همه چیز در مورد ریمارکتینگ و تاثیر آن در رشد مشتریان یک کسب و کار

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

اگر فردی از کنار کسب و کار آنلاین یا سایت من عبور کرد، باید مشتری من شود! این وعده‌ای است که بازاریابی مجدد به شما و بیزینستان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با ریمارکتینگ یا همان بازاریابی مجدد آشنا کنیم.

تعریف ساده ریمارکتینگ، بازگرداندن مشتریان بالقوه و وفادار کردن مشتریان بالفعل است. (منظور از مشتری بالقوه آن دسته از افرادی هستند که به خدمات شما نیاز دارند اما به دلایل مختلف از آن استفاده نمی‌کنند. در مقابل مشتری بالفعل به کسی می‌گویند که حداقل یک بار از کالا و یا خدمات شما استفاده کرده است). در واقع این روش یک نوع تبلیغ برای برگرداندن افرادیست که حداقل یکبار از سایت و یا اپلیکیشن شما بازدید کردند اما خرید یا عمل خاصی انجام ندادند.

تعریف ریمارکتینگ

ریمارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ریمارکتینگ چیست

هنگامی که کاربران وارد سایت یا اپلیکیشن شما می‌شوند، احتمالا محصول و هدف موردنظر یا مشابهش در صفحه شما وجود دارد که از آن دیدن کردند. حال اگر کاربر بدون اقدام به کاری از صفحه فرود خارج شود و به هر دلیلی call to action ( فراخوان به عمل)  انجام ندهد، ریمارکتینگ به کمک شما می‌آید تا دوباره آن‌ها را به سمت خود جذب کنید.

بازاریابی مجدد یک تکنیک بازاریابی دیجیتال است که این امکان را ایجاد می‌کند تا مخاطبین، تبلیغات سایت شما را در سایر سایت‌های مشابه و یا از طریق ایمیل، تلفن، شبکه‌های اجتماعی و… ببینند. این روش سبب یادآوری و ماندگاری نام برند و محصولات تجاری شما در ذهن مخاطب می‌شود و احتمال بازگشت آن‌ها به طرز قابل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه شده است، تنها ۲ تا ۴ درصد افراد با اولین بازدید از اپلیکیشن یا سایت‌های فروشگاهی خرید انجام می‌دهند و مابقی آن را ترک می‌کنند. پس باید به دنبال راهی برای برگرداندن ۹۶ درصد و تشویق برای بازدید مجدد و تبدیل شدن آن‌ها به مشتری باشید. بازاریابی مجدد تقریبا ۴۳ درصد از کاربران را به مشاهده دوباره و خرید محصولات ترغیب می‌کند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که استراتژی بازاریابی مجدد چگونه مخاطبانی را که قبلا به نحوی با شما تعامل داشتند شناسایی می‌کند؟ این کار با استفاده از یک قطعه کد جاوا اسکریپت که کوکی نام دارد انجام می‌شود. زمانی که وارد موتورهای جستجوگر می‌شوید و آدرسی را سرچ می‌کنید، مسیر فعالیت شما در مرورگر ذخیره و از این طریق سایت‌های مشاهده شده و کالاهایی که احتمالا به آن‌ها علاقه داشتید و سیو یا لایک کردید در یک کوکی ذخیره می‌شود. سپس این اطلاعات در اختیار سیستم‌های ریمارکتینگ قرار می‌گیرد و با توجه به علایق و سلیقه شما، تبلیغات مشابه نمایش داده ‌می‌شود. این کار باعث جلب توجه و جذب مشتری خواهد شد.

چه تفاوتی بین ریمارکتینگ و ریتارگتینگ وجود دارد؟

ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یک زیرمجموعه از بازاریابی مجدد است که به صورت آنلاین انجام می‌شود و به معنای هدف‌گذاری مجدد است. هدف اصلی و وجه اشتراک دو تکنیک ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، جذب مخاطبینی است که قبلا با خدمات و صفحه فرود شما تعامل داشتند و احتمالا نیازمند آن هستند اما به علل مختلف از جمله هزینه‌ی بالا، تنوع کم و حتی عدم دقت کافی، از محصولاتتان خرید نکردند و یا عمل خاصی که مدنظرتان است را انجام ندادند.

بازاریابی مجدد معمولا از طریق ایمیل و تبلیغات آفلاین شامل تلفن، پیام کوتاه و بیلبوردهای شهری انجام می‌شود و ریتارگتینگ با استفاده از ابزارهای آنلاین مانند سایت رقبا و شبکه‌های اجتماعی، مخاطب را ترغیب به بازدید مجدد می‌کند.

به‌طور کلی اگر به دنبال جذب مشتری جدید و افزایش بازدید از سایت هستید، بهتر است ریتارگتینگ را در کسب‌وکار خود پیاده کنید. اما اگر به جذب مشتریان فعلی و وفادار ماندن مشتری‌‌های قدیمی فکر می‌کنید، پیشنهاد ما ریمارکتینگ است.

مزایای ریمارکتینگ

تکنیک بازاریابی مجدد اگر به درستی پیاده‌سازی شود، تاثیر بسیار مثبتی در کسب‌وکار دارد. بیایید با هم مزایای بازاریابی مجدد را دقیق‌تر بررسی کنیم:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها با شناسایی کاربرانی که نیازمند خدمات موردنظر هستند و در نتیجه احتمال فروش بیشتر
  • تنوع زیاد در تبلیغات شامل ایمیل، بیلبوردها، شبکه‌های اجتماعی، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات کلیکی گوگل، پیامک و ارتباط تلفنی با کاربران
  • امکان فروش یک محصول مشابه یا مکمل علاوه بر کالای مورد نیاز مشتری
  • امکان مجاب کردن مشتری برای خرید محصولی با امکانات و قیمت بیشتر
  • بهبود نرخ کلیک
  • افزایش آگاهی و ماندگاری نام تجاری برند
  • امکان شخصی‌سازی تبلیغات بر اساس نیاز و علایق مخاطبین
  • افزایش نرخ تبدیل و ترافیک سایت

مزایای ریمارکتینگ

انواع ریمارکتینگ

بازاریابی مجدد به سه بخش تقسیم می‌شود:

  1. ایمیلی
  2. استاندارد
  3. پویا

که هر کدام ریزه‌کاری‌های خود را دارند.

ریمارکتینگ ایمیلی

 برای استفاده از این نوع بازاریابی، باید یک لیست از ایمیل کاربرانی که وارد وب‌سایت شما می‌شوند تهیه کنید. شما می‌توانید با ایجاد یک فرم و ترغیب کاربران برای تکمیل آن، ایمیل افراد را جمع‌آوری کنید. این روش با قرار دادن یک تخفیف ویژه و یا دانلود یک محصول به‌صورت رایگان، باعث جلب توجه و تشویق کاربران برای ثبت ایمیل و مشخصات آن‌ها می‌شود. پس از دریافت ایمیل شما قادر هستید تا محتوای جذاب و مرتبط با نیاز مخاطبین را سفارشی‌سازی و در زمان‌های منظم برای آن‌ها ارسال کنید تا شانس خود را برای بازاریابی مجدد افزایش دهید.

ریمارکتینگ استاندارد

 این روش معمول‌ترین و پرکاربردترین نوع ریمارکتینگ محسوب می‌شود و تنها برای کسانی که قبلا سایت شما را در موتورهای جستجوگر سرچ کردند، نمایش داده می‌شود. این تبلیغات از طریق گوگل و یا شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، یویتوب، فیسبوک و… انجام می‌شود. در این روش، تارگت (هدف) افرادی هستند که کلمات کلیدی موردنظرتان را سرچ می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات گوگل ادز، کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید و با سرچ کاربران در این زمینه، سایت خود را در بالاترین نتایج جستجو نشان دهید.

ریمارکتینگ پویا

 بازاریابی پویا مشابه استاندار است اما نیاز کاربران با توجه به کوکی‌ها شناسایی و در واقع، نتایج نمایش داده‌شده شخصی‌سازی می‌شوند. با ارسال یک فید به گوگل قادر هستید که صفحه فرودتان را برای کسانی که خواستار محصولات و خدمات مشابه با شما هستند در اولین نتایج سرچ نمایش دهید.

معرفی سایر ابزارهای بازاریابی مجدد

ابزارهای بازاریابی مجدد

پوش نوتیفیکیشن

 با ارسال پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن‌ها و مرورگر اینترنت کاربران، می‌توانید تبلیغات و پیشنهادات ویژه را برای آن‌ها ارسال و خدمات و محصولات خود را برای مخاطبین یادآوری کنید. این کار سبب آگاهی و تثبیت برند شما در ذهن مشتری می‌شود.

پیام کوتاه

یکی دیگر از ابزارهای ریمارکتینگ ارسال پیامک برای مخاطبین است. به عنوان مثال با ارسال کد تخفیف می‌توانید افراد را به بازدید مجدد از سایت یا اپلیکیشن و در نهایت خرید سوق دهید.

تماس تلفنی

یکی از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین راه‌ها برای جذب مشتری است که با استفاده از آن می‌توانید خدمات خود را به کاربران توضیح دهید و یا نظر آن‌ها را در مورد کالایی که قبلا خریداری کرده‌اند بپرسید. حتی در صورت تمایل مخاطب، محصولات جدید و پرفروش را معرفی و دعوت به خرید آن‌ها کنید.

شبکه‌های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند واتس‌اپ، تلگرام، اینستاگرام و… برای تبلیغ خدمات و ارائه پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه در جهت جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری، اثربخشی فراوانی دارد.

اما برای انتخاب ابزار مناسب ریمارکتینگ به منظور فروش، باید رفتار کاربران در سایت را زیر نظر بگیرید و دقت کنید که مشتریان بیشتر در چه مرحله‌ای سایت و اپلیکیشن را ترک می‌کنند. سپس می‌توانید با توجه به علتی که موجب خروج اغلب کاربران می‌شود، بهترین و متناسب‌ترین ابزار را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

ریمارکتینگ یکی از موثرترین تکنیک‌های بازاریابی شناخته می‌شود و مخاطبینی که قبلا با شما تعامل داشتند را مورد هدف قرار می‌دهد، از این رو نرخ تبدیل بالایی دارد. همچنین افزایش ترافیک وب‌سایت از طریق بازگشت مجدد کاربران، سبب می‌شود تا سئو و رتبه سایت بهبود پیدا کند و در جایگاه بهتری قرار گیرد. پس بهره‌گیری از این روش برای تمامی کسب‌وکارها و ارائه دهندگان خدمات، مناسب و تاثیرگذار است اما برای به ثمر نشستن نتایج آن باید صبر و حوصله به خرج دهید.

نظر دهید.

سوالات متداول

ریتارگتینگ یا ریمارگتینگ؟ کدام بهتر است؟

ریتارگتینگ یکی از زیرمجموعه‌های ریمارکتینگ است و به تبلیغ در سایت‌های مشابه و فضای مجازی بسنده می‌کند. اما بازاریابی مجدد بخش کامل‌تری از بازاریابی را پوشش می‌دهد و علاوه بر تبلیغات آنلاین مانند ایمیل، از ابزارهای آفلاین نیز استفاده می‌کند، پس طبیعتا بودجه مورد نیاز برای این استراتژی بیشتر است. اما برای مشاهده تاثیر بیشتر، ترکیب این دو روش باهم پیشنهاد می‌شود.

هزینه پیاده‌سازی سیستم ریمارکتینگ چقدر است؟

خوشبختانه بازاریابی مجدد در مقایسه با سایر استراتژی‌های بازاریابی، هزینه کمتری دارد. بودجه مورد نیاز برای استفاده از این سرویس با توجه به نوع و تعداد ابزارهای مورد استفاده، کیفیت محتوا و خدمات و حجم کسب‌وکار، مختلف و قابل تغییر است.

آیا بازاریابی مجدد تاثیری در سئو وب‌سایت دارد؟

بله، ریمارکتینگ با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف، میزان ترافیک سایت و نرخ کلیک را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین نرخ تبدیل کاربران، رضایت و تعامل کاربران با اپلیکیشن و سایت زیاد می‌‌شود. به همین سبب تاثیر مستقیمی روی سئو و بهینه‌سازی دارد.

بازاریابی مجدد چه نقطه قوتی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دارد؟

مهم‌ترین نقطه قوت بازاریابی مجدد این است که محصول شما در بهترین زمان ممکن به مخاطب نمایش داده می‌شود. یعنی دقیقا هنگامی که کاربر، نیازمند خدمات شماست و حداقل یکبار از سایت شما دیدن کرده و احتمالا تصمیم جدی برای خرید دارد. در نتیجه میزان فروش و سودآوری بیشتر می‌شود.

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید