دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

تکنولوژی اینجاست تا تمام قد خدمات خود را به انسان ارائه دهد. از این رو بسیاری از رفتارهای سنتی ما رفته رفته با تکنولوژی عجین می‌شوند و نسخه‌ای به روز شده و مدرن را از خود به نمایش می‌گذارند. بیایید با موضوع بازاریابی این مساله را بهتر درک کنیم. در گذشته (منظور از گذشته زمانی است که اینترنت به رایجی الان نبود)، تمام تبلیغات به صورت سنتی انجام می‌شد. مثلا افراد در روزنامه یا مجلات تبلیغات می‌کردند، یا نهایت دیجیتال شدن بازاریابی‌شان به تلفن، رادیو و تلوزیون خلاصه می‌شد؛ اما چیزی که امروزه از دیجیتال مارکتینگ در دسترس کسب و کارهای مختلف است، بسیار پیشرفته‌تر است.

در این مقاله علاوه بر مطالعه دقیقی بر دیجیتال مارکتینگ، روش‌های انجام آن، فواید و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را هم بررسی می‌کنیم و در کنار همه این‌ها به شما می‌گوییم چطور دیجیتال مارکتر شوید، یا برای کسب و کارتان بازاریابی دیجیتال انجام دهید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

مفهوم دیجیتال مارکتینگ

برای درک بهتر بازاریابی دیجیتال، بهتر است اول بدانیم مفهوم بازاریابی یا همان مارکتینگ دقیقا چیست؟ هر عملی که به یک کسب و کار کمک کند تا بهتر و بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد، به نوعی مارکتینگ محسوب می‌شود. مارکتینگ شاخه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها دیجیتال مارکتینگ است.

هر زمینه بازاریابی که به کمک یک ابزار دیجیتال، الکترونیکی یا اینترنت انجام شود، دیجیتال مارکتینگ نامیده می‌شود. خود بازاریابی دیجیتال نیز به چندین شاخه تقسیم می‌شود. به این تقسیم‌بندی عموما تکنینک‌های بازاریابی دیجیتال نیز می‌گویند.

به طور کلی، برای بهبود یک کسب و کار در دنیای امروز، صرفا سنتی عمل کردن شاید نتواند بازار هدف را به درستی درگیر کند. برای همین است که تکنیک‌های جانبی به کمک یک بیزینس می‌آیند. چگونه؟ به کمک استراتژی دیجیتال مارکتینگ!

انواع دیجیتال مارکتینگ و استراتژی بازاریابی دیجیتال

استراتژی بازاریابی دیجیتال

تصور کنید یک کسب و کار در چه جاهایی می‌تواند حاضر باشد؟ مثلا یک مغازه، یک شرکت یا محلی فیزیکی، یک فروشگاه آنلاین که می‌تواند وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی باشد و عموما به جز مواردی که به انبار نیاز دارند، محل خاصی را به خود اختصاص نداده است، فروشگاهی تلفنی که محلی فیزیکی دارد اما مشتریان به صورت مستقیم در رفت و آمد با آنجا نیستند، و نهایتا ترکیبی از همه این‌ها! حالا بگویید هر کدام چطور مشتری را جذب می‌کنند؟ دقیقا! با مارکتینگ، اما مارکتینگی که بتواند به جامعه هدف مشتریان دسترسی داشته باشد.

خب حالا بگویید جامعه هدف کجا پیدا می‌شود؟ همه آدم‌ها به صورت متمرکز کجا هستند؟ پاسخ اینترنت است! باور کنید یا نه، اینترنت این روزها تنها جایی است که میلیون‌ها نفر به صورت همزمان در آن حضور دارند و به دنبال شما می‌گردند. حتی آمار نشان می‌دهد که افراد حاضر در اینترنت به طور چشمگیری روز به روز در حال افزایش هستند. برای همین است که دیجیتال مارکتینگ، عمده تمرکز خود را بر بستر اینترنت جلو می‌برد. بنابراین، در این مقاله نیز استراتژی‌های مارکتینگ را بر بستر اینترنت پوشش می‌دهیم.

انواع دیجیتال مارکتینگ

۱.    سئو

بدون شک، این روزها سئو یکی از مهم‌ترین پایه‌های دیجیتال مارکتینگ است. سئو به زبان ساده یعنی کاری کنید که گوگل و کاربران شما را دوست بدارند که نتیجه آن نمایش سایتتان در رتبه‌های بالاتری از صفحات نتایج گوگل (معروف به SERP) خواهد بود. یعنی وقتی کاربری یک عبارت خاص را جستجو می‌کند، برند شما از سوی گوگل به او پیشنهاد شود. سئو در کنار محتوای خوب می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای برای کسب و کارتان به ارمغان بیاورد.

سئو سه بخش کلی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سئو درون صفحه
  • سئو برون صفحه
  • سئو تکنیکال

۲.    بازاریابی محتوایی

هیچ دقت کرده‌اید که هر تبلیغ، در هر فضایی که منتشر شود در ابتدا چیست؟ محتوا یعنی چیزی که تحت عنوان تبلیغات برای دیده شدن یک برند تلاش می‌کند، نقش بسیار مثبتی در روانه کردن مخاطبان به سمت شما دارد. بازاریابی محتوایی معمولا به طوری انجام می‌شود که در قالب انتقال اطلاعات مفید به کاربر، یک برند را معرفی کند.

حوزه بازاریابی محتوایی خود شامل سه بخش بلاگ پست (محتوای مجله سایت)، اینفوگرافیک (یا در برخی موارد ویدیوهای اسلایدی) و نهایتا ebook (کتاب الکترونیک) یا پی‌دی‌اف‌ است. البته در ایران، گرفتن رپورتاژ آگهی برای یک برند، یکی از اصلی‌ترین ترندهای بازاریابی محتوایی است.

۳.    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این روزها چه کسانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند؟ تقریبا همه افراد حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و… عضو هستند. این یعنی بیزینس‌ها یک فضای آماده برای دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارند تا خود را به مخاطبان معرفی کنند. پس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را باید جدی گرفت.

۴.    تبلیغات کلیکی

با اینکه عده‌ای معتقدند تبلیغات کلیکی باید کم کم منسوخ شود، اما این شاخه از بازاریابی دیجیتال همچنان طرفداران خود را دارد. این نوع تبلیغات که در بستر گوگل انجام می‌شود به شما اجازه می‌دهد بر اساس تعداد کلیک‌هایی که از مخاطبین دریافت می‌کنید، مبلغی را پرداخت کنید. البته این نوع بازاریابی در فضاهای دیگری مثل فیس‌بوک، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی که امکان تبلیغات اسپانسرینگ دارند، نیز رایج است.

۵.    ایمیل مارکتینگ

اگر شما هم روزانه چندین ایمیل از سایت‌های مختلف دارید، حتما با ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. در ایمیل مارکتینگ، کسب و کارها سعی می‌کنند مخاطبان را به نوعی به استفاده از محتوا، محصولات، تخفیفات و کمپین‌های مختلف کرده ترغیب و شامل انواع زیر می‌شوند:

  • اطلاع از آخرین بلاگ پست‌های سایت
  • ایمیل‌های خوشامدگویی به مشتریانی که اخیرا در سایت ثبت‌نام کرده‌اند
  • ایمیل‌های تایید خرید، دانلود و…
  • تخفیفات و کمپین‌های کسب و کار
  • و…

در کنار این ۵ مورد، بسیاری از موارد دیگر هستند که شاخه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند مثل بازاریابی درونگرا، بازاریابی وابسته و… اما مواردی که تا اینجا ذکر شد، رایج‌ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

ما همه این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم تا سود بیشتری به کسب و کارمان ببخشیم. اما اگر جزئی‌تر به مساله بازاریابی آنلاین بپردازیم، متوجه می‌شوید که مزایای زیر، اصلی‌ترین علت محبوبیت این نوع مارکتینگ است.

  • جامعه مخاطب از یک محدوده کوچک به یک جامعه بین‌المللی افزایش می‌یابد. یعنی شما کسب و کارتان را جهانی معرفی می‌کنید.
  • دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری و پیگیری است. از آنجایی که از پلتفرم‌های خاصی برای پیاده سازی کمپین‌ها استفاده می‌کنید، در هر مرحله می‌توانید وضعیت خود را دنبال کنید.
  • قابلیت شخصی سازی دارید. یعنی می‌توانید بر اساس استراتژی برند، بازاریابی را پیش ببرید.
  • فضای دیجیتال هم برای کسب و کار، هم برای مخاطب به راحتی قابل دسترس است.
  • هزینه پیاده سازی تکنیک‌های بازاریابی آنلاین قابل کنترل است. یعنی می‌توانید با توجه به بودجه، تبلیغات را انجام دهید.
  • یادگیری آن کم هزینه و با سرعت بیشتری نسبت به سایر روش‌های مارکتینگ انجام می‌شود.
  • پیاده سازی آن کم ریسک و پر بازده است.
  • نتایج بازاریابی دیجیتال ماناتر هستند.

در کنار این مزایا، عده‌ای معتقدند نباید از معایب آن غافل شد:

  • زمانبر بودن طراحی و اجرای کمپین‌ها
  • در نظر گرفتن امنیت پلتفرم‌ها
  • فیدبک‌های منفی که می‌تواند زحماتتان را به باد دهد
  • رقابت بسیار نزدیک و بالا

چطور دیجیتال مارکتر شویم؟ + جزئیات شغل دیجیتال مارکتینگ

چطور دیجیتال مارکتر شویم

حالا که فهمیدید بازاریابی دیجیتال چیست، اهمیت دیجیتال مارکتینگ چقدر است و با جزئیات آن بیشتر آشنا شدید، حتما دوست دارید اطلاعات بیشتری از سمت‌های شغلی این حوزه، مثل میزان درامد و بازار کار آن بیشتر بدانید. معمولا کسانی که می‌خواهند دیجیتال مارکتر شوند، یا به نوعی صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ را پشت سر بگذارند، سه راه پیش رو دارند:

  1. در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دوره کاراموزی بگذرانند
  2. از دوره‌ آنلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند
  3. شرکت در کلاس های دیجیتال مارکتینگ

که مورد دوم معمولا بدون نیاز به محدود شدن به زمان و مکان انجام می‌شود.

فرقی نمی‌کند که در یک آژانس تبلیغات دیجیتال دوره یادگیری را بگذارنید یا بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ را بگذارنید، برای ورود به بازار کار نیاز است نقشه راه دیجیتال مارکتینگ را به درستی درک کنید.

خوشبختانه بازار کار دیجیتال مارکتینگ به قدری گسترده است که فضای کافی برای نیروهای جدید همیشه وجود داشته باشد. اگر درک درستی از وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، خیلی زود می‌توانید مسیر موفقیت را طی کرده و به کارشناس ارشد تبدیل شوید.

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل برای کار در زمینه بازاریابی دیجیتال، آشنایی با ابزارهای آن است. در واقع یکی از روش‌هایی که می‌توانید بفهمید مهارت‌هایتان در این حوزه چقدر است، بررسی میزان تسلط به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. یعنی باید ببینید مثلا از ۱۰ ابزار برتر بازاریابی دیجیتال، آیا به کار با هر ۱۰ تای آن تسلط کافی دارید یا خیر؟ اگر ندارید، یعنی کمی از به روزرسانی‌های انجام شده در این حوزه عقب مانده‌اید.

برای اینکه بتوانید این عقب ماندگی را جبران کنید، مطالعه مجدد یک دوره جامع دیجیتال مارکتینگ می‌تواند اطلاعات لازم را به شما بدهد. حواستان باشد که پلتفرمی مثل گوگل، همواره در حال آپدیت است. یعنی الگوریتم‌های گوگل ممکن است به صورت مداوم تغییر کنند که کار یک سئوکار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین، آموزش و یادگیری مداوم، یکی از اصلی‌ترین رموز موفقیت در این شغل است.

جمع‌بندی

دیجیتال مارکتینگ

شما یک شبه نمی‌توانید با بازاریابی دیجیتال، کسب و کارتان را به جهان معرفی کنید! همانطور که نمی‌توانید یک شبه دیجیتال مارکتر شوید. با اینکه پیش‌تر گفتیم سرعت یادگیری و دیدن نتایج این نوع بازاریابی بالاست، اما باز هم نیازمند زمان مشخص است. البته نکته مهم این است که ماندگاری یک بازاریابی دیجیتال خوب، بسیار بالا خواهد بود. یعنی اگر بتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید، یا در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی کسب کنید، نتایج مثبت آن برای کسب و کارتان، در طولانی مدت قابل مشاهده هستند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ را به نحوی که اشتیاقتان برای یادگیری یا شروع استفاده از آن را بیشتر کند، درک کرده باشید. یادتان باشد، حتی اگر عضوی از بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ باشید باز هم نیاز دارید اطلاعات خود را به روز کنید، چرا که دنیای اینترنت دنیای به روز رسانی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یک بار آموزش بازاریابی دیجیتال و آپدیت دوره‌ بازاریابی دیجیتال را بگذرانید تا همیشه از جدیدترین اصول دیجیتال مارکتینگ مطلع باشید.

سوالات متداول

لیست خدمات دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

وظایف دیجیتال مارکتر یا به عبارتی خدمات دیجیتال مارکتینگ، شامل تمامی شاخه‌های بازاریابی آنلاین می‌شود. یعنی یک شرکت باید بتواند به درستی نیاز شما از تبلیغات آنلاین را برطرف کند که شامل سئو، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و… می‌شود. لازم به ذکر است که تعرفه‌ خدمات دیجیتال مارکتینگ بسته به نوع و مدت انجام آن متغیر است.

چطور بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ را پیدا کنم؟

امروزه سایت دیجیتال مارکتینگ به راحتی در گوگل یافت می‌شود. بهترین راه برای یافتن بهترین مشاوره دیجیتال مارکتینگ سرچ در گوگل است، چرا که بخشی از این فعالیت شامل سئو می‌شود و شرکتی که توانسته در گوگل رتبه خوبی بگیرد، قطعا توانایی رساندن شما به رتبه‌های برتر را نیز دارد.

آیا می‌ توانم بازاریابی دیجیتال شرکت خودم را خودم انجام دهم؟

در صورتیکه آموزش دیجیتال مارکتینگ را پشت سر گذاشته‌اید، تا حدودی می‌توانید اما باز هم بهتر است برای کسب تجربه از مشاوره مارکتینگ کمک بگیرید. چرا که ممکن است بیزینس خود را به بدترین شکل به مارکت معرفی کنید.

چقدر طول می‌ کشد تا دیجیتال مارکتر شوم؟

برای ورود به این حوزه، واقعا نمی‌توان زمان مشخصی را تخمین زد. کم نیستند افرادی که در کمتر از ۶ ماه یادگیری و چند ماه تجربه به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شده‌اند. در مقابل افرادی هم هستند که با سال‌ها تجربه، هنوز جای یادگیری زیادی دارند.

حقوق دیجیتال مارکتر چقدر است؟

دیجیتال مارکترها معمولا با توجه به میزان فعالیتی که دارند می‌توانند درامدهای چند صد میلیونی در ماه داشته باشند! بله، اگر یک فریلنسر دیجیتال مارکتینگ باشید و با کشورهای دیگر همکاری کنید، به راحتی می‌توانید درامد‌های بالا را هدف‌گذاری کنید. اما به طور معمول حقوق دیجیتال مارکتینگ بسته به حوزه فعالیت، از ۸ میلیون شروع می‌شود. هر چه مهارت‌ها و تجربه کاری شما بیشتر باشد، حقوقتان نیز بیشتر خواهد شد.

نظر دهید.

منابع: blog.hubspot.com

www.nibusinessinfo.co.uk

https://dmacourse.com/blog

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید