بازاریابی تعاملی چیست؟ و چه انواعی دارد؟

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

امروزه تبلیغات و پیشنهادات خرید یک محصول یا استفاده از خدمات به حدی زیاد شده ‌است که وقتی کاربران، آگهی یا پیام‌های حاوی تبلیغات را می‌بینند، فورا آن را می‌بندند و یا بدون توجه از آن عبور می‌کنند. بازاریابی تعاملی یا همان اینتراکتیو مارکتینگ برای حل این مشکل و کمک به صاحبان برند و کسب‌ و کارها ایجاد شده تا بتوانند بازاریابی خود را به روش نوین و شخصی‌سازی‌شده برای مخاطبین انجام دهند و همچنین امکان تعامل و همکاری کاربران را با مدیران شرکت و سازمان‌ها، فراهم آورند.

بازاریابی تعاملی چیست؟

Interactive Marketing یا همان بازاریابی تعاملی یک روش بسیار کاربردی برای جذب مخاطبین هدف از طریق ارتباط دوطرفه بین مشتری و صاحب محصول یا خدمت است. به این صورت که شما با استفاده از شناخت نیازها و علایق مخاطب و پاسخ به این خواسته‌ها، می‌توانید باعث افزایش رضایت‌مندی آن‌ها و درنتیجه سودآوری و فروش بیشتر شوید.

در حقیقت اینتراکتیو مارکتینگ با دریافت اطلاعات تماس کاربران، دسته‌بندی مخاطبین بر اساس نیازشان و ارسال پیام‌های مخصوص و پیشنهادات ویژه برای هر دسته، سعی می‌کند تا مشکلات آن‌ها را حل کند. پیشنهادات باید به گونه‌ای باشد که فرد احساس کند این پیام، فقط و فقط برای او طراحی شده و ارائه‌دهنده محصول قصد دارد تا خواسته‌هایش را پاسخ دهد. این کار اگر به درستی انجام شود علاوه بر ایجاد حس وفاداری، سبب افزایش ارزشمندی و صمیمیت مشتری با برند می‌شود و در درازمدت تاثیرات بسیار مثبتی روی کسب‌ و کار می‌گذارد.

بازاریابی تعاملی بر خلاف بازاریابی سنتی که در آن امکان تعامل دوطرفه بین مشتری و عرضه‌کننده محصول یا خدمات وجود ندارد، این فضا را ایجاد کرده تا یک پل ارتباطی برای تبادل نظر وجود داشته‌باشد که کاربران به راحتی بتوانند نظرات، پیشنهادات، انتقادات و… را با مدیر سایت یا صاحب تبلیغ درمیان بگذارنند و جواب موردنظر یا راهنمایی لازم را در اسرع وقت دریافت کنند.

انواع بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی به اشکال مختلفی قابل انجام است اما مهم‌ترین نکته در این‌گونه مارکتینگ، محتواست و باید به نحوی تولید شود که مخاطب را تشویق به پیگیری، تعامل و ارتباط دوطرفه با مطالب کند. یعنی با تولید محتوا در قالب نظرسنجی‌، پرسش و پاسخ‌، بازی و سایر برنامه‌های مشابه، کاربران را تشویق به ارتباط متقابل با بازاریابان کند.

مسابقات و  قرعه‌کشی

احتمالا کمتر کسی را می‌شناسید که به مسابقه، قرعه‌کشی، جایزه و… علاقه نداشته باشد و معمولا اکثر افراد از قرار گرفتن در چالش و آزمودن اطلاعات خود، لذت می‌برند و جالب اینجاست که طرح سوال، بازی و موارد این‌چنینی از اشکال اصلی بازاریابی تعاملی محسوب می‌شود.

برای مثال برخی از عبارات مانند «جواب بده تا شانس خودتو در قرعه‌کشی آیفون ۱۳ امتحان کنی» یا «فالو کن تا برنده شی» از جمله روش‌های تاثیرگذار در مارکتینگ است.

سوالات

طراحی محتوایی که همراه با سوال باشد و مخاطب را با خود همراه کند، از دیگر شیوه‌های بازاریابی تعاملی است. در حقیقت سوال و پرسش علاوه بر این که باعث می‌شود تا کاربران تشویق به دادن جواب و گفتگوی دوطرفه با صاحبان کسب و کار شوند، سبب شناخت و شناسایی علایق و نیازهای افراد هدف می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند تا تبلیغات و خدمات مرتبط برای آن‌ها ارسال شود.

داستان‌سرایی و اینفوگرافیک

درج یک انیمیشن، اینفوگرافیک و تصاویر گرافیکی برای شکستن مطالب طولانی و سرگرم‌کردن مخاطب از راهکارهای رایج در اینتراکیتو مارکتینگ است که احساس خستگی و نرخ پرش بازدیدکننده از سایت را به طرز قابل توجهی کم می‌کند.

بازاریابی ایمیلی و پیامکی

ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی از بهترین روش‌ها برای یادآوری برند، تکمیل فرآیند خرید، تشریح خدمات، ارائه کدهای تخفیف و دیگر مواردی است که به کاربران احساس ارزشمندی و مهم بودن را القا کند و در نتیجه سبب جذب و وفاداری آن‌ها شود. همچنین حل مشکلات مشتریان در مراحل خرید و ایجاد راه ارتباطی مانند ساختن یک ایمیل برای راهنمایی و پاسخ به سوالات مخاطبین، از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی ایمیلی تعاملی است.

نظرسنجی و مصاحبه

به طور کلی طراحی پرسونای مخاطب از طریق نظرسنجی، پرسشنامه، مصاحبه و… کمک بزرگی به شناخت دقیق کاربران هدف و آنالیز رفتار احتمالی آن‌ها در مراحل مختلف بازدید از سایت، می‌کند. همچنین نظرسنجی و مصاحبه با افرادی که از محصولات و خدمات شما استفاده کردند، باعث می‌شود تا نقاط ضعف و قوت خود را از دید مشتریان پیدا کنید و در جهت بهبود و یا حل آن‌ها قدم بردارید.

محتوای شخصی‌سازی شده

شما باید بدانید که محتوای خود را برای چه کسانی، با چه علایقی، با چه نیازی تولید می‌کنید و از همه مهم‌تر این محتوا در چه زمانی باید در معرض دید مخاطب قرار بگیرد تا بیشترین تاثیر مثبت را داشته ‌باشد. در ابتدا باید با استفاده از روش‌های قبل، دانش لازم در مورد مخاطبین هدف خود را بدست بیاورید و سپس با توجه به آگاهی که پیدا کردید برای هر دسته از مشتریان یا کاربران، مطالب کاربردی و مفید متناسب را در زمان درست ارسال کنید تا حداکثر بازدهی را داشته باشید.

اطلاعات لایه‌ای

منظور از اطلاعات لایه‌ای در بازاریابی تعاملی این است که شما نباید تمام محتوا، آموزش، خدمات و سایر داشته‌های خود را به صورت یک‌جا در اختیار مخاطب قرار دهید، بلکه این اطلاعات باید گام به گام و در اصطلاح لایه لایه به کاربران داده شود تا به مرور زمان ایجاد وابستگی و وفاداری کند.

محتوای ایجادشده توسط کاربران

اگر محتوای شما به قدری مفید و جذاب باشد که کاربران با میل خود آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، در حقیقت بازاریابی توسط مخاطبین انجام شده که اهمیت و تاثیرش بسیار بیشتر از سایر روش‌های مارکتینگ است که با صرف زمان و هزینه‌ی زیاد حاصل می‌شود.

علت این مسئله را با ذکر یک مثال برایتان روشن می‌کنیم. فرض کنید برا خریدن یک ساعت هوشمند وارد سایت دیجی کالا می‌شوید و بعد از پیدا کردن برند موردنظر روی محصول می‌زنید، اولین چیزی که برای شما اهمیت زیادی دارد و تاثیر زیادی بر روی خرید یا عدم خرید شما می‌گذارد، چیست؟ درست است بخش نظرات. با خواندن پیام‌های مشتریانی که قبلا این محصول را خریداری کردند می‌توانید تصمیم نهایی را بگیرید. حال فرض کنید هنگام گشت و گذار در اینستاگرام با تصویری آشنا روبه‌رو می‌شوید و برادر زاده‌تان نیز ساعتی را که شما قصد خرید آن را داشتید در دست دارد و در کپشن پست، از رضایت خود از این کالا گفته و دیگران را تشویق به خرید آن می‌کند. مطمئنا شما با دیدن این تعاریف از خریدن ساعت اطمینان پیدا می‌کنید و اگر هنوز اندک تردیدی داشتید برطرف می‌شود. این موارد همان تاثیر شگفت‌انگیز بازاریابی به وسیله مشتریان را نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند برای کسب و کارها مفید و سودآور باشد پس اصلا آن را دست کم نگیرید!

جمع‌بندی

بازاریابی تعاملی با توجه به تغییر نیازهای مشتری از گذشته تا کنون و تاکید بر تعامل و ارتباط دوطرفه با برند تجاری و صاحب کالا یا خدمات، رواج پیدا کرده است. لازمه‌ی پیشرفت و رشد در دنیای مدرن امروز همراه کردن خود با تکنولوژی و متدهای به روز بازاریابی است که اینتراکتیو مارکتینگ گام مهمی در این زمینه برداشته و اولویت آن تعامل، رضایت و ارزش قائل شدن برای مشتریست که همین باعث محبوبیت و تاثیرگذاری بیشترش شده است.

بنابراین اگر تا به حال از این نوع مارکتینگ در بیزینس خود استفاده نکردید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر اشکال مختلف بازاریابی تعاملی را با توجه به سرمایه و نیاز خود، در کسب و کارتان پیاده‌سازی کنید.

سوالات متداول

مزایای بازاریابی تعاملی چیست؟

شناخت پرسونای مخاطب، تولید محتوای شخصی‌سازی شده برای افراد مختلف، ایجاد وفاداری، امکان گفتگوی متقابل بین کاربر با صاحب محصول و خدمت و افزایش اعتبار برند از جمله مهم‌ترین مزایای بازاریابی تعاملی محسوب می‌شود.

آیا هزینه بازاریابی تعاملی زیاد است؟

خیر، به طور کلی هزینه بازاریابی‌های آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی کمتر است و چون تمرکز اینتراکتیو مارکتینگ تولید محتوای ارزشمند و کاربردی است و نیازی به صرف هزینه‌های سنگین ندارد، نسبت به سایر روش‌ها اقتصادی‌تر و مناسب‌تر است.

چه تکنیک‌هایی برای استفاده از بازاریابی تعاملی وجود دارد؟

ربات‌های چت آنلاین تحت فناوری هوش مصنوعی، فیلم‌ها و ویدئوهای مرتبط با بیزینس، برگزاری وبینار، استفاده از فناوری واقعیت مجازی، ارائه فرم‌های نظرسنجی و…. از تکنیک‌های پرکاربرد و کلیدی در این زمینه هستند.

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید