راهنمای جامع چگونگی افزایش آگاهی از برند + استراتژی‌ها

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

فرض کنید می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید تا افراد جدیدی با شما آشنا شده و به مشتری و مصرف‌کننده تبدیل شوند. شما باید به آن‌ها بگویید که چطور می‌توانند به شما اعتماد کنند. اما چگونه؟ داده‌ها و تجربه‌ها نشان می‌دهد که اولین الویت بازایاب‌های شبکه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی از برند است.

بزرگترین اهداف بازاریاب‌های فضای آنلاین

در ادامه این مطلب با تمامی موارد مرتبط با چگونگی افزایش آگاهی از برند آشنا خواهید شد؛ از جمله تعریف دستیابی به آگاهی از برند و راهنمای استراتژی‌های مربوط به آن.

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند

آگاهی از برند روشی است که برای شناساندن برند به مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود به‌طوری که کسب‌وکار شما در خاطرشان بماند. هرچه استراتژی آگاهی از برند شما قوی‌تر و گسترده‌تر باشد، مخاطبان بیشتر با لوگو، پیام برند و محصولات شما آشنا می‌شوند.

چرا آگاهی از برند مهم است؟

آگاهی از برند اهمیت دارد زیرا به مخاطبان کمک می‌کند برند شما را بشناسند و با آن ارتباط برقرار کنند. اگر بتوانید در میان جمعیت مخاطبان هدف خود که در حال تحقیق در زمینه خرید هستند، آگاهی از برند ایجاد کنید، می‌توانید در ذهن آن‌ها ماندگار شوید.

آنچه مسلم است، وقتی مشتری با برند شما آشنا باشد احتمال آن‌که از شما خرید کند بیشتر از آن است که از رقیب شما که نمی‌شناسد خرید کند. آگاهی از برند اولین مرحله از قیف بازاریابی است. با ایجاد آگاهی از برند می‌توانید شبکه گسترده‌ای را در میان مخاطبان خود که خریداران بالقوه هستند، قرار دهید. با این کار لیدها (سرنخ‌ها) را به سمت فرآیند تحقیق و تصمیم‌گیری و در نهایت خرید سوق می‌دهید.

دیجیتال مارکتینگ چگونه به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند؟

دیگر بر کسی پوشیده نیست که امروزه افراد، زمان زیادی را در فضای آنلاین می‌گدرانند (بیش از ۶ ساعت در روز). همین موضوع نشان می‌دهد که برای فعالیت‌های مربوط به آگاهی از برند، نمی‌توان از پتانسیل این فضا غافل شد.

ببینید مصرف‌کنندگان محصولات شما در کجا بیشتر فعالیت دارند، برند خود را همانجا پیش چشمشان قرار دهید و از تمامی فرصت‌های آگاهی‌بخشی در دنیای دیجیتال استفاده کنید. در ادامه چند راه استفاده از دیجیتال مارکتینگ در راه بهبود آگاهی از برند مطرح شده است.

نحوه ایجاد آگاهی از برند به صورت آنلاین چگونه است؟

نحوه ایجاد آگاهی از برند

بلاگ‌نویسی مهمان

مهم است که هر برندی بلاگ و مخاطبان خاص خود را داشته باشد اما از این راه شاید نتوان چندان به افزایش مخاطبان امیدوار بود. برای بیشتر دیده شدن می‌توان از روش‌های دیگری همچون بلاگ مهمان استفاده کرد. بلاگ‌نویسی مهمان یعنی نوشتن و انتشار پست شما در یک وبلاگ دیگر. برای این منظور…

  • بلاگ‌ها و ناشرینی که در حوزه کسب‌وکار شما فعالیت می‌کنند را جستجو کنید و کلیدواژه‌های مربوط به کار خود و پست‌های مهمان را از راه کانال‌های اجتماعی معتبر مثل گوگل پیدا کنید. از این راه درمی‌یابید که کدام بلاگ‌ها پست مهمان می‌پذیرند. علاوه بر این پلتفرم‌هایی مخصوص این کار وجود دارند.
  •  فهرستی از سایت‌هایی که پست مهمان قبول می‌کنند و مناسب کسب‌وکار شما هستند را تهیه کنید. محتوای بلاگ، بخش نظرات و کانال‌های اجتماعی آن‌ها را بررسی کنید تا درک بهتری نسبت به این‌که مخاطبانشان چه کسانی هستند و چگونه با محتوا تعامل برقرار می‌کنند، پیدا کنید. باید مطمئن شوید که می‌توانید محتوای متناسب با بلاگ آن‌ها ارائه دهید، درحالی که نکات مفیدی نیز به مطالب بلاگ اضافه می‌کنید.
  • ایده‌های طوفان فکری برای پست‌های بلاگ می‌تواند حاوی نکات جالب و منحصربه‌فردی باشد. البته حتما بررسی کنید که پیش از این در بلاگ از این ایده‌ها استفاده نشده باشد.
  • برای هر سایت ایمیل ارسال کنید. مثلا آن‌ها را با ایمیل درباره اتمام و آماده بودن پست بلاگ اطلاع‌رسانی کنید.

از ایده‌های ذکر شده برای دستیابی به مخاطبان تازه استفاده کنید و اجازه دهید ناشری که مهمان او هستید از محتوای رایگان شما درباره یک کسب‌وکار تازه بهره‌مند شود. این کار یک منفعت دوطرفه است.

نوشتن اینفوگرافیک‌های قابل اشتراک‌گذاری

به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های موثر در افزایش مخاطبان است. این کار به شما اطمینان می‌دهد که محتوای شما به‌وسیله افرادی بیشتر از فالوئرهای ثابتتان دیده شده و این دسترسی ارگانیک، الگوریتم مخاطبان شما را تغییر می‌دهد. مثلا این به اشتراک‌گذاری در فیسبوک تغییر الگوریتم مخاطبان یک برند را به خوبی نشان می‌دهد.

یکی از قابل اشتراک‌ترین انواع محتوا، اینفوگرافیک‌ها هستند زیرا هم از نظر بصری جذابند و هم فهم آن‌ها آسان‌تر است. خواندن اینفوگرافیک‌ها همیشه از مقالات عادی جالب‌تر است. به یاد داشته باشید که پردازش تصاویر به وسیله مغز، ۶۰ هزار برابر سریع‌تر از متون ساده است و ۹۴٪ از پست‌های بلاگی که با تصویر همراهند، تعامل بیشتری برمی‌انگیزند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  هزینه جذب مشتری چیست؟ به همراه مثال‌های ایرانی

بهبود سئو با کلمات کلیدی مرتبط با نیاز کاربران

استفاده از بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) در محتواهای آنلاین برندها و دیده شدن آن‌ها بسیار مهم است. رعایت قواعد سئو باعث می‌شود موتور جستجوهایی مانند گوگل محتوای شما را ببینند و شما در نتایج جستجوی آن‌ها قرار بگیرید. نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای بهبود سئو:

  • کلیدواژه‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را در میان گروه‌های محتواهای مرتبط جستجو کنید. این‌ها کلماتی هستند که مخاطبان هدف شما جستو می‌کنند تا کسب‌وکارهای مشابه شما را پیدا کنند. وقتی برای آگاهی از برند بهینه‌سازی انجام دادید، باید بر روی استفاده از کلمات کلیدی یافت شده در محتوای خود تمرکز کنید. این کلیدواژه‌ها با جستجوهایی که افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات انجام می‌دهند، مطابقت دارند. برای پیدا کردن مهم‌ترین کلمات کلیدی در کسب‌وکار خود و در میان رقبا می‌توانید از ابزاری مانند Moz یا SEMrush استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی خود را در عناوین، متن و توضیحات تصاویر بگنجانید تا گوگل راحت‌تر پست شما را پیدا کند.

هشدار: پست‌های خود را با کلمات کلیدی پر نکنید. با این کار گوگل شما را به‌خاطر استفاده بیش از خد مجازات می‌کند! پس تعادل را حفظ کنید.

شروع یک برنامه ریفرال

یکی از راه‌های رسیدن به نتایج خوبی از آگاهی از برند از راه بازاریابی دهان به دهان کمک به مشتریان وفادار برای تبدیل شدن به بهترین حامیان شماست. بسیاری از مواقع منابع افراد در آگاهی از برند، خانواده و دوستان آن‌هاست.

برنامه ریفرال (Referral) نه تنها دسترسی شما را به افراد تازه و آشنایی آن‌ها را با شما افزایش می‌دهد، بلکه این آگاهی از منابعی نشات می‌گیرد که افراد به آن اعتماد دارند؛ یعنی خانواده و دوستان.

حداکثرسازی حضور ارگانیک در رسانه‌های اجتماعی

حضور ارگانیک در رسانه‌های اجتماعی در آگاهی از برند تاثیرگذار است. محتوایی تولید کنید که قابل اشتراک‌گذاری باشد. اگر محتوای شما باکیفیت باشد و نیازهای مخاطب را پاسخ دهد و ارزشی به او اضافه کند، حتما آن را با دوستان خود به اشتراک خواهد گذاشت.

راه‌اندازی یک مسابقه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راه بسیار خوبی برای شناساندن خود به مجموعه‌ای از افراد باشد که تا پیش از آن حتی نام برندتان را نشنیده بودند. یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای افزایش شرکت‌کنندگان، درخواست از آنان برای به‌اشتراک‌گذاری یا تگ کردن دوستانشان در ازای فرصت برنده شدن جایزه است. با این کار می‌توانید به افزایش آگاهی از برند خود کمک کنید.

ساختن یک پادکست

در مسیر افزایش آگاهی از برند، هرچه ارزش بیشتری به زندگی مصرف‌کنندگان اضافه کنید، احتمال آن‌که آن‌ها شما را به خاطر بسپارند، به دیگران پیشنهاد دهند و در نهایت به مشتری تبدیل شوند، بیشتر است.

ساختن یک پادکست نباید به سادگی صحبت کردن از محصول و خدمات یا ثبت نظرات در حیطه کسب‌وکارتان باشد. بلکه باید خلاقیت به خرج دهید. مثلا اگر یک شرکت تولید محصولات تناسب اندام هستید، با ورزشکارانی که در جامعه خود رفتار خاصی دارند مصاحبه کنید…

ببینید تیم شما در کدام حوزه تخصص دارد یا چگونه می‌توانید از متخصصان خارجی برای اثرگذاری بر شنوندگان خود استفاده کنید. در همان زمینه محتوایی تولید کنید که ارزشی به زندگی شنوندگان شما اضافه کند. اگر این کار را درست انجام دهید، تجربه شگرف آن را روی افزایش آگاهی از برند مشاهده خواهید کرد.

سهیم شدن در مشارکت‌های تجاری

اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، حتما به این نکته واقفید که برندهای دیگر هم به دنبال همین موضوع هستند. فایده پیوستن دو برند به یکدیگر تنها سهیم شدن در موفقیت‌های هم نیست، بلکه باعث ایجاد اعتماد بین مخاطبان مشترک می‌شود. اگر مخاطب، برند ۱ را دوست داشته باشد و برند ۱ با برند ۲ همکاری کند، شاید برند ۲ همانی باشد که مخاطب باید آن را بشناسد.

ارائه یک خدمت رایگان

زمانی که برای گسترش آگاهی از برند تلاش می‌کنید زمان مناسبی برای درخواست پول نیست. درعوض، ارائه یک پیشنهاد رایگان می‌تواند در افزایش آگاهی از برند به شما کمک کند.

اگر خدمات اشتراک ارائه می‌دهید، می‌توانید یک دوره از آن را به‌طور آزمایشی، رایگان ارائه دهید. اگر کسی از خدمات شما استفاده نکرده باشد، چطور می‌تواند درباره آن اطلاعات داشته باشد؟ ممکن است نام شما را بدانند اما پیشنهاد اعطای دسترسی – هرچند محدود – به آن‌ها می‌توانند در جهت آگاهی بیشتر برای آن‌ها اثرگذار باشد.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  نحوه ایجاد تقویم کاربردی برای بازاریابی محتوا

اگر محصول ارائه می‌دهید، پیشنهاد رایگان شما می‌تواند در قالب اهدای نمونه‌ای از آن محصول باشد.

چگونه می‌شود آگاهی از برند را افزایش داد؟

افزایش آگاهی از بر

وقتی به‌طور کامل با نحوه ایجاد استراتژی آگاهی از برند آشنا شدید، باید بدانید که چگونه آن را بهبود دهید و چگونه به افزایش آگاهی از برند کمک کنید. برای این منظور خوب است با تاکتیک‌های زیر آشنا باشید:

استفاده از تبلیغات نیتیو

 استفاده از تبلیغات نیتیو (همسان) یکی از موثرترین راه‌های افزایش آگاهی از برند است که می‌تواند مشتری‌های تازه برای شما به ارمغان بیاورد. از آن‌جا که تبلیغات نیتیو (همسان) در اطراف محتوای اصلی می‌آیند و اعتبار خود را از سایت‌های میزبان خود می‌گیرند، به شما کمک می‌کنند که افرادی را که در حال مطالعه متون اصلی سایت میزبان هستند را جذب کنید.

جذابیت تبلیغات نیتیو (همسان) امکان مشاهده راحت آن‌هاست. آن‌ها با محتوای صفحه‌ای که در آن جای می‌گیرند یکپارچه‌اند. از همین رو سهم آن‌ها در بازار تبلیغات وب زیاد است.

راه‌اندازی تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام

حتما برندتان در شبکه‌های اجتماعی فعال است اما برای رفع مشکلات مربوط به افزایش مخاطب و تعامل چه باید کرد؟ استفاده از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار کارساز باشد. با راه‌اندازی تبلیغات آگاهی از برند، می‌تواند به مخاطبان تازه‌ای که به برند شما علاقه دارند دست پیدا کنید. تبلیغات همچنین می‌توانند به برندها کمک کنند الگوریتم‌های مزاحمی که ممکن است به دسترسی ارگانیک آن‌ها آسیب برساند را دور بزنند.

شما می‌توانید در فیسبوک و اینستاگرام کمپین‌های آگاهی از برند راه‌اندازی کنید تا دسترسی به مخاطبان و بازگشت آن‌ها به سمت شما را بهبود دهند. فیسبوک پیشنهاد می‌کند برای کاربران هدف خود که ممکن است پیام برند شما برایشان جذاب باشد از تبلیغات ویدئویی و تبلیغات چرخشی (carousel) استفاده کنید. در حقیقت شما می‌توانید کاربران را به‌صورت دسته‌بندی شده (مثلا در گروه‌های سن، موقعیت مکانی، جنسیت، علائق و دستگاه‌های مورد استفاده) مورد هدف قرار دهید.

همکاری با اینفلوئنسرها

اگر در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف مشکل دارید، یکی از راه حل‌هایش کمک گرفتن از اینفلوئنسرها و شخصیت‌های محبوب آن‌هاست. معمولا مصرف‌کنندگان توصیه‌های اینفلوئنسرها را بیشتر از تبلیغات سنتی و حتی تایید افراد مشهور و سلبریتی قبول دارند.

می‌توانید با پیدا کردن اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب‌وکار خود، کمپین‌های بازاریابی اینفلوئنسری راه بیندازید. پیدا کردن اینفلوئنسرهای مرتبط، به سادگی و با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کارتان در کانال‌های اجتماعی میسر می‌شود. یا می‌توانید از پلتفرم‌های بازاریابی اینفلوئنسری برای این منظور استفاده کنید.

اینفلوئنسرها می‌توانند برای شما محتوایی تولید کنند که مورد توجه مخاطبانشان قرار بگیرد و از آن‌جا که مخاطبان از روی اعتماد، آن‌ها را دنبال می‌کنند، افزایش آگاهی از برند شما به شکل خوبی اتفاق می‌افتد.

چگونه می‌توان میزان افزایش آگاهی از برند را محاسبه نمود؟

افزایش آگاهی از برند

با وجود استراتژی‌های نام برده شده که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب انجام دهید، باید بدانید چگونه می‌توانید میزان افزایش آگاهی از برند را محاسبه کنید. این کار به اهداف شما بستگی دارد.

اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند به وسیله تبلیغات نیتیو (همسان) هستید، به‌عنوان مثال باید معیارهایی مثل ایمپرشن‌ها، نرخ کلیک و ترافیک وب‌سایت را پیگیری و بررسی کنید.

اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند از طریق شبکه‌های اجتماعی هستید، باید ابزار تجزیه‌وتحلیل هر پلتفرم را رصد نمایید.

نکته‌ای که حائز اهمیت است، لزوم پیگیری مستمر شما در کمپین‌هایتان است. با این کار می‌توانید کمپین‌ها را بر اساس علائق و رفتاری که افراد بروز داده‌اند بهینه‌سازی کنید تا در نهایت منجر به کسب موفقیت در افزایش آگاهی از برند در میان مخاطبان هدف شما شود.

چند نکته نهایی

قرار نیست ایجاد آگاهی از برند کار بسیار دشواری باشد. از مطلبی که خواندید این چند نکته را حتما به خاطر بسپارید:

  • اهمیت آگاهی از برند از آن جهت است که به افراد کمک می‌کند محصولات و هدف شما را به‌خاطر بسپارند.
  • پست‌های بلاگ، اینفوگرافیک‌ها و نوشتن پست‌هایی بلاگ مهمان، در استفاده از محتوا برای افزایش آگاهی از برند راه‌های موثری هستند.
  • و تبلیغات نیتیو (همسان)، رسانه‌های اجتماعی و همکاری با اینفلوئنسرها راه‌های خوبی برای توزیع محتوایی که تولید کرده‌اید، هستند.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید آگاهی از برند تنها کاری نیست که باید انجام دهید. استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید تا اثرگذارترین شیوه را پیدا کنید.

نظر دهید.

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید