بعد از کتاب کاله و یک پنل با موضوع «افزایش استانداردها در دیجیتال مارکتینگ»، نوبت به پنل افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) با حضور محمد جلالیان (مدیر مدیااد) رسید. در این پنل محمد جلالیان از تجربه‌ی افیلیت مارکتینگ برای دیجی‌کالا حرف زد و چالش‌های افیلیت مارکتینگ برای کسب‌وکارها را برشمرد. به گفته‌ی محمد جلالیان یکی از دلایلی که ایکامرس‌ها نمی‌توانند از امکان فوق‌العاده‌ی افیلیت مارکتینگ استفاده کنند، این است که زیرساخت‌های لازم برای آن را ندارند. این یک چالش جدی در این حوزه است. به گفته‌ی ایشان در طول ۵ ماه همکاری مدیااد و دیجی‌کالا، این همکاری ۵۰ میلیارد تومان فروش (از طریق افیلیت) را برای دیجی کالا به ارمغان داشت.

یعد از این پنل نوبت به یک ارائه درباره‌ی کمپین «این زندگی ماست» از نوشیدنی باربیکن رسید. هوتن هاشمی از ردلاین و رامین آرنگ از باربیکن این کمپین ۳۶۰ درجه را با KPI و نتایج آن برای تماشگران شرح دادند. هوتن هاشمی و رامین آرنگ در این کمپین تمرکز زیادی بر شناسایی و تارگت پرسونای مخاطب ویژه‌ی باربیکن داشتند (مثلا اسکی‌بازها) و به وسیله‌ی این کمپین توانسته بودند به همان قشری که می‌خواهند دسترسی پیدا کنند.

بعد از این دنا خورسندی و سینا رضانواز از تگرو ارائه داشتند. موضوع اصلی این ارائه درباره این بود که چطور باید به آژانس تبلیغاتی بریف کمپین دهیم و چه اطلاعاتی را لازم است ارائه کنیم تا عملکرد کمپین‌مان به حداکثر برسد. دنا خورسندی و سینا رضانواز با یک نمونه موردی از کمپین اُکالا سخنرانی خود را به پایان بردند.

از این قسمت به بعد بخش «فروشگاه‌های زنجیره‌ای» در ایونت آغاز شد. ابتدا یک سخنرانی از فرشید گل‌زاده کرمانی این بخش را افتتاح کرد. موضوع سخنرانی ایشان «دیجیتال مارکتینگ فراتر از تکنولوژی» بود. سپس ارائه‌ای درباره خرده‌فروشی و دیجیتال مارکتینگ با حضور علیرضا رنجبر شورابی، نعیم ابراهیمیان، علیرضا آشتیانی، سهیل خان محمدی و عطاءاله عبدالغفاری شروع شد. در این پنل موضوع مورد بحث دیجیتال مارکتینگ برای خرده‌فروشی‌ها بود.

روز دوم DMDAY3: بخش موبایل

بخش موبایل با ارئه‌ای از مهدی فروغی مدیر مارکتینگ بیمیتو آغاز شد. موضوع ارائه‌ی مهدی فروغی «ساختار ایده‌آل یک تیم دیجیتال مارکتینگ» بود. بعد از ایشان پنل AdTech با حضور حمید قنبری (مدیر مارکتینگ تپسل) سینا مومنی، پویا خجسته فرهنگ و هانی حجت انصاری برگزار شد. موضوع این پنل بررسی سیر تبلیغات دیجیتال (AdTech) در دنیا و در ایران بود. در این حوزه‌ تکنولوژی به کمک دیجیتال مارکتینگ آمده است. به گفته‌ی حمید قنبری ادبیات ادتک در دنیا با موبایل جا افتاد و در ایران تپسل با ۵ سال سابقه در این حوزه یکی از کسب‌وکارهایی است که این ادبیات را برای اولین بار در ایران جا انداخت.

بعد از این بخش یک پنل با موضوع «چالش‌های پخش و تولید محتوای دیجیتال» برگزار شد و سپس نوبت به سهیل اعرابی (مدیر محصول CRO رنو فرانسه) رسید. موضوع ارائه‌ی سهیل اعرابی «طراحی تجربه کاربری از پاریس تا تهران» بود. ایشان سخنرانی خود را با چند گزاره آغاز کردند و تلاش کردند تا ذهنیت تماشاچیان را در مورد ایران و فرانسه و مردمان این دو کشور به چالش بکشند. سپس از تجربه خودشان در شرکت رنو و بهینه‌سازی نرخ تبدیل گفتند. CRO در واقع مخفف Conversion Rate Optimization است. یکی از موضوع‌های کلیدی که ایشان در مصاحبه‌ی خود مطرح کردند این بود که برای هر کاربر بسته به اینکه در کدام مرحله از سفر مشتری است، تبدیل معنای متفاوتی دارد و اکشن کاربر متفاوت است. برای کاربری که برای اولین بار وارد سایت رنو شده تبدیل ثبت نام در خبرنامه تعریف می‌شود، نه مشاهده‌ی بروشور یک ماشین و تصمیم به خرید آن.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  رفع مشکل Other در گزارش channel گوگل آنالیتیکس

بعد از پذیرایی نهار و شبکه‌سازی سری دوم پنل‌ها و سخنرانی‌ها شروع شد. حالا نوبت به علی نادعلی زاده مدیر استودیو گیم تاد رسید. علی نادعلی زاده یک ارائه‌ی بسیار کاربردی با نمونه‌های موردی درباره‌ی ASO یا بهینه‌سازی در اپ استور داشت. ایشان با نمونه موردی بازی ماشین‌رانی GTclub که یکی از محصولات استودیو تاد است حضور پیدا کردند و دیتاهای جالبی از AB تست در گوگل پلی ارائه دادند. یکی از نکات اصلی در سخنرانی ایشان انتشار بازی در بازارهای جهانی مثل گوگل پلی بود. براساس دیتای علی نادعلیزاده نمودار درآمد این بازی بعد از انتشار در بازار جهانی شیب فوق‌العاده بیشتری گرفت. در مرحله بعد ایشان از تاثیر عوامل مختلف در اپ استور حرف زدند. مثلا اینکه جابه‌جا کردن ترتیب اسکرین شات‌ها ۱۵ درصد در نرخ نصب تاثیر گذاشت و گذاشتن ویدیو به جای عکس ۴ درصد نرخ نصب را بیشتر کرد.

بعد از این سخنرانی پنلی با موضوع «تبلیغات برای شرکت‌های خارج از حوزه گیم در گیم‌ها» شروع شد. این پنل با حضور آناهیتا ناظمی (مدیر محصول تپسل) برگزار شد. موضوع اصلی مورد بحث در این پنل این بود که آیا تبلیغات در گیم به درد شرکت‌های خارج از گیم می‌خورد؟

به گفته‌ی آناهیتا ناظمی دیتاها به ما می‌گویند که سن گیمرها بالای ۱۸ سال است و سن متوسط آن‌ها ۳۶ سال است. پس ذهنیتی که در بازار با عنوان «همه‌ی گیمرها بچه هستند» جا افتاده، با دیتاهای واقعی همخوان نیست. به گفته‌ی ایشان عموما پرسونایی که بسیاری از تبلیغ‌دهندگان دنبال آن هستند در گیم‌ها یافت می‌شود و کاربران گیم بسیار متنوع هستند. پس چه دلیلی دارد شرکت‌ها از این کانال برای دیجیتال مارکتینگ استفاده نکنند؟ یکی دیگر از موضوع‌هایی که آنا ناظمی به آن اشاره کرد این بود که با توجه به تجربه‌ی ایشان و تپسل، فراد در گیم‌های ایرانی بسیار کم و جزئی اتفاق می‌افتد و درصد آن آنقدر پایین است که توسط خود شبکه تبلیغاتی می‌تواند شناسایی شود. این یکی از نقاط قوت صنعت گیم در ایران است.

موضوع پنل بعد Attribution بود و هادی مرادی گرداننده‌ی این پنل چالشی بود. در این پنل دو نفر از طرف ترکرهای ایرانی و دو نفر از مدیرهای دیجیتال مارکتینگ (که از ترکر Adjust استفاده می‌کردند.) حضور داشتند. محمد طاهری (مدیر فنی متریکس) و هژیر مفاخری (قائم مقام مدیر عامل ادتریس) در مقابل هادی فرصادی از تپسی و پویا خجسته فرهنگ از آسان پرداخت قرار گرفتند. موضوع اصلی این پنل این بود که چه ترکری انتخاب کنیم و چرا؟ در این پنل دیجیتال مارکترها چالش‌های خود در این صنعت را گفتند و نمایندگان ترکرهای ایرانی تلاش کردند تا پاسخ درخوری به این چالش‌ها بدهند.

سپس نوبت به ارائه‌ی کیوان کریمی‌پور با موضوع «گزارش صنعت تبلیغات موبایلی کشور» رسید. او در این گزارش با استناد به دیتای منتشر شده توسط بیزینس های متریکس و ترندیکس، ابتدا سهم بازار بازیگرهای اصلی این صنعت اعم از شبکه‌های تبلیغات موبایل و اتریبیوشن‌ها را بیان کرد. به گفته وی تپسل، با ۸۱ درصد سهم بازار، رهبر بازار شبکه‌های تبلیغات موبایل است. کریمی‌پور در ادامه، آمار جامعی درباره آنچه در دسته‌های مختلف اپلیکیشن‌ها اتفاق می‌افتد ارائه داد و آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

آخرید پنل روز دوم به «درآمدزایی از تبلیغات در گیم» اختصاص داشت. در این پنل هادی دعائی از ابر استدیو و احسان سلیمانیان از استدیو گیم مدریک حضور داشتند و احسان کمالی از تیم ناشرین تپسل گرداننده‌ی این پنل بود. این پنل برای مارکترهای گیم بسیار جذاب و حاوی اطلاعات جالبی بود.

روز سوم DMDAY3: حمل و نقل، گردشگری، مد و فشن

روز سوم و روز آخر DMDAY3 با ارائه‌هایی در حوزه گردشگری آغاز شد. اولین سخنرانی به علی جعفری هم‌بنیان‌گذار ادرو اختصاص داشت. موضوع این سخنرانی شبکه‌های تبلیغاتی و استفاده از آن‌ها در صنعت فشن بود. سپس پنلی با موضوع «سفر، تجربه، دیجیتال مارکتینگ: نقش و تاثیر محتوا در گسترش بازار سفر» برگزار شد که حاضرین آن فعالان صنعت گردشگری بودند. اشکان بروج از لست سکند آرش نورآقایی از فصلنامه گیل گمش متین لشکری از Persian Food Tools متین ارشادی از چیلیوری و کیمیا خسروی از Radio Joloun حضور داشتند. یکی از مباحثی که در این پنل مطرح شد، ادغام چیلیوری و ریحون بود. به گفته‌ی متین ارشادی ادغام این دو باعث شد سرمایه‌کذار بتواند بهتر تصمیم بگیرد و این دو کسب‌وکار در بازار رقابتی قوی‌تر شوند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  گزارش شبکه تبلیغات آنلاین مدیااد (تیر 97 تا تیر 98)

بعد از این نوبت به علیرضا آقاسی رسید با ارائه‌ای به اسم «رام کردن اینستاگرام» درباره‌ی فم تریپ. نکته جالب توجه این ارائه استعاره‌ای بود که ایشان به کار بردند، اینکه اینستاگرام می‌تواند مثل یک چاقوی دولبه باشد و به شما آسیب بزند، اما در صورتی که آن را رام کنید و بدانید که چطور از آن استفاده کنید پتانسیل فوق‌العاده‌ی آن به کارتان می‌آید. سپس نوبت امیدرضا کاظمی شد و ارائه‌ای با این موضوع: «هیجان تجربه بوتیک هتل‌های ایرانی در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی» که در این سخنرانی ایشان نقش بازاریابی دهان به دهان در محصول بوتیک هتل را شرح دادند.

بعد از این نوبت به ارائه‌ی آرش برهمند رسید. آرش برهمند خبرنگار و فعال در شبکه‌های اجتماعی درباره اینفلوئنسرهای گردشگری صحبت کرد و دیتاهایی درباره ۴ اینفلوئنسر توییتری بزرگ ارائه داد. نکته جالب توجه در این سخنرانی اشاره کردن به این نکته بود که شبکه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های جمعی کلان شده‌اند و در واقع بخشی از کارکردهای آن‌ها را انجام می‌دهند.

بعد از بخش پذیرایی و شبکه‌سازی نوبت به صنعت فشن رسید. ابتدا خیام عسگری بنیان‌کذار مدرسه بازاریابی تهران (فعال در صنعت فشن) ارائه خود درباره دیجیتال مارکتینگ در صنعت پوشاک را آغاز کرد. این ارائه حاوی اطلاعات و دیتاهای مهمی برای مارکترهای صنعت فشن بود. یکی از نکاتی که خیام عسگری و دیتاهایش به شدت بر آن تاکید داشتند، تاثیر موبایل مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ همه‌جانبه (Omni channel Digital Marketing) در صنعت فشن بود. بر اساس گفته‌های ایشان ۵۷ درصد از افراد در حین تلویزیون به موبایل‌شان نگاه و توجه می‌کنند. همچنین سهم ابزارها و Device های آنلاین در زنجیره خرید مشتری روز به روز بیشتر می‌شود و در حال حاضر از ۵۰ درصد بیشتر است. و همین مساله اهمیت تبلیغات همه‌جانبه در همه‌ی کانال‌های دیجیتال را نشان می‌دهد.

در ادامه گلدانه ترکمنی آذر ارائه خود با موضوع «داستان‌سرایی در اینستاگرام» را آغاز کرد. گلدانه ترکمنی آذر به عنوان یکی از فعالان صنعت پوشاک و فشن دیتاهایی از این حوزه ارائه داد و کسب‌وکارها را به خلاقیت و داستان‌گویی در اینستا دعوت کرد. دیتاهای خانم ترکمن آذر هم بر تاثیر دیجیتال مارکتینگ در این صنعت تاکید داشت. یکی از نکات جالبی که ایشان در ادامه‌ی صحبت خیام عسگری به آن اشاره کردند این بود که بخش زیادی از خریدهای آفلاین در دنیای امروز به واسطه‌ی تجربه آنلاین و تارگت کردن مخاطب در دنیای آنلاین اتفاق افتاده.

بعد ار این سخنرانی یک پنل جذاب با حضور چند مدیر عامل در صنعت فشن آغاز شد. مدیران بادی اسپینر، درساچرم و آستین حضور داشتند و خیام عسگری گرداننده‌ی این پنل بود. در این پنل مدیران از داستان کسب‌وکارهای خود گفتند و چند چالش در این حوزه را برشمردند. یکی از مواردی که در این پنل بر آن تاکید شد، تاثیرات دیجیتال مارکتینگ در صنعت فشن بود.

در آخرین پنل روز آخر DMDAY3 یک بحث چالشی با عنوان «از روزنامه‌نگاری تا بلاگ نویسی» شکل گرفت که گرداننده‌ی آن نیما شفیع‌زاده بود. در این پنل امیر مستکین (سردبیر دیجیاتو) آرش ترابی (مدیر روابط عمومی آی‌قصه) مسعود یوسف نژاد (سردبیر زومیت) احمدرضا ناطق الهی (کارشناس دیجیتال مارکتینگ اپلیکیشن همراه‌ کارت) و جلال سمیعی (مشاور ارتباطات و رسانه گروه نوروز) حضور داشتند و بحث چالشی و جالبی درباره تجربیات خود از روزنامه‌نکاری تا بلاگ نویسی به اشتراک گذاشتند. حاضرین این پنل اکثرا کسانی بودند که در حرفه خبرنگاری تجربه‌ی فعالیت داشتند.

و بالاخره

و به این ترتیب بود که DMDAY3 هم بعد از این پنل تمام شد. این دوره از رویداد روز دیجیتال مارکتینگ بعد از قرعه‌کشی سفرمارکت و عکس دسته‌جمعی حضار و برگزارکنندگان به اتمام رسید. اگر شما هم جز شرکت‌کنندگان این ایونت بودید، از تجربه خود در DMDAY3 برای ما بنویسید. کدام بخش‌ها بیشتر توجه شما را جلب کرد و به نظرتان مفید بود؟ در چه بخش‌هایی نقطه ضعف وجود داشت و به نظرتان چطور برطرف خواهند شد؟ منتظر نظرتان شما در بخش کامنت‌ها هستیم.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید