تبلیغات هدفمند؛ انواع و مزایای آن

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات هدفمند یکی از شیوه‌های بازاریابی برای ارائه تبلیغات به مشتریان است که این تبلیغات منعکس‌کننده ویژگی‌ها، علایق و رفتار خرید آن‌ها است. این کار معمولا با استفاده از داده‌های مشتری برای تقسیم‌بندی مخاطبان بر اساس عواملی مانند جمعیت‌شناسی اولیه، علایق خرید یا رفتار مرور کاربر انجام می‌پذیرد.

برای بازاریابان دیجیتال و شرکت‌های تجارت الکترونیک، تبلیغات هدفمند ابزاری ضروری برای کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و مؤثرتر کردن تبلیغات است. تبلیغات هدفمند شامل ریتارگتینگ نیز می‌شود زیرا شخصی‌سازی تبلیغات را بیشتر می‌کند و مشتریان را تشویق می‌کند تا خرید کنند یا اقدام لازم را انجام دهند.

تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند چیست؟

منظور از تبلیغات هدفمند، ارسال تبلیغات به کاربران وب بر اساس رفتار آنلاین، جمعیت‌شناسی و سابقه خرید آن‌هاست. تبلیغات هدفمند شامل اطلاعاتی است که کاربران به‌طور صریح به اشتراک گذاشته‌اند و همچنین شامل داده‌هایی است که می‌توان در مورد آن‌ها از طریق ویژگی‌های رفتاری یا جمعیتی ضمنی استنباط کرد.

برای مثال، شما ممکن است مشغول خواندن یک مقاله در رابطه با فواید پیاده‌روی و دویدن باشید و وب‌سایتی که از آن دیدن می‌کنید یک جفت کفش دویدن ورزشی را به شما نشان دهند. یا مثلا اگر سابقه جستجوی شما در یک موتور جستجو مانند گوگل حاوی عباراتی مانند بررسی گوشی‌های هوشمند یا آخرین فناوری تلفن همراه باشد، ممکن است برای شما تبلیغاتی برای گوشی‌های هوشمند جدید ارسال کنند. تبلیغات هدفمند می‌توانند موقعیت جغرافیایی و فعالیت شبکه‌های اجتماعی شمارا نیز در نظر بگیرند.

تبلیغات هدفمند چگونه کار می‌کند؟

برای قرار دادن یک تبلیغ هدفمند آنلاین، باید یک کمپین در یک شبکه تبلیغاتی راه‌اندازی کنید. این شبکه‌ها تبلیغات را بر اساس داده‌های کاربران، جمعیت‌شناسی، سابقه خرید یا رفتار نشان می‌دهند.

پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری کنند. رایج‌ترین آن‌ها کوکی‌ها در وب‌سایت‌هایی هستند که شما مرور کرده‌اید. کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که اطلاعات مربوط به اقدامات یا خریدهای شما در محل را ذخیره می‌کنند.

منبع دیگر اطلاعات در مورد کاربران موتورهای جستجو هستند. آن‌ها کیوردهای مورد جستجو و عادت‌های کاربران را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا از این داده‌ها برای نمایش تبلیغات پولی در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده کنند.

همچنین، پلتفرم‌های تبلیغاتی داده‌های شمارا از پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، عقاید، ترجیحات و غیره شمارا ذخیره می‌کنند.

پلتفرم‌های تبلیغاتی با دانستن ویژگی‌های اصلی و رفتار آنلاین شما می‌توانند تبلیغات هدفمند را در وب‌سایت‌های مختلف به شما نشان دهند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما اغلب محصولات آرایشی را در وب‌سایت دیجی کالا مرور می‌کنید، ممکن است تبلیغات سایر خرده‌فروشان لوازم‌آرایشی را در پلتفرم‌های آنلاین مختلف ببینید.

برندها اغلب از تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند تا محصولاتی را که قبلا بررسی کرده‌اید به شما نشان دهند. این تاکتیک را هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ نیز می‌نامند. این کار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا علاقه شمارا برای بازگشت به وب‌سایت خود و خرید محصول جلب کنند.

همان‌طور که گفتیم برندها از اطلاعات زیادی در مورد شما برای هدف قرار دادن تبلیغات خود استفاده می‌کنند. بر اساس اطلاعات استفاده‌شده، می‌توانیم انواع مختلف تبلیغات هدفمند را در بازاریابی داشته باشیم.

مزایای تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی برای برندها و کسب‌وکارها دارد. در این بخش به مهم‌ترین مزایای این نوع تبلیغات اشاره خواهیم کرد.

مزایای تبلیغات هدفمند

۱) ارائه سطح بالایی از شخصی‌سازی

شخصی‌سازی تبلیغات به دلیل تأثیرات کاملا مستند آن برجذب و حفظ مشتری، نرخ کلیک (CTR) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) به یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی دیجیتال تبدیل‌شده است. تبلیغات هدفمند به برندها این امکان را می‌دهد که بر اساس اطلاعاتی که برند در مورد مشتری می‌داند، پیام‌های متفاوتی را برای کاربران مختلف ارسال کنند. هر چه یک برند بهتر درک کند مشتریانش چه می‌خواهند و چه نیازی دارند، احتمال بیشتری دارد که مشتریان به تبلیغات واکنش نشان دهند و با برند تعامل جدی ایجاد کنند. تحقیقات انجام‌شده در رابطه با تبلیغات هدفمند نشان می‌دهد که:

  • ۷۱ درصد از مشتریان تبلیغات شخصی را ترجیح می‌دهند.
  • شخصی‌سازی در بازاریابی دیجیتال می‌تواند درآمد را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.
  • شخصی‌سازی خریدهای تکراری را افزایش می‌دهد، به‌طوری‌که ۴۴ درصد از مشتریان با شخصی‌سازی تبلیغات به خریداران تکراری تبدیل می‌شوند.

۲) ایجاد آگاهی از برند

اگر تبلیغات یک برند عمومی یا ضعیف باشد، کارایی زیادی برای یک برند به همراه نخواهد داشت. پر کردن صفحه مرورگر یک کاربر با تبلیغاتی که با علایق آن‌ها هم‌خوانی ندارد، فقط به شهرت یک برند در بین کاربران لطمه می‌زند. برعکس، برندها می‌توانند با ارائه تبلیغات مرتبط و محتوای ارزشمند به مخاطبانی که احتمالا آن‌ها را دوست دارند، شهرت خود را بهبود بخشند. این امر به تقویت شناخت مشتریان باارزش و ایجاد برند باارزش کمک می‌کند.

۳) ساده کردن تلاش‌های بازاریابی

تبلیغات هدفمند محتوای تولیدشده یک برند را به حداکثر بهره‌وری می‌رساند. تبلیغات عمومی نسبت به مزایای عینی آن دارای بهره‌وری کم و اغلب پرهزینه است، اما تبلیغات هدفمند به تمرکز منابع بر روی گروه‌های مخاطبان باارزش کمک می‌کند. این نوع تبلیغات با خودکارسازی اولیه برای انتشار تبلیغات متناسب با هر بخش مخاطب، بخش عمده‌ای از کار را برای یافتن مشتریان بالقوه و جذب آن‌ها به برند می‌گیرد.

۴) افزایش ROI

تبلیغات هدفمند بر داده‌هایی که قبلا در مورد مشتریان جمع‌آوری‌شده است، با استفاده از آمار جمعیتی، علاقه و گرایش‌های رفتاری تمرکز دارد. استفاده از داده‌های مشتری، حدس و گمان را از جذب مشتری حذف می‌کند و هزینه‌های کاربرانی را که بعید به نظر می‌رسد تبدیل کنند، کاهش می‌دهد. به‌صورت کلی تبلیغات هدفمند از بیهوده‌کاری‌ها می‌کاهد.

انواع تبلیغات هدفمند

چندین نوع تبلیغات هدفمند وجود دارد. ما در اینجا به معرفی هرکدام از این تبلیغات خواهیم پرداخت. ازجمله مهم‌ترین نوع تبلیغات هدفمند عبارت‌اند از:

  • متنی
  • رفتاری
  • هدف‌گذاری جغرافیایی
  • هدف‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
  • ریتارگتینگ

انواع تبلیغات هدفمند

متنی

تبلیغات هدفمند متنی به بازاریابان کمک می‌کند محتوای تبلیغاتی را در کنار سایر محتوای مرتبط با چیزی که تبلیغ می‌شود قرار دهند. به‌جای قرار دادن تبلیغات در سرتاسر وب و در وب‌سایت‌هایی که ربطی به برند یا محصول ارائه‌شده ندارند، هدف‌گیری متنی محتوای تبلیغاتی را در وب‌سایت یا صفحاتی که در آن قرار داده‌شده است مطابقت می‌دهد. این کار ‌یک تجربه یکپارچه‌تر برای مشتریان ایجاد می‌کند.

نمونه‌ای از تبلیغات متنی می‌تواند برای یک برند کفش ورزشی باشد که تبلیغی را در وبلاگی درباره فوتبال ارائه می‌کند. به‌طورمعمول، بازاریابان یک تبلیغ ایجاد می‌کنند و آن را با کلمات کلیدی خاصی مرتبط می‌کنند سپس ناشر آن را تحلیل کرده و در صفحات مرتبط‌تر قرار می‌دهد.

رفتاری

تبلیغات هدفمند رفتاری مشابه تبلیغات متنی است، اما رفتار کاربر و فعالیت مرور را هنگام قرار دادن تبلیغات در سراسر وب در نظر می‌گیرد. در این نوع هدف‌گذاری تبلیغاتی، می‌توانید بر اساس تاریخچه جستجو و مرور کاربران، تبلیغاتی را برای مشتریان قرار دهید. عواملی که می‌توانند تبلیغات هدفمند رفتاری را شکل دهند عبارت‌اند از: لینک‌های کلیک شده، خریدها، زمان صرف شده در صفحات وب و موارد دیگر.

هدف‌گذاری جغرافیایی

هدف‌گذاری جغرافیایی یک ابزار ضروری برای کار یک بازاریاب است، به‌ویژه برای برندهایی که به‌صورت محلی یا در مکان‌های خاص فعالیت می‌کنند. هدف‌گذاری جغرافیایی به‌سادگی تبلیغات را برای کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها منتشر می‌کند. این نوع تبلیغات هدف‌گذاری همچنین برای برندهایی که محصولی وابسته به مکانی خاص را می‌فروشند یا برای تبلیغ‌کنندگانی که خدماتی را در یک مکان خاص بازاریابی می‌کنند مفید است.

هدف‌گذاری شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به کانونی داغ برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل‌شده‌اند تا جایی که بسیاری از خریداران اکنون ترجیح می‌دهند به‌جای خرید از وب‌سایت فروشگاهی از طریق شبکه‌های اجتماعی خرید کنند. هدف‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به برندها کمک می‌کند تا از رفتار مصرف‌کنندگان در وب، موتورهای جستجو و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تبلیغاتی که منعکس‌کننده علایق کاربر هستند، استفاده کنند. هدف‌گذاری رسانه‌های اجتماعی را می‌توان نوعی هدف‌گیری رفتاری نیز در نظر گرفت.

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتال است زیرا روی مشتریانی که قبلا به برند علاقه نشان داده‌اند یا با آن تعامل داشته‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کند. این کار با مرتبط کردن مجموعه‌هایی از پیام‌های تبلیغاتی (تبلیغات نمایشی، ایمیل‌ها، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و غیره) با رفتارهای داده‌شده زمانی که مشتری در حال تعامل با یک برند است، کار می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مشتری که یک جفت کفش ورزشی می‌خرد احتمالا با تبلیغاتی در مورد سایر لوازم ورزشی مورد هدف قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

تبلیغات هدفمند

تجزیه‌وتحلیل ترافیک در اینترنت به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان را بر اساس علایق، مکان و معیارهای دیگر تقسیم کنید. تبلیغات هدفمند نتیجه تحلیلی است که به ما امکان می‌دهد که کاربرانی را که مصرف‌کنندگان بالقوه محصولات یا خدمات ما هستند شناسایی کنیم. این تبلیغات باعث ایجاد شناسایی بهتر مخاطبین هدف، نرخ کلیک بالاتر می‌شود و به صرفه‌جویی در بودجه تبلیغاتی کمک می‌کند.

سؤالات متداول:

منظور از تبلیغات هدفمند چیست؟

تبلیغات هدفمند یک راهکار بازاریابی برای ارائه تبلیغات به مشتریانی است که این تبلیغات منعکس‌کننده ویژگی‌ها، علایق و رفتار خرید آن‌ها است.

تبلیغات چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات هدفمند، کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر اساس جمعیت شناختی، مکان، علایق یا رفتارها، هدف قرار می‌دهد. بر اساس این ویژگی‌ها، می‌توان تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ایجاد کنیم که با مخاطبان هدف ما نزدیک‌تر است و امکان تبدیل بسیار بالاتر است.

چرا تبلیغات هدفمند خوب هستند؟

تبلیغات هدفمند به برندها این امکان را می‌دهد که با افرادی که به محصولات آن‌ها علاقه‌مند هستند تعامل داشته باشند. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد زمان و پول کمتری را برای نمایش تبلیغات به افرادی که به‌احتمال‌زیاد مشتری نمی‌شوند تلف کنند.

منابع:

adroll.com/blog

sendpulse.com

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید