چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟ (قسمت اول)

مطالب آموزشی و اخبار مرتبط با ناشران (صاحبان وبسایت)

با وجود اینکه گوگل هرروز الگوریتمهای سئو را آپدیت و فاکتورهای آنرا عوض میکند٬ یک چیز برای برای وبمستر ها و دیجیتال مارکترها یک چیز همیشه ثابت است: “جستجو بر اساس کلمات کلیدی

جستجو بر اساس کلمات کلیدی چیست؟

جستجو یا تحقیق کلمات کلیدی به معنی پیدا کردن کلماتی است که کاربران آنها را در موتورهای جستجو بیشتر استفاده می‌کنند که به هدف بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا به اصطلاح سئوکردن سایت و یا برای بازاریابی عمومی کسبوکارها استفاده میشود. جستجو برای کلمات کلیدی دادههایی را به ما میدهد که بر اساس آنها میتوانیم برای سایتمان هدف تعیین کنیم٬ میزان محبوبیت یک کلمه را بسنجیم و میتوانیم بفهمیم که برای رسیدن به رنک (rank) دلخواهمان در کلمه مد نظر چه مسیری را در پیش داریم.

جستجو برای کلمات کلیدی دید خوبی مبنی بر اینکه جامعه مخاطب هدف کسب و کار شما در گوگل چه چیزی را جستجو میکنند به شما میدهد و باعث میشود که استراتژی محتوا و در ابعاد بزرگتر استراتژی مارکتینگ خودتان را بتوانید هدفمندتر و دقیق تر پایهریزی کنید.

قطعا شما هم شنیده اید که SEO در طی ۱۰ سال گذشته چقدر پیشرفت کردهاست و چگونه کلمات کلیدی بیاهمیت به توانایی ما در رتبه بندی خوب برای جستجوهای روزانه افراد تبدیل شده است.

این امر تا حد خوبی صحیح است. در زمان حاضر٬ از نظر یک متخصص کلمه کلیدی منطبق با جستجوی مخاطب مهمترین فاکتور سئو نیست و هدف پشت جستجو کردن یک کلمه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این معنی که چرا کاربر این کلمه را سرچ کرده است؟. اما این به این معنا نیست که تحقیق برای کلمات کلیدی دیگر کاربردی ندارد و منقرض شدهاست.

چگونه برای استراتژی سئو خودمان دنبال کلمات کلیدی بگردیم؟

تحقیقات کلمه کلیدی به شما میگوید که افراد به چه موضوعاتی اهمیت میدهند و با استفاده از ابزار SEO مناسب، کلمات کلیدی به شما میگویند که این موضوعات در بین مخاطبان شما چقدر محبوب هستند.

موضوع مهم در اینجا عناوین است! با تحقیق در مورد کلمات کلیدی که هر ماه حجم بالایی از جستجو را دارند، می توانید موضوعات محتواهای خودتان را شناسایی و مرتب کنید. سپس با استفاده از این مباحث کلمات کلیدی مدنظرتان را مورد هدف قرار دهید.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  ترفند های افزایش سرعت وب سایت (قسمت 2)

با تحقیق درباره کلمات کلیدی بر اساس محبوبیت، میزان جستجو و هدف کلی، میتوانید سوالاتی را که بیشتر افراد مخاطب شما دنبال پاسخ آن در اینترنت هستند را جواب دهید.

در این سلسله مطالب قصد داریم فرایندی را ارائه دهیم که به شما در درست کردن لیست کلماتی که نیاز است مورد هدف قراردهید٬ کمک کند که بتوانید استرتژی کلمات کلیدی قوی را درست کنید.

قدم اول: لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با نوع کسب و کارتان تهیه کنید

لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با نوع بیزینس

برای شروع این روند٬ ابتدا به موضوعاتی که میخواهید از نظر عمومی در گوگل رنک بگیرید بیاندیشید. بین ۵ تا ۱۰ موضوع را که حس میکنید برای بیزینستان مهم است را انتخاب کنید. از این موضوعات در آینده برای پیدا کردن کلمات کلیدی دقیق استفاده میکنیم.

برای پیدا کردن این موضوعات خود را جای مخاطبینتان بگذارید و ببینید که برای رسیدن به مجموعه شما چه کلماتی را بیشتر ممکناست استفاده کنند که به کسب و کار شما هم مربوط باشد. اگر یک بلاگ نویس هستید بررسی کنید که بیشتر راجع به چه موضوعاتی مینویسید. برای این کلمات میزانی که در ماه سرچ میشوند را پیدا کنید (برای این کار میتوانید از Google Keyword Planner استفاده کنید). این عدد به شما نشان میدهد که به چه میزان هر دسته میتواند برای شما مهم باشد و نیاز است که تمرکزتان را بین این دسته ها به چه صورت پخش کنید.

قدم دوم: کلمات کلیدی مناسب را در دسته مناسب قراردهید!!

اکنون که چند دسته موضوعی مهم داریم وقت آن رسیدهاست که کلمات کلیدی مناسب این دسته ها را پیدا کنیم چون احتمالا مخاطب ما دنبال یک کلمه کلیدی خاص است و این موضوع برای بدست آوردن جایگاه در SERP ها (Serch Engine Result Page – صفحه نتایج جستجو در موتور های جستجو) مهم است. به عنوان مثال برای دسته ای مانندتبلیغات آنلاینمیتوانیم از کلمات و عبارت زیر استفاده نماییم:

انواع تبلیغات آنلاین

چگونه تبلیغات آنلاین داشته باشیم

تبلیغات بنری چیست

و….

هدف این مرحله تهیه لیست نهایی عبارات کلیدی شما نیست. شما فقط میخواهید با عباراتی روبرو شوید که فکر میکنید مشتریان بالقوه ممکن است از آنها برای جستجوی محتوای مربوط به آن موضوع خاص استفاده کنند. بعداً در این روند لیستها را محدود خواهیم کرد تا به لیست خوشایندتری برسیم.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  72 نکته برای درک بهتر سئو در سال 2018

برای پیداکردن این کلمات میتوانید از یک روش دیگر هم استفاده نمایید٬ با استفاده از ابزاری مانند Google Analytics میتوانید بفهمید که درحال حاضر غالبا از چه کلماتی ورودی میگیرید و این کلمات به درست کردن لیستتان کمک میکنند.

درصورتی که برای تهیه لیست کلمات مشکل دارید میتوانید از تیم فروش و یا پشتیبانی مجموعه خودتان که به صورت مستقیم با مشتریانتان در ارتباط هستند کمک بگیرید.

قدم سوم: بر اساس هدفتان تجزیه و تحلیل کنید

بر اساس هدفتان تجزیه و تحلیل کنید

مهم است که در صفحات شما کلمات کلیدی مناسب حضور داشته باشند ولی نباید از اهمیت نحوه استفاده از این کلمات هم غافل شد. کلمات کلیدی ممکن است در باطن معنای دیگری داشته باشند و نیاز است که شما کلمات کلیدی را جوری استفاده نمایید که باعث شود به بهترین شیوه پاسخ پرسش مخاطبتان را بدهید.

برای مثال ، شما در حال جستجوی کلمه کلیدیچگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیمبرای مقالتان هستید. “وبلاگمیتواند به معنای یک پست وبلاگ یا خود وبلاگ باشد ، هدف یک جستجوگر در از جستجوی یک کلمه٬ در نوشتن مقاله شما تأثیر میگذارد. آیا کاربر میخواهد یاد بگیرد که چگونه یک پست وبلاگ را شروع کند؟ یا می خواهد بداند که چگونه  وبسایتی را برای اهداف وبلاگ نویسی راهاندازی کند؟

برای اینکه بتوانید قصد کاربران از جستجوکردن یک کلمه را بفهمید میتوانید خودتان این کلمه را گوگل کنید و نتایج را بررسی نمایید.

قدم چهارم: موارد مشابه را هم جستجو کنید

برای رسیدن به کلمات کلیدی بیشتر در گوگل میتوانید خیلی راحت از خود گوگل کمک بگیرید! زمانی که یک کلمه را جستجو میکنید در پایین صفحه برای شما کلمات مرتبط با کلمهای که جستجو کردید را پیشنهاد میدهد که میتوانید از این کلمه ها برای گسترش لیستتان استفاده نمایید. البته این کار میتواند تا جایی که کلمات برای شما مناسب است ادامه پیداکند.

قدم پنجم: از ابزار ها استفاده کنید

ابزارهایی مانند kwfinder٬ Ahrefs ووجود دارند که میتوانید از آنها برای پیداکردن کلمات کلیدی نیز استفادهکنید که در آینده تمامی این ابزار ها را مفصل و در مقالاتی جداگانه برایتان شرح خواهیمداد.

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید