بررسی چند نمونه کمپین تبلیغات کلیکی

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

یک کمپین موثر تبلیغات کلیکی می تواند عملکرد کسب‌وکار شما را بهبود ببخشد و موجب رشد کلی کسب‌وکار آنلاین شما شود. در این مقاله ما ۵ نمونه کمپین تبلیغات کلیکی موفق و ناموفق را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم. قبل از آنکه به سراغ نمونه‌های کمپین تبلیغات کلیکی برویم ابتدا با تعریف آن آشنا می‌شویم.

کمپین تبلیغات کلیکی

PPC چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغاتی است که به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد که تبلیغات را در یک پلتفرم تبلیغاتی قرار دهند و هنگامی‌که روی تبلیغ آن‌ها کلیک می‌شود، به میزبان پلتفرم پول پرداخت کنند.

هدف از این نوع تبلیغ هدایت کاربری است که روی وب‌سایت یا برنامه‌ای کلیک می‌کند. این کار برای انجام اقدام ارزشمندی مانند خرید یک محصول یا یک اقدام به عمل دیگر طراحی‌شده است. موتورهای جستجو پلتفرم‌های میزبان محبوبی برای کمپین تبلیغات کلیکی هستند زیرا به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهند تبلیغات مرتبط با آنچه کاربران جستجو می‌کنند نمایش دهند.

در زیر چند نمونه کمپین تبلیغات کلیکی موفق و ناموفق را باهم بررسی می‌کنیم و شیوه کار آن‌ها را نیز بیان می‌کنیم.

نمونه کمپین تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی امروزه در دنیای تجارت الکترونیک بسیار رایج هستند و بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین از آن‌ها استفاده می‌کنند. ما در این بخش ۵ نمونه کمپین تبلیغات کلیکی را موردبررسی قرار می‌دهیم. این کمپین‌ها عبارت‌اند از:

  • He got his dream job
  • The Perfume Shop comes up smelling of roses
  • talkSPORT
  • Converse “Conversations”
  • BP Oil’s slippy experience

کمپین He got his dream job با استفاده از تبلیغات کلیکی

این کمپین تبلیغاتی در رابطه شخص یک کپی رایتر حرفه‌ای بود که برای یافتن شغل مناسب خودش یک نمونه کمپین تبلیغات کلیکی ایجاد کرد. در سال ۲۰۰۹، الک براونشتاین‌یک کپی‌رایتر ارشد بود که به دنبال شغل جدیدی بود و راه بسیار خلاقانه‌ای را برای جلب‌توجه شرکت‌ها برای استخدام خودش ابداع کرد.

نمونه کمپین تبلیغات کلیکی

او تصور می‌کرد که ازآنجایی‌که بیشتر مردم‌دوست دارند نام خود را در گوگل جستجو کنند، مدیران خلاق برتر شهر نیویورک نیز این کار را انجام می‌دهند، بنابراین الک ۵ گزینه را برای این کار انتخاب کرد.

کاری که او انجام داد پیشنهاد نام آن‌ها در گوگل ادوردز بود و ازآنجایی‌که او تنها کسی بود که روی نام آن‌ها مناقصه می‌داد، هرکدام فقط ۱۳ بار کلیک می‌خوردند و لینک‌ها مستقیما به وب‌سایت او فرود می‌آمدند.

نتیجه این کمپین تبلیغات کلیکی چه شد؟ از ۵ نفری که او آن‌ها را برای تبلیغات گوگل ادورز انتخاب کرده بود ۴ نفر او را به مصاحبه دعوت کردند و ۲ نفر از آن ۴ نفر به او پیشنهاد کار دادند؛ و کل کمپین او درمجموع فقط ۶ دلار هزینه داشت. این‌یک نمونه کمپین تبلیغات کلیکی نمونه بود که آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد.

کمپین The Perfume Shop comes up smelling of roses

Net Media Planet یک وب‌سایت عطر فروشی بود که یک نمونه کمپین تبلیغات کلیکی را در یوتیوب راه‌اندازی کرد. کمپین آن‌ها  Perfume Shop نام داشت. Perfume Shop از ابزار هدف‌یابی ویدیوی YouTube در ارتباط با پلتفرم فناوری مرکوری استفاده کرد تا تبلیغات عطرهای افراد مشهور را روی ویدیوهای YouTube افراد مشهور مطابق هدف قرار دهد.

PPC معمولا در یوتیوب عملکرد خوبی ندارد. این  نبود عملکرد قابل‌قبول به دلیل هدف‌گیری در سطح کلی سایت به‌جای ویدیوهای خاص است اما راه‌اندازی ابزار هدف‌یابی YouTube تا حدودی به بهینه شدن آن کمک کرده است.

 بر همین اساس NMPi اجرای یک کمپین تبلیغات کلیکی در مقیاس بزرگ را برنامه‌ریزی کرد تا آگاهی از برند و تعامل مستقیم با The Perfume Shop را افزایش دهد.

آن‌ها قبلا پی برده بودند که درصد زیادی از مشتریان The Perfume Shop فرهنگ سلبریتی را دوست دارند، بنابراین آن‌ها ویدیوهای کلیدی افراد مشهور را با تبلیغات عطر مارک افراد مشهور هدف قراردادند.

این رویکرد به Net Media Planet اجازه داد تا ۱۰۰۰ ویدیوی YouTube را با ارتباط ۱۰۰ درصدی با بیننده هدف قرار دهد. نتیجه این نمونه کمپین تبلیغات کلیکی بازگشت سرمایه ۲۳۶ درصدی بود. درواقع، درآمد حاصل از این کمپین PPC آن‌ها در موتور جستجو بیشتر بود.

talkSPORT یک نمونه تبلیغات کلیکی موفق

پخش‌کننده تجاری اخبار و رویدادهای ورزش فوتبال talkSPORT، آژانس جستجوی Guava را استخدام کرد تا با ایجاد ویجت‌های قابل جاسازی، با محتوای قابل پیمایش به آن‌ها کمک کند تا بازدیدهای وب‌سایت را افزایش دهند.

آژانس Guava با ایجاد فیدهای خبری talkSPORT با سایت‌های اخبار فوتبال و شایعات پیشرو قصد داشت ویجت‌های جدیدی ایجاد کند که محتوا را به شیوه‌ای جذاب‌تر و کاربرپسند تر ارائه کند.

ویجت‌های جدید فید خبری قابل جاسازی در وب‌سایت talkSPORT در دسترس قرار گرفتند و به ناشران این امکان را می‌دادند که نه‌تنها هر ویجت را جاسازی کنند، بلکه می‌توانند هر ویجت را  کاملا متناسب با مخاطبان خود، سفارشی کنند. مثلا فقط نمایش اخبار منچستریونایتد یا هر تیم خاص دیگری.

علاوه بر آن، ویجت‌ها به‌جای فید RSS سنتی، در قالب HTML قابل پیمایش بودند، این کار به جلب‌توجه بازدیدکنندگان بسیار مؤثرتر کمک می‌کرد.

نتیجه این نمونه کمپین تبلیغات کلیکی در آوریل ۲۰۱۲ چه بود؟ درست قبل از اینکه ویجت‌ها فعال شوند، talkSPORT تقریبا ۸۰۰۰۰۰ بازدید در ماه از سایت‌های ارجاع دهنده خود دریافت می‌کرد.

هنگامی‌که ویجت‌ها فعال شدند و توسط سایت‌های بیشتری مورداستفاده قرار گرفتند  تا ۳۱ آگوست، یعنی پایان پنجره نقل و انتقالات فوتبال، ویجت‌ها ۴ میلیون بازدیدکننده در ماه به ارمغان آوردند. این افزایش تعداد بازدیدکننده یک جهش ۴۰۰ درصدی در ۴ ماه بود.

به‌عنوان یک امتیاز و افزایش بهره‌وری، کمپین Guava همچنین talkSPORT را در صدر نتایج جستجوی گوگل برای عبارت جستجوی «شایعه نقل و انتقالات» قرارداد.

 کمپین Converse Conversations

این کمپین PPC بسیار خلاقانه بود و ایده بسیار جذابی پشت آن بود. غول جهانی تولید کفش Converse، آژانس بازاریابی Anomoly را استخدام کرد تا راهی خلاقانه و درعین‌حال سرگرم‌کننده برای افزایش تعامل آنلاین با مخاطبان نوجوان خود ارائه دهد.

آن‌ها تحلیل و بررسی‌های خود را انجام دادند و از Google AdWords استفاده کردند تا مستقیما از هر چیزی که در حال حاضر برای مخاطبانشان جذاب است برای افزایش تعامل استفاده کنند. آن‌ها روی مکالمه با مشتریان خود تمرکز کردند و فروش مستقیم محصول را کنار گذاشتن.

آن‌ها به‌سادگی کمپین‌های PPC را با همان عبارات جستجویی را که مشتریان بالقوه آن‌ها جستجو می‌کردند، ساختند.

درواقع این نمونه کمپین تبلیغات کلیکی برند کانورس مستقیما از تبلیغات برای فروش محصولات خود استفاده نکرد، در عوض از طریق نسخه تبلیغاتی و تعدادی زیادی وب‌سایت‌های به‌هم‌پیوسته گفتگو را با کاربران آغاز کرد تا آن را درگیر کند و به آن‌ها محتوایی غنی و ایده آلی ارائه کند.

درگیر کردن مخاطبان و کمک به آن‌ها در رابطه با عباراتی که جستجو می‌کردند به بازگشت کاربر به برند Converse کمک زیادی کرد به همین دلیل این کمپین نیز یک نمونه موفق کمپین تبلیغات آنلاین بود.

کمپین تبلیغات کلیکی BP Oil’s slippy experience

این کمپین از نظر نتایج بسیار موفق بود، اما شیوه اجرای آن نادرست بود و درنهایت به یک فاجعه تبدیل شد. در سال ۲۰۱۰، پس از نشت فاجعه‌بار نفت در خلیج مکزیک، BP سعی کرد با استفاده از تبلیغات پولی، شهرت برند آسیب‌دیده خود را احیا کند. بریتیش پترولیوم بیش از ۱۰۰۰ عبارت جستجوی مرتبط با «نشت نفت» را پیشنهاد داد و آن‌قدر موفق بود که در جایگاه ۱ اکثریت نتایج قرار گرفت.

با انجام این کار، آن‌ها توانستند مستقیما بازدیدکنندگان را به یک صفحه طراحی‌شده در وب‌سایت خود، «صفحه اصلی پاسخ به سوال «نشت نفت در خلیج مکزیک» هدایت کنند تا توضیح دهند دقیقا چه‌کاری برای اصلاح این فاجعه بزرگ انجام می‌دهند.

هرچند که بازدیدهای زیادی برای این صفحه با این کمپین به وجود آمد، اما متأسفانه، BP لحن صدای خود را کاملا اشتباه گرفته بود. آن‌ها زبان صحبت خود را بسیار بد انتخاب کردند و همین امر موجب به شکست این نوع کمپین تبلیغات کلیکی شد. بااینکه کلیک‌های زیادی انجام شد اما تبدیل آن‌ها اصلا بازخورد خوبی نداشت.

بدتر از آن به خاطر شرایط پیش‌آمده و لحن بد شرکت BP، آن‌ها به دستکاری نتایج جستجو نیز متهم شدند. به گفته کوین لی، کارشناس ClickZ، BP حدود ۱ میلیون دلار در کمتر از یک ماه هزینه کرد، با میانگین هزینه هر کلیک ۱.۳۳ دلار. شرکت BP یک نمونه کمپین تبلیغات کلیکی ناموفق بود.

خلاصه مطلب

همان‌طور که در نمونه کمپین‌های تبلیغات کلیکی بالا دیدیم، راه‌های زیادی برای خلاقانه‌تر کردن کمپین‌های PPC وجود دارد تا از آن‌ها بیشینه بهره‌وری را ببریم. اگر بتوانید در کنار کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود، چند ایده خلاقانه برای روی آن پیاده کنید بدون شک بازخورد بهتری خواهید گرفت.

سوالات متداول

PPC در تبلیغات به چه معناست؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغات اینترنتی است که برای هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود که در آن آگهی‌دهنده به ناشر (معمولا یک موتور جستجو، صاحب وب‌سایت یا شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها) هنگام کلیک بر روی آگهی، پول می‌پردازد.

تبلیغات PPC چگونه کار می‌کنند؟

PPC یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین خود کلیک می‌کند، مبلغی را پرداخت می‌کنند. در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، کسب‌وکارهایی که تبلیغات انجام می‌دهند، تنها زمانی هزینه دریافت می‌کنند که کاربر واقعا روی تبلیغ کلیک کند، ازاین‌رو به آن «پرداخت به ازای کلیک» می‌گویند.

مزایای PPC چیست؟

چند مزیت برتر تبلیغات PPC برای کسب‌وکار شما عبارت‌اند از:

  • نتایج فوری دارد
  • به افزایش ترافیک کلی وب‌سایت کمک می‌کند
  • حتی با وجود تغییرات الگوریتم بازهم پیشرفت می‌کنید
  • بازدهی بالا در سرمایه‌گذاری
  • افزایش آگهی از برند را به دنبال دارد
  • ایجاد سرنخ برای شناسایی مخاطبین هدف

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید