چگونه وب سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنیم؟! (Google AMP)

مطالب آموزشی و اخبار مرتبط با ناشران (صاحبان وبسایت)

AMP چیست و چه تاثیری روی کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال دارد؟

 

امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال، کاربران موبایل هستند.

 

مشخصاً، مشتری‌های بالقوه‌ای که به‌طور روزافزون برای ارتباطات، تحقیقات، و دیدن محتوای آنلاین از موبایل استفاده می‌کنند، در حال تبدیل به افراد باهوش‌تر و فرهیخته‌تری هستند و همچنین صبر کم‌تری در مواجهه با صفحات کند و تبلیغات آن‌ها دارند.

 

ما هم‌اکنون در دنیایی دیجیتال زندگی می‌کنیم که زمان کوتاهی در حد چند ثانیه، می‌تواند موفقیت یا شکست یک کمپین تبلیغاتی را تحت تاثیر قرار دهد. به بیان صریح‌تر، صفحات و تبلیغاتی که بیش از یک ثانیه زمان برای لود شدن کامل لازم داشته باشند، برای شرکت تبلیغ‌کننده ضرر مالی بعضاً هنگفتی به همراه خواهند داشت.

 

راه حل چیست؟

شاید AMP.

 

AMP چیست؟

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages به معنی «صفحات موبایلی پرشتاب» است که یک تکنولوژی وابسته به گوگل بوده و تنها هدف آن، بهبود سرعت لود شدن صفحات برای کاربران وب موبایل است.

 

AMP بر پایه‌ی AMP HTML ساخته شده که ورژن دیگری از همان کدی است که ساختار وب را می‌سازد. AMP HTML بخشی از یک چارچوب متن‌باز (open-source framework) بوده که برای سرعت بخشیدن به صفحات موبایل طراحی شده است.

 

این چارچوب همچنین از AMP JS و AMP CDN استفاده می‌کند. AMP JS یک چارچوب JavaScript برای سایت‌های موبایل و AMP CDN یک شبکه‌ی تحویل محتوا به‌صورت اختیاری است (به‌طور کلی، CDNها صفحات وبسایت شما را کَش کرده و آن‌ها را بین چندین سرور در مکان‌های جغرافیایی متفاوت توزیع می‌کنند. این کار منجر به سریع‌تر شدن ارسال داده‌ها به کاربران نزدیک به آن مکان‌ها می‌شود).

 

AMP برای دستیابی به سرعت بهتر، بخش‌هایی از برندینگ را از صفحه جدا می‌کند. این موضوع باعث نگرانی برخی از منتقدان شده و معتقدند با این کار ممکن است اخبار جعلی به اندازه‌ی محتوای تولید شده توسط خبرگزاری‌های معتبر مانند گاردین یا NPR، مشروعیت پیدا کنند و دیده شوند.

 

از بین عناصری از صفحه که برای کاهش زمان لود شدن از آن جدا می‌شوند، دو عنصر اهمیت بیش‌تری برای بازاریاب‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی دارند:

 

  • هر نوع فرم. مانند فرم ثبت نام یا فرم دریافت اطلاعات کاربر.
  • هر عنصر خارجی JavaScript.

(البته راه‌حل‌هایی برای این محدودیت‌ها وجود دارد، که نیازمند به نوشتن کدهای اضافه است).

 

بعد از حذف این بخش‌های «نامربوط» کد و برندینگ، صفحه‌ی AMP می‌تواند بدون حذف حتی یک عملکرد پایه‌ای برای کاربر، ۱۵ تا ۸۰ درصد سریع‌تر از ورژن اولیه‌ی صفحه بارگذاری شود. حتی شرکت Bing که یکی از رقبای گوگل محسوب می‌شود نیز به قدرت Google AMP در تسریع بارگذاری صفحات تا ۸۰ درصد، اقرار کرده است.

 

کاملاً امکان‌پذیر است که با استفاده از برخی ابزارهای پیشرفته‌ی بهینه‌سازی عملکرد، خودمان صفحاتی بسازیم که بخش‌های آن از یک‌دیگر جدا شده باشند. اما بهتر است این کار را برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای انجام دهند. اکثر دارندگان وبسایت‌های کسب‌وکارهای کوچک، زمان و منابع لازم برای انجام این کار را ندارند. برنامه‌یGoogle AMP به این افراد کمک می‌کند که بدون نیاز به صرف زمان و هزینه‌ی زیاد برای توسعه‌ی این تکنولوژی، صفحات موبایل سریع‌تر و آسان‌تری برای کاربران خود داشته باشند.

 

راه‌اندازی AMP برای ناشران نسبتاً راحت است. فرآیند اصلی یکپارچه‌سازی AMP به دو ورژن از صفحه که می‌خواهید در نتیجه‌ی کار AMP باشند، کد معتبر، شیوه‌نامه‌ی یکپارچه‌ی CSS، و یک تگ canonical جدید در ورژن اصلی صفحه نیاز دارد. یکپارچه‌سازی AMP برای سایت‌های وردپرس، از پلاگین‌ها برای راحتی کار استفاده می‌کند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  7نکته موثر در تخصیص بودجه تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک

 

لازم است به یاد داشته باشید که ما در این متن به‌طور مشخص درباره‌ی کاربران موبایل صحبت می‌کنیم و Google AMP برای دسکتاپ یا کاربران لپتاپ کاربرد ندارد. اما کاربران موبایل به‌طور روزافزون بخش مهمی از جامعه‌ی هدف شرکت‌های تبلیغاتی را تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهند که استفاده از موبایل بین کاربران همواره در حال افزایش است و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش هفت برابری استفاده از موبایل نسبت به دسکتاپ از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ هستند.

 

بنابراین مهم است که کاربران موبایل را راضی نگه داشت و AMP روش مفیدی برای این کار محسوب می‌شود.

AMP چگونه با شبکه‌های تبلیغات روی صفحات کار می‌کند؟

AMP Project یک دید پایه‌ای از یکپارچه‌سازی AMP با تبلیغات ارائه می‌دهد. AMP اساساً روی بهبود تجربه‌ی کاربر موبایل در استفاده از وب تمرکز دارد.  اگرچه هدف کلی این پروژه تجربه‌ی کاربری بهتر است، اما بخشی از این هدف شامل ساپورت و ارائه‌ی یک تکنولوژی برای امنیت و سرعت بیش‌تر تبلیغات است.

 

تبلیغات روی صفحات AMP تقریباً شبیه به ورژن اصلی خود روی وب‌پیج‌ها عمل می‌کنند. ناشر صفحه مانند صفحات اصلی، از طریق JavaScript با اضافه کردن تگ <amp-ad> به صفحه‌ی AMP فضایی را برای تبلیغات یک شبکه‌ی خاص در نظر می‌گیرد.

 

سپس زمانی که یک کاربر روی لینک آن صفحه‌ی AMP کلیک می‌کند، تگ تعریف‌شده درخواستی برای شبکه‌ی تبلیغات می‌فرستد که تبلیغات را در فضای در نظر گرفته شده نمایش دهد.

 

AMP با تعداد زیادی از شبکه‌های تبلیغاتی پشتیبانی‌شده کار می‌کند. مانند AdSense یا Zucks.

 

چه کاری از AMP برای تبلیغات شما ساخته است؟

از آن‌جایی که AMP به صفحاتی نیاز دارد که کد جداسازی بدون JavaScript خارجی یا عناصر پیچیده‌ی HTML داشته باشند، تا کنون بیشتر برای صفحات ثابتی که عمدتاً شامل محتوای متنی هستند کاربرد داشته است. مانند پست‌های وبلاگ‌ها و مقالات که احتمالاً در بالای صفحه‌ی سرچ گوگل روی موبایل دیده‌اید.

 

اخیراً این موضوع تغییر کرده است. Google AMP به گونه‌ای گسترش یافته است که شامل تبلیغات و صفحات landing نیز بشود (از طریق ALP یا Accelerated Landing Pages به معنای صفحات لندینگ پرشتاب، که یک چارچوب مشابه با AMP است و به‌طور مشخص صفحات لندینگ را هدف قرار داده است). در گذشته لود شدن تبلیغ داخل یک صفحه‌ی AMP نیز با سرعت پایین انجام می‌شد، در حالی که صفحه‌ی اطراف آن تبلیغ ممکن بود در کمتر از یک ثانیه لود شود.

 

به یاد داشته باشید که AMP به دو روش روی تبلیغ‌کنندگان اثر می‌گذارد و هر دو به یک اندازه مهم هستند.

 

اول از همه، AMP روی لود شدن خود صفحه (به جز تبلیغ) اثر می‌گذارد. این تاثیر به خودی خود برای کاربران بالقوه مهم خواهد بود. صفحه‌ای که زودتر لود می‌شود، تجربه‌ی کاربری بهتری به ارمغان می‌آورد؛ زیرا کاربر را در شرایط بهتر و پذیراتری برای دیدن تبلیغ قرار می‌دهد.

 

از طرف دیگر، دیر لود شدن صفحه باعث کاهش چشم‌گیر نرخ تبدیل (conversion rate) خواهد شد (تا ۱۲ درصد کاهش به ازای هر ثانیه تاخیر در لود شدن کامل صفحه). اگر این فرآیند بیش از حد طول بکشد ممکن است بازدیدکننده از صفحه خارج شود و او را به‌طور کل از دست بدهید.

 

«بیش از حد» در این‌جا به چه معناست؟ ممکن است باورش سخت باشد اما منظور از زمان بیش از حد لود شدن صفحه، حدود سه ثانیه یا حتی کمتر است. حال این موضوع را در نظر بگیرید که اکثر صفحات دارای تبلیغ روی موبایل تقریباً به ۶.۹ ثانیه نیاز دارند تا کامل لود شوند. این تبلیغ‌کنندگان شانسی برای نشان دادن خود به کاربر و تحت تاثیر قرار دادن او ندارند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  ترندهای تبلیغات نیتیو در سال ۲۰۲۰

 

علاوه بر این، زمانی که کاربر از بازدید صفحه منصرف می‌شود، به احتمال زیاد دیگر هیچ‌وقت دوباره از این صفحه بازدید نخواهد کرد. بدتر این‌که تعدادی از این کاربران، تجربه‌ی بدی که داشته‌اند را با دوستان و آشنایان خود در میان خواهند گذاشت.

 

اما صفحات AMP در کمتر از یک ثانیه لود می‌شوند که این امر منجر به احساس رضایت آنی در کاربر خواهد شد، زیرا می‌تواند مطلب مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کند. تجربه‌ی کاربری بهبودیافته توسط صفحه‌ی شما، ذهن مخاطب را برای دیدن پیام تبلیغ و پیگیری آن آماده می‌کند.

 

تاثیر دوم AMP این است که سرعت لود شدن خود تبلیغ را نیز بالا می‌برد. حتی اگر صفحه زود لود شود اما تبلیغ لود نشده باشد و فضایی خالی نشان داده شود، ممکن است کاربر اسکرول کند و هیچ‌وقت تبلیغ را نبیند.

 

صفحه‌ای که از تکنولوژی AMP استفاده می‌کند این مشکل را نخواهد داشت. تبلیغ تقریباً بلافاصله همراه با کل صفحه لود خواهد شد و احتمال این‌که کاربر روی آن کلیک کند بیشتر خواهد بود. در نتیجه نرخ تبدیل نیز بالا خواهد رفت. این موضوع روی مارکتینگ شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

AMP و ALP

حال می‌خواهیم ببینیم با گذاشتن تمام بخش‌ها در کنار هم چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

یکی از اعضای جامعه‌ی هدف خود را تصور کنید که در حال چرخیدن در وب روی موبایل است و در قسمت سرچ گوگل دنبال اطلاعاتی درباره‌ی محصول یا سرویسی است که شرکت شما آن را ارائه می‌دهد.

 

این کاربر در لیست نتایج گوگل، چند صفحه‌ی AMP را مشاهده می‌کند که در اولویت بالای نتایج قرار گرفته‌اند. یکی از این صفحات، ورژن سازگار با موبایل از صفحه‌ی راهنمای خریدار در وبسایتی است که محتوایی مربوط به شما دارد. این صفحه بلافاصله روی موبایل کاربر لود خواهد شد. سپس تبلیغی به کاربر نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن به وبسایت شما هدایت خواهد شد. این مرحله نیز با استفاده از ALP، مانند صفحه‌ی AMP با سرعت بالا انجام خواهد شد.

 

روی هم رفته، مزیت‌های AMP برای همه:

  • کاربر تجربه‌ی کاربری بهتری خواهد داشت.
  • این تجربه‌ی کاربری بهتر، به نفع تبلیغ‌کنندگان و بازاریاب‌ها خواهد بود. زیرا نرخ تبدیل را افزایش خواهد داد.

 

ناشران صفحه‌های حاوی تبلیغات نیز از این موضوع سود می‌برند. زیرا تبلیغات موثرتر منجر به تعداد کلیک بیشتر خواهند شد و در نتیجه تقاضا برای نمایش تبلیغات روی آن صفحه‌ها نیز بالا خواهد رفت.

چرا باید محتاط باشید؟

 

شاید مطالب گفته شده بیش از حد عالی به نظر برسند. اما حقیقت این است که به چند دلیل باید مراقب استفاده از AMP روی صفحات و تبلیغات خود باشید.

 

دلیل اصلی برای احتیاط، مخاطبان شما هستند. اگر مخاطب در جریان سازوکار صفحات AMP نباشد ممکن است به نتایج سرچ که در اولویت بالای لیست قرار داده شده‌اند اعتماد نکند یا ممکن است طبق تجربه، نسبت به بنرهای تبلیغاتی بالای صفحات AMP بی‌تفاوت شده باشد.

 

اما با گسترش این برنامه و استفاده از AMP، احتمال تغییر وجود دارد.

 

حرف آخر:

اگر به‌طور کلی نرخ تبدیل شما از تبلیغات روی صفحات موبایل آن‌چنان زیاد نیست، می‌توانید کمپین AMP را امتحان کنید و تاثیر آن روی کسب‌وکار خود را بررسی کنید.

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید