در تعطیلات نوروز، کمپین تبلیغات کلیکی داشته باشیم یا نه؟

تبلیغات دیجیتال

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید یا در تیم بازاریابی یک کسب و کار مشغول به کارید،  احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید؛ به خصوص امسال که شرایط ویژه‌ای به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده، کسب درآمد در ایام نوروز بیشتر از سال‌های گذشته برای کسب‌و‌کارها چالش برانگیز شده است. در این پست از بلاگ مدیااد قصد داریم با توجه به شرایط کنونی کشور، به این سوال پاسخ بدهیم و تجربه خودمان در رابطه با تبلیغات کلیکی در سال گذشته یعنی نوروز سال ۹۸ را با شما به اشتراک بگذاریم.

هر ساله، ۱۳ روز تعطیلات نوروز، برای بسیاری از کسب و کارها برابر است با کاهش فروش، انجام تغییرات زیر ساختی، بررسی دوباره فرآیندهای کسب‌و‌کار و آماده سازی کسب‌وکارها برای فعالیت در سال جدید. اما شرایط امسال با سال‌های گذشته تفاوت دارد. از ابتدای اسفند ماه که شیوع ویروس کرونا در کشور به مسئله ای جدی تبدیل شد ما شاهد افزایش میزان استفاده از اینترنت در کاربران بود‌یم؛ به طوری که مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری، در هفته‌های گذشته، در پی شیوع گسترده‌تر کرونا و حضور مردم در خانه‌، مصرف اینترنت کاربران به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. کسب‌وکارها نیز می‌توانند تبلیغات خود را در مقابل چشم مخاطبانشان که عمدتاً این روزها آنلاین هستند، قرار دهند.

در ایام نوروز سال‌های گذشته، اغلب مردم به دید و بازدیدهای نوروزی مشغول هستند یا به سفر می‌روند و به طور کلی، احتمالاً زمان کمتری برای حضور در فضای آنلاین دارند؛ اما با توجه به شرایط عید نوروز سال ۹۹ و خانه‌نشینی اجباری مردم در این ایام، رفتار کاربران آنلاین کاملاً متفاوت خواهد بود. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار همانند هر زمان دیگری، باید خود را با جامعه هماهنگ کنید و استراتژی متناسب با شرایط کنونی کشور را برای کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. این تغییر اساسی در رفتار مصرف کنندگان این نکته را برای شما مشخص می‌کند که امسال مشتریان بالقوه شما احتمالا نه در جاده های بهاری و زیبای کشور و از طریق بیلبورد، بلکه در فضای آنلاین، وبسایت‌ها حضور دارند و شما به راحتی می‌توانید از طریق تبلیغات همسان با مخاطبان هدفتان ارتباط برقرار کنید.

اما این ارتباط برای هر کسب و کاری بسته به هدفی که آن کسب‌و‌کار از تبلیغات دارد، متفاوت است. در این مطلب، می‌خواهیم کمپین‌های تبلیغات همسان در نوروز با اهداف مختلف را بررسی کنیم.

 

اهداف کمپین‌های تبلیغات کلیکی در ایام نوروز

اگر هدف از اجرای کمپین های تبلیغاتی  را در بازه نوروز به ۳ دسته: ۱- افزایش فروش (e-commerce)، ۲- جمع آوری لید یا سرنخ (Lead Generation)  و ۳- ایجاد آگاهی(Awareness)  تقسیم کنیم، همیشه ایام نوروز، زمان طلایی برای برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های جمع آوری سرنخ وآگاهی بخشی بوده است. اما امسال شرایط به گونه‌ای است که حتی کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش فروش هم عملکرد موفقی خواهند داشت. عدم تمایل مردم به خروج از منزل به علت ویروس کرونا باعث می‌شود که میزان خریدهای آنلاین مردم نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد؛ همان‌طور که در ماه اسفند شاهد افزایش فروش کسب‌وکارهای آنلاین مرتبط با کالاهای سوپرمارکتی بودیم.

در نوروز گذشته، ۲۵۸ کمپین فعال در پلتفرم مدیااد توسط ۱۱۲ تبلیغ‌دهنده اجرا شد. در ادامه، هر ۳ دسته از اهداف اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در طول تعطیلات عید نوروز را با مثال‌های واقعی از کمپین‌های سال ۹۸ در پلتفرم مدیااد بررسی می‌کنیم.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  تبلیغات کلیکی چیست؟هرآنچه که در مورد تبلیغات کلیکی باید بدانید (ریدایرکت)

۱- کمپین های افزایش فروش (e-Commerce)

هدف اصلی شما در این نوع از کمپین‌ها، فروش کالا یا خدمات به کاربران است؛‌ بنابراین اگر به فکر تعریف کمپین نوروزی هستید،‌ مهم ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که آیا خدمت‌دهی مناسب مانند ارسال به موقع کالاها و خدمات و پشتیبانی مناسب ارائه میدهید یا خیر؟

حذف تبلیغات کسب‌و‌کارهایی که در این بازه خدمت‌دهی و پشتیبانی خوبی ندارند، باعث می‌شود رقابت بین کسب‌وکارها کمتر شود. بنابراین، با غیاب رقبا فرصت مناسبی برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش برای کسب‌و‌کارهای فعال در این بازه ایجاد می شود. همان‌طور که می‌دانید، کمپین‌های تبلیغات کلیکی مدیااد بر اساس سیستم مزایده‌ای اجرا می‌شود و تبلیغ‌دهندگان برای نمایش تبلیغشان در یک جایگاه تبلیغاتی خاص باید با یکدیگر به رقابت بپردازند و هر تبلیغ‌دهنده‌ای که هزینه کلیک بیشتری بپزدارد، برنده خواهد شد. بدیهی است که با کم شدن تعداد رقبا در ایام نوروز، حتی احتمال این وجود دارد که بتوانید با هزینه‌ کمتر نسبت به قبل، ترافیک باکیفیتی را جذب کنید.

در ادامه، تعدادی از کسب‌وکار هایی که در طول تعطیلات نوروز ۹۸ از تبلیغات همسان یا نیتیو مدیااد استفاده کرده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آموزشی – فرادرس (منبع فیلم های آموزشی،‌دانشگاهی و مهندسی)

تعطیلات عید، فرصت مناسبی برای یادگیری است و نوروز سال ۹۸ فرادرس از این فرصت برای تبلیغ کردن کمپین نوروزی خود در مدیااد استفاده کرد. از آن‌جایی که استفاده از محصولات و خدمات فرادرس کاملاً به صورت آنلاین است، هیچ محدودیتی بابت خدمت‌رسانی باکیفیت به کاربران وجود ندارد.
تبلیغات آنلاین در نوروز

فروش اسنپ مارکت (سوپرمارکت آنلاین)

خرید اقلام سوپرمارکتی در عید نوروز همچنان به قوت خود باقیست و تبلیغ‌دهندگانی مانند اسنپ مارکت که این اقلام را به فروش میرسانند یا تبلیغ دهندگانی مانند دیجی کالا که عرضه کننده اقلام سوپرمارکتی هم هستند،‌ نوروز را زمان مناسبی برای ادامه دادن کمپین‌های کلیکی خود می‌دانند. اما امسال با توجه به عدم تمایل مردم به خروج از منزل، بدون تردید این دسته از کسب‌و‌کارها باید خود را برای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر آماده کنند و توجه ویژه‌ای به کمپین‌‌های تبلیغات آنلاین خود داشته باشند؛ زیرا علاوه بر اینکه، مردم بیشتر از هر زمان دیگری در فضای اینترنت فعالیت دارند، نیازهای آنها به سفارش آنلاین این دسته از کالاها در این شرایط بیش از پیش است.

تبلیغات آنلاین در نوروز

گردشگری – علی بابا (رزرو آنلاین بلیط و هتل)

عید نوروز همواره بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود و قطعا برای کسب‌و‌کارهایی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند فرصتی طلایی برای فروش بلیط و هتل است. البته این موضوع در شرایط عادی صدق می‌کند. با توجه به شرایط ویژه امسال و تاکید بر عدم حضور مردم در اجتماع و سفر نکردن، احتمالا این بازار از رونق بسیار کمتری نسبت به گذشته برخوردار است.

تبلیغات آنلاین در نوروز

– کمپین‌های جمع‌آوری لید یا سرنخ (Lead Generation)

برخورداری از زمان آزاد در تعطیلات نوروز دلیل خوبی برای برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های جمع آوری سرنخ می‌باشد. بسیاری از کسب‌و‌کارها با ارائه دادن خدمات و محصولات رایگان در طول تعطیلات عید نوروز به جمع آوری سرنخ می پردازند.

بازی آنلاین- زولا

کمپین‌های مربوط به بازی‌های آنلاین، چه تحت وب و چه نصب اپلیکیشن در این بازه زمانی بازار داغی پیدا میکنند. از آن‌جایی که کاربران اوقات فراغت بیشتری دارند، نصب بازی‌های آنلاین طرفدار بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل با قیمت‌های ارزانتر و جذاب‌تری میتوانید برای اپلیکیشن/بازی خود نصب/رجیستر بدست آورید. زولا در تمام طول تعطیلات، کمپین جذب کاربر را در مدیااد اجرا کرد و نتایج بسیار خوبی بدست آورد.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  مدیاکست: الزامات اولیه اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

امسال با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا، احتمالا کاربران زمان بیشتری را در خانه سپری خواهند کرد. پیش بینی میکنیم که ترافیک اینترنت کشور در سطح فعلی باقی مانده و حتی بیشتر شود و تمایل تبلیغ‌دهندگان به اجرای این دسته از کمپین ها بالاتر از قبل خواهد بود.

تبلیغات آنلاین در نوروز

نصب اپلیکیشن های کاربردی – بلد

در ایام تعطیلات اغلب مردم برای حضور در فضای آنلاین، اغلب از موبایل خود استفاده می‌کنند. همین موضوع، اهمیت کمپین‌های موبایلی و نصب اپلیکیشن در ایام تعطیلات را نشان می‌دهد. حتی این مورد در آخر هفته در طی سال هم مشهود است. پنجشنبه و جمعه، روزهای پرترافیک و طلایی برای کمپین های موبایلی به ویژه کمپین‌های نصب اپلیکیشن محسوب می‌شود. این موضوع را به بزرگترین تعطیلات سال، یعنی نوروز هم تعمیم دهید!

سال ۹۸ اپلیکیشن بلد، یکی از تبلیغ دهندگانی بود که از فرصت تعطیلات و حضور بیشتر مردم در فضای آنلاین موبایلی استفاده کرد و تعداد قابل توجهی نصب برای اپلیکیشن بلد از طریق مدیااد بدست آورد.

تبلیغات آنلاین در نوروز

مسابقه – کافه بازار، ایرانسل

طراحی کمپین های مسابقه محور و اعطای جایزه به کاربران در تعطیلات، ایده خوبی برای بالا بردن نرخ تعامل یا engagement rate کاربران است. از کسب‌و‌کارهای بزرگی که در نوروز ۹۸، این دسته از کمپین ها را اجرا کردند می‌توان به کافه بازار و ایرانسل اشاره کرد که نمونه تبلیغات آن در مدیااد را در زیر مشاهده میکنید.

تبلیغات آنلاین در نوروز

تبلیغات آنلاین در نوروز

۳- کمپین‌های افزایش آگاهی از برند (Awareness)

کمپین‌هایی با هدف آگاهی از برند، تمرکز بیشتری بر روی نمایش دارند تا کلیک، از این رو نسبتا قیمت کلیک ارزان‌تری دارند. علت این ارزانی، تقاضای کمتر در این ایام و سیستم مزایده آنی پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی مانند مدیااد است. از آن‌جایی که شرایط امسال باعث حضور افراد در خانه و افزایش زمان صرف‌شده در فضای آنلاین است، زمان مناسبی است تا برند خود را به کاربران آنلاین معرفی کنید. هرچه مردم برند شما را بیشتر ببینند، اعتمادشان نسبت به برند شما افزایش می‌یابد و به مرور زمان، فروشتان هم افزایش می‌یابد. به علاوه، در ایام نوروز که تعداد تبلیغ‌دهندگان کمتر است می‌توانید با هزینه کمتری در جایگاه‌های تبلیغاتی بهتری و تعداد دفعات بیشتری دیده شوید.

 

چاپ آقا

چاپ آقا نمونه ای از این کمپین هاست که در نوروز ۹۸، کمپین با هدف آگاهی از برند را در پلتفرم مدیااد اجرا کرد و پس از مدتی که کاربران با نام و فعالیت برند آنها آشنا شدند، به فروش آنلاین قابل توجهی دست یافت. اگر به تازگی فعالیت کسب‌وکارتان را آغاز کرده‌اید، قبل از اقدام برای افزایش فروش، سعی کنید در فضای آنلاین بیشتر دیده شوید تا مردم شما را بهتر بشناسند و برای خرید به برندتان اعتماد کنند. شرایط امسال این فرصت را در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار داده تا با نمایش تبلیغاتشان به تعداد زیادی کاربر در فضای وبسایت‌ها، آگاهی از برندشان را افزایش دهند.

تبلیغات آنلاین در نوروز

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    بدون نظر نظر دهید

نظر دهید