حضور مدیا اد در رویداد موبایلی ایران (IRMSU) + کارگاه تبلیغات نتیو با ارائه محمد تحصیلی

اخبار مدیااد

اولین رویداد ایران موبایل سامیت در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه در کتابخانه ملی برگزار شد و مورد استقبال شرکت‌کنندگان رویداد واقع شد. در این رویداد درباره حوزه‌های مختلف مرتبط با موبایل و چالش‌های موجود در صنعت موبایل صحبت شد. در این رویداد، پنل‌های گفتگو، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی حول محورهای زیر که تمامی آنها بر اساس داده‌های واقعی و تجارب شخصی متخصصان و فعالان هر حوزه بود، برگزار شد.

  • نوآوری و رشد در حوزه موبایل
  • درآمدزایی از اپلیکیشن‌های موبایل
  • روش‌های جذب کاربر و ترافیک موبایلی
  • وضعیت صنعت تبلیغات موبایلی در ایران
  • چالش‌های سوپر اپ‌های ایرانی
  • صنعت گیم و بازی‌های موبایلی در ایران
  • کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف (هک رشد، گیمیفیکیشن، ایده‌پردازی، موبایل مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ و …)

 

 

در رویداد ایران ایران موبایل سامیت چه گذشت؟

به جرات می‌توان گفت که رویداد ایران موبایل سامیت، اولین رویدادی بود که صرفاً به حوزه موبایل و مسائل مربوط به آن پرداخت. به علاوه، جمعی از متخصصان و فعالان حوزه‌های مختلف در این رویداد حضور داشتند و تجربیات خود را با شرکت‌کنندگان در میان گذاشتند؛ این رویداد، فرصت بسیار خوبی را برای علاقه‌مندان فراهم کرد تا با متخصصان هر حوزه آشنا شوند و از دانش آنها در راستای ارتقای کسب‌وکار یا تخصص خود استفاده کنند. شبکه سازی و آشنایی با شرکت‌کنندگان این رویداد (صاحبان اپلیکیشن‌ها، جامعه استارتاپ ایرانی و کارشناسان سرشناس حوزه‌های تبلیغات موبایلی، موبایل مارکتینگ  و …) یکی دیگر از مزایای شرکت در رویداد ایران موبایل سامیت بود.

مجموعه پگاه داده‌کاوان شریف به عنوان حامی مالی و رسانه‌ای حضور پررنگی در این رویداد داشت. به علاوه، کارشناسان و متخصصان تپسل، مدیااد، تگرو و متریکس نیز در کارگاه‌های آموزشی، پنل‌ها و سخنرانی‌ها حضور داشتند.

یکی از این کارگاه‌ها، آموزش تبلیغات نیتیو (همسان) در کمپین‌های موبایل وب بود که توسط محمد تحصیلی، مدیر ارتباط با مشتریان مدیااد ارائه شد. در این پست قصد داریم خلاصه‌ای از مطالب گفته شده در این کارگاه را بیان کنیم.

محمد تحصیلی

تعریف کلی از تبلیغات همسان (native ad

تبلیغات همسان به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با ظاهر و عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن یا رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ همخوانی و تناسب داشته باشند. این نوع تبلیغات به دلیل سازگاری با رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ کمتر حس تبلیغاتی بودن به مخاطب القا می‌کند، با تجربه کاربری سازگار است، باعث آزار کاربر نمی‌شود و در نهایت، تاثیرگذاری بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کند.

در حال حاضر، تبلیغات همسان حدود دو سوم از هزینه‌های تبلیغاتی بنری را به خود اختصاص داده‌اند. تبلیغات همسان در ایران نیز شاهده رشد ۶۰ درصدی در ۲ سال اخیر بوده است.

امار تبلیغات نتیو

محبوب‌ترین تبلیغات نیتیو در جهان

تبلیغات همسان انواع مختلفی دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- in-feed units

تبلیغات اسپانسر اد در اینستاگرام، یکی از انواع تبلیغات in-feed یا در میان محتوا است که به احتمال زیاد تا به حال با آن روبرو شده‌اید. این نوع تبلیغات به ازای پرداخت هزینه‌ای مشخص در میان محتوای متنی یا تصویر شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام و …) قرار می‌گیرد. شیوه اجرای این نوع تبلیغات بسته به هر سایت یا شبکه اجتماعی و ظاهر و ساختارش، متفاوت است.

تبلیغات نتیو لینکدین

۲-  paid search units

تبلیغات گوگل ادز، یکی از انواع تبلیغاتی همسان در موتورهای جستجو هستند. این تبلیغات دقیقاً به صورت نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند و تنها یک تگ Ad کنارشان دارند. این نوع تبلیغات همسان در سایر موتورهای جستجو و همچنین، اپ استورها نیز رایج هستند.  

تبلیغات نتیو

۳- recommendation widget

ویجت‌های پیشنهادی که از جمله رایج‌ترین نوع تبلیغات همسان در ایران هستند. اگر از سایت‌های ایرانی بازدید کرده باشید، احتمالاً با آنا روبرو شده‌اید. این نوع تبلیغات در سایت‌ها به صورت محتوای متنی یا محتوای عکس و متن، به صورت مطالب پیشنهادی وجود دارند و کاربر می‌تواند در صورت دلخواه روی آنها کلیک کند. تبلیغات همسان مدیااد نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  انواع فرمت های تبلیغاتی در پلتفرم مدیااد

تبلیغات پیشنهادی مدیااد

۴- promoted listing

این نوع تبلیغات در سایت‌های فروش آنلاین مانند amazon، eBay، دیجیکالا و … اجرا می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که قصد خرید کولر گازی از دیجیکالا دارید، در لیست جستجوی شما، تعداد آگهی همسان نیز وجود دارند که دقیقاً به شکل محتوای سایت دیجیکالا، به شما نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات

تصویر زیر مربوط به تبلیغات در اپلیکیشن دیجی کالا می باشد.

تبلیغات در دیجیکالا

۵- display ad with native elements

این مدل تبلیغات به شکل تبلیغات بنری هستند، با این تفاوت که محتوای این تبلیغات با محتوای سایت نمایش‌دهنده تبلیغ مشابه و در یک طبقه‌بندی است. در این نوع تبلیغات لزومی ندارد که شکل ظاهری بنر مشابه وب‌سایت ناشر باشد، بلکه محتوای تبلیغ و وب‌سایت باید مشابه باشند.

تبلیغات display

۶- custom ad

این نوع تبلیغ، پیشرفته‌ترین نوع تبلیغات همسان به شمار می‌رود و به شکل انتخابی هستند. به عنوان مثال، فیلترهایی که در اپلیکیشن اسنپ چت برای فروش گذاشته می‌شود یا موزیک‌هایی که در Spotify برای فروش گذاشته می‌شود، نوعی تبلیغ همسان محسوب می‌شود و کاربر می‌تواند به انتخاب خود آنها را بخرد.

تبلیغات custom

محبوب‌ترین نوع تبلیغات همسان که در ایران اجرا می‌شود، ویجت‌های پیشنهادی است. این نوع تبلیغات ظاهری مشابه سایت ناشر دارند، ولی لزوماً از لحاظ محتوایی با محتوای وب‌سایت سازگار نیستند. به دلیل آزاردهنده نبودن، این نوع تبلیغات از اثربخشی قابل توجهی برخوردارند.

 

 

کاربردهای تبلیغات همسان

کسب‌وکارها و برندها به دلایل مختلف از تبلیغات همسان استفاده می‌کنند. هدف از تبلیغات همسان، می‌تواند مواردی مانند آگاهی بخشی، افزایش ترافیک وب‌سایت، بهبود عملکرد وب‌سایت (بهبود رتبه الکسا و …)، کمپین‌‌های مبتنی بر عملکرد مانند افزایش فروش محصولات و خدمات، نصب اپلیکیشن یا عضویت باشد.

 

پیش نیازهای تبلیغات همسان (native)

۱- لندینگ پیج

صفحه فرود یا لندینگ پیج، یکی از مهم‌ترین پارامترهای موثر بر تبلیغات همسان است. این صفحه، از نظر ظاهری با سایر صفحات وب‌سایت متفاوت است و ویژگی‌های خاصی دارد و برای یک یا چندین هدف مشخص طراحی شده است. برای یادگیری بهتر لندینگ پیج، به پست موجود در بلاگ مدیااد مراجعه کنید.

۲- بودجه کمپین‌

بودجه کمپین از اهمیت بسیار بالایی در کمپین‌های تبلیغاتی همسان به خصوص در سیستم‌های RTB ایفا می‌کند. توصیه محمد تحصیلی این است که به منظور دستیابی به عملکرد معقول کمپین‌ها، بودجه معقولی (حداقل ۱ میلیون تومان بودجه روزانه) در نظر بگیرید. این بودجه به سیستم اجازه می‌دهد تبلیغات شما را بیشتر نمایش دهد و بدین ترتیب، machine learning صورت می‌گیرد. پس از یادگیری ماشین، بهترین زمان نمایش تبلیغ به مرتبط‌ترین مخاطبان توسط سیستم شناسایی می‌شود و در نهایت، کمپین‌های شما به بهترین شکل اجرا می‌شود. در صورتی که بودجه کمتر از این مقدار باشد، به دلیل اجرای همزمان کمپین‌ها با بیدهای بالاتر، کمپین شما کمتر نمایش داده می‌شود و یادگیری سیستم روی کمپین شما کمتر می‌شود.

۳- محتوای تبلیغاتی

همواره بهترین نتایج تبلیغات همسان با استفاده از تصاویر واقعی و رئال حاصل می‌شود. سعی کنید از تصاویر باکیفیت، زنگ‌های جذاب استفاده کنید؛ هرچه تصاویر زوم‌تر و واضح‌تر باشد، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. تجربه ثابت کرده است که وجود چهره انسان، باعث افزایش نرخ کانورژن می‌شود. همچنین، ابعاد تصاویر مطالب پیشنهادی را ۳ در ۲ یا ۶۰۰ در ۴۰۰ در نظر بگیرید. در صورتی که تبلیغ همسان برای معرفی یک محصول است، سعی کنید از بک گراند سفید با تصویر بزرگ و واضح از محصول استفاده کنید.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  بازاریابی داده‌ محور چیست؟ +4 روش کاربردی بازاریابی داده محور

عنوان تصاویر که در واقع نقش دکمه CTA را ایفا می‌کنند، باید جذاب، واضح و خلاصه باشند تا اثرگذاری بالایی داشته باشند.

تبلیغات همسان مدیااد

 

نکته: از ترندها و اخبار جنجالی روز استفاده کنید.

استفاده از اخبار جدید و جنجالی در تصاویر یا عناوین باعث افزایش CTR می‌شود. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۷، تبلیغ رب و پوشک هنگام گران شدن این دو محصول، نرخ کلیک و کانورژن این تبلیغات را افزایش داد؛ به طوری که این تبلیغات، جزء موفق‌ترین تبلیغات همسان مدیااد در سال ۹۷ قرار گرفتند.

 

A/B test

انجام تست A/B به بهینه‌سازی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی کمک شایانی می‌کند. درباره آزمون A/B به صورت کامل در بلاگ مدیااد توضیح داده شده است.

 

ابزارهای تحلیل

پیش‌نیاز بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، آنالیز نتایج کمپین‌ها است. برای این کار باید از ابزارهای تحلیلی استفاده شود. برای آنالیز کمپین‌های تحت وب، از گوگل آنالیتیکس، برای آنالیز کمپین‌های درون-اپ باید از third party استفاده شود. در سال‌های گذشته از ادجاست برای این منظور استفاده می‌شد، اما این ابزار در حال حاضر ایران را تحریم کرده است. جایگزین ایرانی ادجاست، سرویس متریکس است که از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

 

برای بهینه سازی از چه پارامترهایی استفاده می‌شود؟

برای بهینه‌سازی کمپین‌های با هدف افزایش آگاهی و افزایش ترافیک وب‌سایت، بر اساس شاخص‌ CTR تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین، پس از یادگیری سیستم، وب‌سایت‌هایی که در نمایش تبلیغات شما عملکرد خوبی نداشتند، حذف می‌شود و اصطلاحاً در بلک لیست قرار می‌گیرند تا کمپین شما دیگر در آن وب‌سایت‌ها نمایش داده نشود.

برای بهینه‌سازی کمپین‌های مبتنی بر عملکرد، علاوه بر توجه به دو شاخص بالا، باید CR (Conversion Rate) و AR (Action Rate) را مورد بررسی قرار داد.

 

امکانات پیشرفته‌تر تبلیغات همسان

تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات همسان می‌تواند به صورت کمپین‌های ریتارگتینگ نیز اجرا شود. در این نوع تبلیغات، تنها کاربرانی مورد هدف قرار می‌گیرند که قبلاً با بخشی از وب‌سایت یا محتوای تبلیغاتی شما تعامل داشته‌اند.  تبلیغات ریتارگتینگ به صورت کامل در بلاگ مدیااد توضیح داده شده است.

 

بهینه‌سازی آنی (Real-time optimization)

کاربرد بهینه‌سازی آنی یا در لحظه، تنها برای کمپین‌های مبتنی بر عملکرد و کمپین‌های CPA است. پیش‌نیاز اجرای این کمپین‌ها، تعداد اکشن روزانه بیشتر از ۲۰۰ است. در صورتی که کمتر از این مقدار باشد، یادگیری ماشین اتفاق نمی‌افتد.

برای بهینه‌سازی آنی، هنگامی که یک goal مشخص اتفاق می‌افتذ، از سرور سایت مقصد، پست بک ارسال می‌شود و پلتفرم تبلیغاتی مدیااد بر اساس داده‌ای که از آن پست بک دریافت می‌کند، می‌فهمد که کدام کاربر در کجا و چه موقع با تبلیغ تعامل داشته است. پلتفرم تبلیغاتی بر این اساس، وب‌سایت، مطلب باکیفیتی که منجر به تعامل کاربر شده را شناسایی می‌کند.

 

بید شناور (Floating bid)

بر اساس کانورژن و عملکرد وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغ، بید بالاتر برای وب‌سایت‌ها قرار داده می‌شود و این موضوع منجر به نتیجه بهتری و نرخ کانورژن بیشتر می‎شود.

 

مطالب این پست، تنها بخشی از این محتوای ارائه شده در این کارگاه آموزشی بود.

مجموعه پگاه داده‌کاوان شریف در این رویداد، غرفه‌هایی داشتند تا به سوالات مراجعه‌کنندگان نیز پاسخ دهند. این رویداد بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. این رویداد با هدف ارتقای صنعت موبایل در ایران برگزار شد. با توجه به استقبال مردم از رویداد، احتمالاً این رویداد در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر شما هم در این رویداد شرکت کردید، نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

 

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    بدون نظر نظر دهید

نظر دهید