رنک گوگل چیست و چگونه می توان رتبه سایت را بهبود داد؟

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

در این بخش از وبلاگ مدیااد، میخواهیم مطلبی مهمی را به نام گوگل رنک (Google Rank) برایتان توضیح دهیم که تعریف آن چیست و با چه راهکارهایی می توان رتبه سایت را به صورت استاندارد افزایش داد.به همین دلیل ۹ روش اصولی برای بهبود رتبه وبسایت در گوگل را بیان کرده و به مفهوم هم افزایی بین تبلیغات نتیو و سئو اشاره خواهیم کرد.

پیج رنک گوگل چیست؟‌

پیج رنک گوگل الگوریتمی است که توسط گوگل به منظور امتیاز دهی به صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود و یک فاکتور مهم برای مشخص کردن اهمیت یک سایت توسط گوگل است..
در واقع گوگل با توجه به این فاکتور تصمیم می گیرد که صفحات سایت شما را در کدام جایگاه موتورهای جستجو نمایش دهد. موسسین گوگل به نام های لری پیج و سرگی برین در سال ۱۹۹۷ این فاکتور را مطرح کردند که هدف آنها به نقل قول از خودشان این بوده است:

هدف ما بهبود کیفیت صفحات موتورهای جستجو است

گوگل رنک چیست

پیج رنک یا رنک گوگل؟!

پیج رنک گوگل اصطلاحی بوده است که در حال حاضر منسوخ شده است و به مرور زمان، عبارت رنک گوگل و یا رتبه سایت جای آن را گرفته است.زمانی که شما به عنوان صاحب کسب و کار دارای وب سایت برای برند خود هستید، قطعا این نگرانی برایتان پیش می آید که چگونه می توانید این فاکتور رنک گوگل را افزایش دهید که بتوانید از رقبای خود در نتیجه سرچ صفحات گوگل پیشی بگیرید. این گوگل رنک عامل مهمی در افزایش فروش کسب و کار شما خواهد بود. به همین دلیل لازم است برای افزایش رنک سایت یک سری راهکارهایی را در پیش بگیرید که بتوانید به صورت اصولی و مطابق با استانداردهای گوگل این کار را انجام دهید. در ادامه مطلب به بررسی این روش های استاندارد می پردازیم:

 

۹ روش اصولی در بهبود رتبه سایت در گوگل

این نکته را باید در نظر داشته باشید که به کار گرفتن برخی عوامل برای بهبود رنک گوگل ممکن است از سمت گوگل یک پنالتی برای سایت شما باشد، پس لازم است نکات درست و کاربردی بهبود رنک گوگل را یاد بگیرید.

۱- رتبه  فعلی سایت تان را ارزیابی کنید.

به منظور بهبود رنک سایت تان بهتر است که وضعیت فعلی سایت را ارزیابی کنید. این را در نظر داشته باشید که حتی این کار برای سایت های جدید بسیار کارآمد خواهد بود، خوشبختانه در زمینه ارزیابی رنک سایت ابزارها و منابع متعددی وجود دارد که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

  • ارزیابی کلمات کلیدی
    برای ارزیابی رنک کلمات کلیدی سایت می توانید از سایت https://serps.com/ استفاده کنید. اگر شما کلمه کلیدی خاصی را در متن محتوایتان در نظر دارید، برای ارزیابی رنک آن می توانید از این ابزار و سرچ گوگل استفاده کنید.نتایجی که از استفاده از این ابزار به دست می آید به صورت موارد زیر است:
  • سایت شما در چه جایگاهی از سرچ گوگل برای کلمه کلیدی موردنظر است.
  • اولین صفحه ای که بعد از سرچ کلمه کلیدی مورد نظر بالا می آید.
  • میانگین جستجوی ماهانه سایت شما
  • میانگین هزینه کلیک (Cost Per Click) کلمه کلیدی موردنظر
  • چک کردن سرعت سایت
    یکی از عوامل مهمی که گوگل در امتیاز دهی برایش اهمیت دارد سرعت سایت است.اگر سرعت سایت شما بسیار پایین باشد ممکن است جایگاه خود را در سرچ موتورهای جستجو از دست بدهید و این باعث می شود که فروش کمتری داشته باشید و مشتریان خود را از دست بدهید. حتی اگر سایت شما تمامی عوامل از نظر گوگل را رعایت کرده باشد ولی به خاطر داشتن سرعت پایین ممکن است شما را جریمه کند و سایت شما را در جایگاه نامناسب تری نسبت به رقیبان تان نمایش دهد. برای چک کردن سرعت سایت می توانید از سایت هایی مانند ،Pingdom ،GTmetrix که در حال حاضر در ایران کاربرد دارند استفاده کنید.
  • سلامتی کلی سایت را چک کنید
    بعد از دو مورد بالا، بهتر است سلامتی سایت تان را چک کنید، به این منظور که آیا سایت تان طی چند ماه اخیر افت داشته است؟ آیا صفحاتی که میخواهید در جستجو نمایش داده شود توسط گوگل ایندکس می شود یا خیر و … به طور کلی بهتر است این موارد را همیشه چک کنید:‌ مشکلات عمومی سایت، بک لینک ها، سرور ایمیل، وب سرور و DNS سایت.

۲- پارامترهای مهم  و درست را ارزیابی کنید.

مرحله بعدی این است که یک سری پارامترهای مهم سایت را ارزیابی کنید تا متوجه شوید چه فاکتورهای دیگری را لازم است بهبود بدهید. در ادامه چند پارامتر مهم را که لازم است ارزیابی کنید معرفی کرده ایم:

  • ترافیک ارگانیک
    بسیار مهم است که بدانید چند درصد از بازدید کنندگان سایت شما از سرچ گوگل آمده اند. طبق گزارشات سایت BrightEdge، حدود ۵۱ درصد بازدید کنندگان سایت های B2B و B2C از سرچ گوگل است در صورتیکه سرچ های پولی و غیر ارگانیک فقط ۵ الی ۱۰ درصد بازدید کنندگان را دارند.برای ارزیابی این پارامتر لازم است که ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس را بر روی وب سایت خود داشته باشید که بتوانید به آسانی ترافیک های ورودی به سمت سایت تان را در نظر داشته باشید.

  • نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک (Conversion)
    علاوه بر چک کردن ترافیک ارگانیک سایت، در نظر داشتن اینکه چه کلمات کلیدی باعث ایجاد نرخ تبدیل برای سایت تان شده است بسیار ارزشمند است. یکی از ابزارهای راحتی که این کار انجام می دهد serpscan است. زمانی که از این ابزار استفاده می کنید یک جدول عملکردی کلمات کلیدی سایت را طی ۱۲ ماه گذشته که ترافیک ارگانیک ایجاد کرده اند را در اختیارتان قرار می دهد.

 نرخ تبدیل کلمات کلیدی

  • رتبه بندی کلمات کلیدی برای کلمات تجاری
    یکی از اشتباهات رایج سرچ کلمات کلیدی این است که از استفاده ی کلمات تجاری (برند) غافل می شویم. اهمیت سرچ این کلمات در این است که می توانند پولساز باشند به همین دلیل برای افزایش رنک سایت تان و کسب درآمد بیشتر بهتر است تفاوت بین کلمات تجاری و کلمات کلیدی عمومی- آموزشی را متوجه شوید. اگر تمام کلید واژه های شما اموزشی و عمومی باشند، ترافیک ارگانیک قابل توجهی به سایت تان هدایت می شود ولی ممکن است تبدیل آنها به مشتری سخت باشد .

۳-از موبایل فرندلی بودن سایت مطمئن شوید.

طبق سایت neil patel پیش بینی شده است حدود ۶۰ درصد سرچ ها توسط موبایل انجام می شود و این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که در سال ۲۰۱۷ گوگل وبمستر اعلام کرد صفحاتی که محتوای آنها زمانی که کاربر از دسکتاپ به موبایل روی می آورد، قابل خواندن نباشد از نظر گوگل رنک بالایی نخواهد گرفت. برای چک کردن این فاکتور یک سری ابزارهایی مانند google mobile friendly test وجود دارد که می توانید با وارد کردن سایت تان در این ابزار از موبایل فرندلی بودن آن مطلع شوید و اگر لازم است بهینه سازی سایت را مطابق موبایل انجام دهید.

  • ارتباط بین موبایل و جستجوی محلی
    بین دستگاه موبایل و سرچ محلی یک ارتباطی از نظر فاکتورهای سئو وجود دارد، گوگل مدام در تلاش است که با کمک جستجوهای محلی ارتباط بین مصرف کننده و برندها را بهبود دهد و اگر شما به عنوان صاحب سایت می خواهید در نتایج جستجوی محلی جایگاه بالایی از نظر رنک گوگل دریافت کنید بهتر است علاوه بر رعایت کردن فاکتورهای سئوی محلی و موبایل، پروفایل google My business خود را دائما آپدیت نگه دارید.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  ۶ استراتژی بازاریابی سودآور برای کسب و کارهای کوچک

۴- مشخص کردن جریمه های فعلی و بهبود آنها

بعد از آنکه یک سری پارامترهای مهم را ارزیابی کردید، نوبت آن رسیده است که سایت تان را به صورت خیلی جزئی تر بررسی کنید تا اگر پنالتی از سمت گوگل وجود دارد را مشاهده کنید و برای رفع آن اقدام کنید. این مورد به این دلیل مهم است که هیچ راهی برای ارتقا و لینک سازی مناسب برای سایتی که از لحاظ فنی سالم نیست، وجود ندارد.یکی از روش های تعیین پنالتی سایت چک کردن لینک های داخلی و خارجی و همچنین استفاده از انکر تکست ها متنوع است.

  • لینک سازی سایت چه تغییراتی کرده است.
    تا سال ۲۰۱۲ لینک های اسپم می توانستند رنک سایت را بالا ببرند ولی با گذشت زمان و تغییرات الگوریتم های گوگل، مشخص شد که لینک های اسپم نه تنها رنک سایت تان را افزایش نمی دهند بلکه باعث ایجاد پنالتی هم می شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که اصول لینک سازی را برای افزایش رنک سایت یاد بگیرید. برای اینکار ابتدا لازم است لینک هایی که به سایت ضرر می زنند را شناسایی کنید، با استفاده از ابزارهای Seo Profiler ،Majestic ،Ahref می توانید این کار را انجام دهید.

پس از آنکه با استفاده از این ابزارها لینک های مضر را پیدا کردید می توانید با ۲ روش استاندارد لینک های نامفید سایت را حذف کنید.

۱- حذف دستی لینک ها
به این صورت که سایت هایی که لینک های مضر به سمت سایت شما داده اند را از ادمین بخواهید که شناسایی کند و آنها را حذف کند و یا از تگ نوفالو استفاده کند.(در این موارد بهتر است که لینک ها را حذف نکنید چون ممکن است به سایت شما ضرر بزند).

۲- استفاده از ابزار Disavow گوگل
اگر موفق به حذف لینک های مضر سایت نشدید، بهتر است که از ابزار Disavow استفاده کنید این ابزار قسمتی از سرچ کنسول است. بنابراین می توانید وارد سرچ کنسول شوید و از این قسمت لیستی از سایت هایی را  که از آنها به سایت شما لینک داده شده است را مشاهده کنید.ولی در نظر داشته باشید که با وجود هوشمند شدن الگوریتم ها، دیگر نیازی به استفاده از این ابزار که به گوگل بگوید این لینک ها حذف شود، نیست.

  • تنوع بخشیدن به انکر تکست های داخل متن سایت
    انکر تکست ها نقش اساسی را می توانند در افزایش رنک سایت و یا حتی کاهش آن داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از انکر تکست های متنوعی در داخل متن تان استفاده کنید. تنوع در استفاده آنها نشان می دهد که چگونه از کلمات کلیدی سایت برای لینک سازی استفاده کرده اید.زمانی که شما از یک انکر تست بارها و بارها استفاده می کنید ممکن است از سمت گوگل جریمه شوید. پس تنوع را رعایت کنید.در ادامه مواردی که می توانید از آنها به عنوان انکر تکست استفاده کنید را مثال زدیم:
  • کلمه اصلی
  • استفاده از یک عبارت طولانی
  • انکر تکست کردن آدرس سایت
  • نام برند

 

۵- استفاده از تبلیغات نیتیو در بهبود رنک محتوا

 

تبلیغات نیتیو و سئو به مدت زمان طولانی دو روش تبلیغاتی جدا بودند ولی امروزه هر دوی این ها در کنار یکدیگر برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار موثرتر خواهند بود.همانطور که میدانید سئو فرآیندی است که با رعایت فاکتورهای آن و تولید محتوای مناسب، رنک گوگل سایت تان افزایش خواهد یافت و مسلما صفحه ای که با رعایت موارد سئو به ۱۰ صفحه اول گوگل برسد بسیار ارزشمند خواهد بود.

قسمت مهمی از داشتن استراتژی سئو قوی، تولید محتوای ارزشمند است. اگر شما بتوانید مطلبی در رابطه با یک موضوع خاص بنویسید که از رقیبانتان بهتر باشد گوگل به شما رنک بالاتری نسبت به بقیه می دهد اما سئو یکی از روش هایی سنتی بوده است که میتوانید مطلبتان را در مقابل چشم دیگر در نتایج جستجو نمایش دهید، ولی الان با پلتفرم های شبکه های تبلیغاتی همسان مانند شبکه تبلیغاتی مدیا اد می توانید محتوای خودتان ارتقا دهید و مخاطبین زیادی را جذب کنید که به این نوع محتوا، تبلیغات همسان گفته می شود.

بسیاری از کسب و کارها این دو روش ارتقای محتوا (تبلیغات نیتیو و سئو) را کنار یکدیگر می بینند ولی با توجه به تفاوت های اجرای این دو روش، یک همپوشانی و ارتباط بین این دو شکل گرفته است که می توانند یکدیگر را کامل کنند.برای داشتن یک کمپین موفق تبلیغات همسان می توانید مقاله چگونه یک کمپین تبلیغات همسان موفق اجرا کنیم، را مطالعه کنید.

  • ارتباط محتوایی در سئو و تبلیغات نیتیو
    زمانی که شما یک کمپین تبلیغاتی همسان را اجرا می کنید نکته ی خیلی مهم این است که محتواهای متفاوتی ( محتوای وبلاگ، محتوای محصولات و … ) را با روش های استاندارد A/B تست،امتحان کنید که متوجه شوید کدام یک از محتواها برای مخاطبینتان جذاب بوده است و عملکرد بهتری داشته است و به شما این شانس را میدهد که روش های مقرون به صرفه ای را برای جذب مخاطب پیدا کنید.

اگر شما هنوز هم از روش های قدیمی سئو استفاده میکنید پس حتما در حال حاضر مشغول تولید محتواهای زیادی برای وبلاگ و یا سایت تان هستید این بدین معناست که هنوز از تاثیر تبلیغات نیتیو مطلع نشدید و بهتر است که بهبود مطالب را توسط تبلیغات نیتیو را هم امتحان کنید به این گونه که می توانید بهترین مطالب نیتیو را که CTR بالایی داشته اند را به عنوان مطلبی در سایت یا وبلاگ سایت تان که گوگل می تواند آن را ببیند و به آن رتبه دهد، قرار دهید.

نکته : اگر محتوایی که به صورت تبلیغات نیتیو است، ویدیو و یا پادکست است میتوانید مطالب آن را باز نویسی کنید که این کار خودش به مطالب شما قدرت فوق العاده ایی می بخشد و باعث افزایش رتبه سایت می شود.

  • بهبود رنک محتوا با کمک تبلیغات همسان
    یکی از روش هایی که گوگل تصمیم میگیرد به سایت و یا صفحه وبلاگ شما در نتایج جستجو نتایج بالایی دهید در نظر داشتن سیگنالهای کیفیت است، سیگنالهای کیفیت زیر عواملی هستند که از نظر الگوریتم گوگل ثبت شده هستند.
  • خوانایی مطلب
  • کیفیت مطلب
  • بک لینک ها
  • توجه شبکه های اجتماعی
در بلاگ مدیااد بخوانید:  مفهوم RTB چیست و این فرآیند چگونه اجرا می شود؟

زمانی که گوگل الگوریتم پاندای خود را در سال ۲۰۱۱ ارایه کرد، این موضوع که بیشترین مطلبی که در شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر به اشتراک گذاشته می شود برای سئو فاکتور مهمی به حساب آمد و گوگل رنک بیشتری را به این مطالب اختصاص  میدهد.

 

۶- سئو سایت تان را با سرچ  کلمات کلیدی بهبود دهید.

حال بعد از اینکه لینک های مضر خلاص شدید، نوبت آن رسیده است که سئوی داخلی سایت تان را به صورت اصولی بهبود دهید. یکی از اصلی ترین موارد سئوی داخلی سرچ درست کلمات کلیدی است که می توانید با استفاده از موارد زیر این کار انجام دهید:

  • متوجه شوید که کاربران چگونه سایت شما را پیدا می کنند.
    برای این کار لازم است از ابزارهای مانند Google Keyword Planner استفاده کنید تا بتوانید متوجه شوید دقیقا افراد چه کلماتی را سرچ می کنند که به سایت شما برسند.برای سرچ کلمات کلیدی از کلمات کلیدی تجاری و کلمات کلیدی آموزشی برای افزایش رتبه سایت تان استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در سرچ کلمات کلیدی از Long Term keyword ها غافل نشوید به گفته سایت MOZ کلمات کلیدی Long Term حدود ۸۰ درصد ترافیک سایت و رتبه سایت شما را افزایش می دهد.
  • بر روی رقیبانتان متمرکز شوید.
    اگر رقیب شما رنک گوگل بیشتری نسبت به سایت شما دارد زمان آن رسیده است که برای افزایش رتبه سایت حتما آنها را مورد نظر داشته باشید و شاید لازم باشد که از استراتژی آنها ایده بگیرید.
  • کلمات کلیدی با رتبه پایین تر را تقویت کنید.
    سعی کنید کلمات کلیدی با رتبه پایین تر را پیدا کنید و با استفاده از نوشتن محتوای مرتبط آن هارا تقویت کنید تا به صفحات بالا در سرچ گوگل برسند.

 

۷- افزایش رنک گوگل سایت با استفاده از سئوی داخلی

پس از آنکه کلمات کلیدی مناسب کسب و کارتان را مشخص کردید، حال زمان آن است که برای سئوی داخلی سایت تان اقدام کنید که همانطور که در مقاله عوامل موثر بر سئو  در سال ۲۰۱۹ آورده ایم رعایت یک سری فاکتورها برای بهبود سئو سایت لازم است. در زیر این موارد را به صورت خلاصه برایتان آورده ایم.

  • بهبود عنوان صفحات
    تگ تایتل قسمت مهمی از سایت است که  زمانی که کاربر کلمه کلیدی موردنظر را سرچ می کند اولین چیزی که در نتایج جستجو می بینید تگ تایتل است و بهتر است این تگ تایتل خیلی خوب و منحصر به فرد نوشته شود تا CTR بالایی داشته باشد. مطمئن شوید که هر صفحه از سایت متا تایتل منحصر به فرد و مرتبط داشته باشد و از استفاده زیاد کلمه کلیدی پرهیز کنید.این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل در صفحات جستجو فقط ۶۰ کاراکتر متا تایتل را نمایش می دهد پس حتما از استاندارد بودن تعداد کاراکترها مطمئن شوید.
  • استفاده از schema
    schema، یک برچسب اضافی بر روی اطلاعات است که به گوگل می گوید محتوای شما به چه معناست و باعث می شود که ترافیک زیادی به سمت سایت تان هدایت شود.
  • داشتن sitemap
    سایت مپ در سایت به سازماندهی محتوا کمک می کند که زمانی که ربات گوگل فایل را میخواند به راحتی بتواند سایت شما را کراول(Crawl)کند که این مورد خودش برای رنک دهی از نظر گوگل در سرچ موتورهای جستجو عامل موثری است. 

۸- از کلمات کلیدی برای نوشتن یک محتوای مناسب استفاده کنید.

همانطور که در توضیحات بالا از اهمیت سرچ کلمه کلیدی صحبت کردیم، ولی خیلی از افراد و صاحبان سایت نمی دانند که از کلمات کلیدی که جمع آوری کرده اند چگونه استفاده کنند.
در سال ۲۰۱۱ گوگل الگوریتمی به نام پاندا را معرفی کرد که میگوید: کیفیت، ارزشمندی و محتوای مفید باید گروهی از افراد را مورد هدف قرار دهد.

کلمات کلیدی آموزشی را بهبود دهید و با نوشتن مطالب مفید و با جزئیات همراه با متا تایتل و متای توضیحات مناسب به افزایش رنک رتبه سایت تان کمک کنید. این کار طرفداران شما را افزایش می دهد و باعث می شود که افراد مطالب شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و این خودش لینکی معتبر و مرتبط برای سایت شما به حساب می آید.

۹- لینک سازی را به صورت صحیح انجام دهید.

همانطور که در بالا توضیح دادیم، از اهمیت لینک سازی به صورت صحیح نباید غافل شوید به این دلیل لینک سازی بر افزایش رنک گوگل سایت بسیار می تواند موثر باشد. در زیر روشهای صحیح ایجاد لینک سازی را برایتان توضیح دادیم:

  •  لینک سازی انکر تکست
    لینک های انکر تکست لینک های ساده ای هستند که در داخل محتوای متن میتوانید آنها را مشاهده کنید. سایت NeilPatel تحقیقی کرده است که هرچه لینک های انکر تکست بالای متن قرار داده شوند نرخ تبدیل بالایی برای سایت تان ایجاد می کند.شما میتوانید از خود کلمه اصلی تان به عنوان انکر تکست استفاده کنید ولی از نظر گوگل بهتر است که آن کلمه با کلمات عمومی دیگر هم ترکیب شود.
  • لینک دادن به تصاویر
    زمانی که شما پستی را می نویسید می توانید برای عکس ها لینک بگذارید که به عنوان بک لینک به حساب می آید.
  • لینک های شبکه های اجتماعی
    برای گوگل بسیار مهم است که دیگران در رابطه با مطالب سایت شما  چه می گویند تا اینکه خودتان در مورد مطالب تان چه توصیفی داشته باشید. به همین دلیل لینک هایی که از شبکه های اجتماعی به مطالب شما داده می شود میتواند از عوامل افزایش گوگل رنک باشد.

با توجه اینکه چالش های زیادی در رابطه با افزایش رنک گوگل وجود دارد ولی خوشبختانه یک سری استراتژی های اصولی و کلیدی وجود دارد که به شما در افزایش رتبه صفحه سایت تان کمک خواهد کرد. کاری که شما باید انجام دهید این است که مخاطبین هدف و خواسته ی آنها را شناسایی کنید، کلمات کلیدی طولانی مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید و بر روی آنها کار کنید، با داشتن این اطلاعات می توانید شروع به تولید محتوای مناسب کنید.زمانی که شما این مراحل را برای سایت تان دایما تکرار می کنید دیگر گوگل دلیلی نمی بیند که سایت شما را جریمه کند و حتی رتبه پایین به شما بدهد.

شما به عنوان دارنده کسب و کار،  آیا تغییراتی را در راستای افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت تان در پیش گرفته اید ؟ اگر نتیجه مثبتی مشاهده کردید با ما به اشتراک بگذارید.

 

شما می‌توانید با ثبت‌‌نام و ورود به پنل مدیااد با قابلیت‌های پنل مدیااد آشنا شده و کمپین‌های تبلیغاتی خود را امروز شروع کنید.

پنل مدیااد

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

    بدون نظر نظر دهید

نظر دهید