اصول تبلیغ‌نویسی

مقالات آموزشی دیجیتال مارکتینگ

بر کسی پوشیده نیست که تبلیغات در دو دهه گذشته بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است. با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین مختلف، تبلیغات با انقلاب بزرگی روبه‌رو شده است.

اما خبر خوب این است که قوانین اساسی تبلیغات و اصول تبلیغ نویسی هنوز هم تغییر نکرده است. اما قبل از اینکه به دنبال اصول تبلیغ نویسی برویم و نکاتی که قرار است در این رابطه ذکر شود را بیان کنیم، اجازه بدهید ابتدا با هدف تبلیغات و همچنین خود واژه تبلیغ نویسی آشنا شویم.

هدف از تبلیغات

تبلیغات سه هدف اصلی دارد: اطلاع‌رسانی، متقاعد کردن و یادآوری.

  • تبلیغات باعث ایجاد آگاهی از برندها، محصولات، خدمات و ایده‌ها می‌شود. محصولات و برنامه‌های جدید یک شرکت را اعلام می‌کند و می‌تواند به مردم در مورد ویژگی‌ها و مزایای محصولات و خدمات جدید یک شرکت اطلاعاتی را بدهد.
  • تبلیغات متقاعدکننده سعی می‌کند مشتریان را متقاعد کند که خدمات یا محصولات یک شرکت را بشناسند و هدف اصلی آن تحت تأثیر قرار دادن مصرف‌کنندگان برای اقدام و خرید محصولات است.
  • تبلیغات یادآور نیاز به یک محصول یا خدمات است و آن را به کاربران گوشزد می‌کند.

تبلیغ نویسی چیست؟

تبلیغ نویسی نوعی خلاقیت است که بر روی کار با کلمات و عبارات تمرکز دارد تا با استفاده از آن‌ها خوانندگان را به خرید یک محصول یا خدمات تشویق کند. کسی که تبلیغ می‌نویسد اصطلاحا کپی رایتر نام دارد و خود شغل تبلیغ نویسی را ما به‌عنوان کپی رایتینگ می‌شناسیم.

کپی رایتینگ با سایر انواع نوشتن‌ها متفاوت است، زیرا به‌طور واضح به‌عنوان یک تبلیغ طراحی‌شده است، نه اینکه مانند محتوای اطلاعاتی مانند پست‌های وبلاگ (البته برخی از پست های میتوانند جنبه تبلیغاتی نیز داشته باشند) یا مقالات آموزشی.

کپی‌رایتینگ دهه‌ها است که وجود داشته است، اما با فناوری‌های جدید به‌روزرسانی‌هایی در تکنیک‌های بازاریابی و اصول تبلیغ نویسی به وجود آمده است. اگر به دنبال بهبود مهارت‌های خود برای رقابت در صنعتی هستید که به تبلیغات مبتنی بر کلمات (مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و…) متکی است، باید اصول کپی رایتینگ را به‌خوبی یاد بگیرید.

اصول تبلیغ نویسی

اگر بخواهیم اصول تبلیغ نویسی را با جزئیات بررسی کنیم، پرداختن به همه آن‌ها قطعاً در یک مقاله نمی‌گنجد و عمیق شدن در کپی رایتینگ نیازمند نوشتن چندین و چند کتاب است. ما در اینجا مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که عبارت‌اند از:

  • داستان‌سرایی
  • تمرکز روی مزایای خدمات یا محصولات
  • لحن تبلیغ
  • مرتبط بودن تبلیغ
  • تحقیق قبل از نوشتن
  • ساده و مختصر بودن تا حد امکان
  • خوانا بودن
  • ایجاد عنوان جذاب
  • قرار دادن فراخوان به اقدام

داستان‌سرایی در تبلیغ نویسی

داستان‌سرایی در تبلیغ نویسی، جزء مهمی است که کاربر را به خواندن وادار می‌کند. شما می‌توانید از داستان‌سرایی استفاده کنید تا هدف خود را به‌گونه‌ای برسانید که در بین خوانندگان طنین‌انداز شود. داستان باید با استفاده از زبانی ساده و قابل ربط و اجتناب از هرگونه اصطلاحات پیچیده بیان شود.

یک کپی رایتر خوب می‌داند که چگونه از داستان‌سرایی در متن‌های تبلیغاتی خود استفاده کند. هنگامی‌که داستانی را تعریف می‌کنید، باید به جزئیات بپردازید و درعین‌حال احساسات را نیز تحریک کنید.

تمرکز روی مزایا – یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی

در دنیای امروزی که پر از اطلاعات و محتوا است، انتقال سریع و کارآمد اهداف محتوا و متون تبلیغاتی بسیار مهم است. بهترین راه برای انجام این کار این است که در نوشتن متن‌های تبلیغاتی روی مزایا تمرکز کنید نه ویژگی‌ها.

وقتی صحبت از کپی‌رایتینگ به میان می‌آید، اغلب آن‌قدر درگیر ویژگی‌های محصولاتمان می‌شویم که فراموش می‌کنیم روی آنچه مهم است تمرکز کنیم نوشتن یک متن تبلیغاتی با تمرکز روی مزایا بسیار کارآمدتر و بهتر نسبت به متنی عمل می‌کند که فقط به ویژگی‌های محصول می‌پردازد.

لحن در تبلیغ نویسی

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید بر آن مسلط شوید لحن مکالمه است. لحن مکالمه باید به‌گونه‌ای باشد که شما از زبان یک دوست به فروشنده در رابطه با محصول توضیح می‌دهد نه از زبان یک شرکت. استفاده از زبانی است که با مخاطبان شما به روشی طبیعی و آسان صحبت می‌کند بسیار حائز اهمیت است و یکی دیگر از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی در وب و شبکه‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید.

قبل از اینکه نگران لحن مکالمه خود باشید باید مخاطبین هدف خود را به‌خوبی بشناسید و متناسب باشخصیت آن‌ها تبلیغات خود را بنویسید. به‌عنوان‌مثال شما وقتی‌که قصد فروش آنلاین یک کتاب تخصصی در حوزه برنامه‌نویسی دارید و می‌خواهید برای آن یک متن تبلیغاتی بنویسید باید مخاطبین هدف این متن را که اغلب مهندسین کامپیوتر و برنامه‌نویس هستند را درک کنید و با یک‌زبان تکنولوژی محور آن کتاب را برای آن‌ها توصیف کنید.

نوشتن به‌صورت ساده و مختصر

بسیاری از افرادی که تازه وارد دنیای تبلیغ نویسی شده‌اند فکر می‌کنند رمز موفقیت نوشتن یک تبلیغ کارآمد به شیوه‌ای بلند و دراماتیک است. این‌گونه نوشتن ممکن است برای برخی از حوزه‌ها متناسب با مخاطبین هدف آن‌ها باشد اما به‌صورت کلی توصیه نمی‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به شخصیت مخاطبین امروزی که همگی دوست دارند در کمترین زمان ممکن یک پست یا یک مقاله را بخوانند و آن را درک کنند، نوشتن به‌صورت ساده و عاری از هرگونه ابهام یکی از اصول مهم تبلیغ نویسی به‌حساب می‌آید.

جملات شما باید کوتاه و مختصر باشد زیرا این امر به خوانندگان اجازه می‌دهد تا در زمان کمتری با سطح درک بیشتر جملات را مرور کنند. همچنین استفاده از پاراگراف‌های کوتاه برای پیمایش آسانتر متن نیز به خوانایی متن ما کمک زیادی می‌کند.

همچنین، اهمیت فضای سفید را نباید فراموش نکنید! متن بیش‌ازحد فشرده در یک صفحه می‌تواند خواننده شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که بخش‌ها را به‌طور کامل نادیده بگیرد، بنابراین مطمئن شوید که برای خوانایی آسان‌تر، فاصله کافی بین پاراگراف‌ها و بخش‌ها دارید.

مرتبط بودن تبلیغ

فقط نوشتن و پر کردن صفحه برای تبلیغ یک محصول یا خدمات کافی نیست. باید اطمینان حاصل شود که مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین نسخه متن تبلیغاتی برای مخاطبین نوشته‌شده است و این نکته نیز جزء یکی از اصلی‌ترین اصول تبلیغ نویسی است.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار این است که ببینیم در حال حاضر مخاطبین با چه محتوایی درگیر هستند و از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما قصد فروش یک ادکلن رادارید باید محتوایی مرتبط بنویسید که آن محصول را معرفی کند و محتوا فارغ از هرگونه حاشیه‌نویسی باشد.

خوانا بودن و پیمایش آسان

اکثر مردم در بهترین حالت محتوا را مختصر مرور می‌کنند و برای خواندن خط به خط آن وقت نمی‌گذارند. سعی کنید نسخه متن تبلیغی خود را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید که پیمایش آن متن آسان‌تر باشد و خوانایی محتوا در آن حفظ ‌شده باشد. استفاده از تیترها و زیر عنوان‌ها به خواننده کمک می‌کند که محتوا را بهتر درک کند و اصولا متن تبلیغانی شما بیشتر به دلش بنشیند.

تحقیق قبل از نوشتن

قبل از شروع نوشتن، باید کمی تحقیق کنید تا آنچه می‌نویسید مرتبط و همچنین یک محتوای به‌روز برای کاربر باشد. ممکن است شما خود را یک متخصص درزمینهٔ کاری خود تصور کنید، اما شما در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

دانستن اینکه مردم از خواندن مطالب شما چه می‌خواهند، کیفیت کار شما را ده برابر افزایش می‌دهد. هیچ‌کس نمی‌خواهد تبلیغی خشک و کسل‌کننده بخواند و برای نوشتن تبلیغی با کیفیت بالا لازم است که تحقیقات قبلی صورت گرفته باشد و بنا بر نیاز روز این محتوای تبلیغاتی به وجود آمده باشد.

مطمئن شوید که جمعیت‌شناسی هدف خود را انجام داده‌اید و اگر مخاطب خاصی را هدف قرار می‌دهید، مطمئن شوید که در مورد آن بخش از افراد نیز تحقیق کرده‌اید و این امر یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی به شمار می‌رود. انجام این نوع تحقیق بینش‌هایی را در مورد آنچه آن‌ها از خواندن مطالب در مورد موضوع شما می‌خواهند و اینکه چگونه باید برای جذابیت بیشتر برای آن‌ها نوشته شود، ارائه می‌دهد.

نوشتن عنوان جذاب

نوشتن عنوان جذاب یکی از دغدغه‌های مهم هر کپی رایتری است زیرا اولین قسمتی از کل محتوای شما است که کاربر آن را می‌بیند و ممکن با توجه به درجه جذابیت آن تصمیم بگیرد که محتوا را بخواند یا آن را رها کند.

نکات زیادی برای نوشتن یک عنوان جذاب تبلیغاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن تیتر تبلیغاتی خود را بنویسید. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

  • کوتاه و مرتبط با محتوای نوشته‌شده
  • ساده و درعین‌حال جذاب
  • استفاده از صفات و جمله‌های هیجان‌انگیز

درج فراخوان برای اقدام

تمام تلاش و کارهایی که ما برای نوشتن یک تبلیغ انجام می‌دهیم به فراخوان برای اقدام ختم می‌شود و باید اصول تبلیغ نویسی را طوری رعایت کرده باشیم که این فراخوان برای اقدام کارآمد عمل کند.

یک فراخوان برای اقدام به خواننده می‌گوید که در مرحله بعدی چه‌کاری باید انجام دهد و این ابزار ارزشمندی برای هر بازاریاب است. فراخوان برای اقدام می‌تواند شامل هر فراخوانی اعم از موارد زیر باشد:

  • تشویق به خرید محصول
  • تشویق به دانلود
  • تشویق به اشتراک‌گذاری نظرات
  • تشویق به عضویت در خبرنامه

بهترین فراخوان برای اقدام، عبارتی قوی و کوتاه است که به‌راحتی قابل‌درک است و به‌وضوح بیان‌شده است.

تبلیغ نویسی در وب

تبلیغ نویسی در بسترهای متفاوتی اعم از آنلاین و آفلاین توسط شرکت‌ها و دارندگان محصول ارائه می‌شود. یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای تبلیغ نویسی، وب است که هم کنون به‌وفور از آن استفاده می‌شود. جامعه هدف بسیاری از کسب‌وکارها در وب وجود دارد و از همین رو شرکت‌ها از اوایل پیدایش وب به‌گونه‌ای تبلیغات خود را در آن قرار داده‌اند. مهم‌ترین قالب‌های تبلیغ نویسی در وب به‌صورت زیر ارائه می‌شوند:

  • پست‌های وبلاگ یا مقالات تبلیغ محور
  • توضیحات محصول

آموزش تبلیغ نویسی

تبلیغ نویسی شامل ترفندها و نکات بسیار زیادی است که قبل از اینکه آموزش محور باشد یک تکنیک کاملا تجربه‌محور است؛ اما مانند سایر حرفه‌هایی که برایشان آموزش وجود دارد، آموزش تبلیغ نویسی هم وجود دارد. یک آموزش تبلیغ نویسی خوب شامل محتوای پرباری است که فرد را با چالش‌های پیش روی یک تبلیغ نویس یا یک کپی رایتر آماده می‌کند. یک آموزش تبلیغ نویسی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  • شامل تمام تکنیک‌ها، روش‌ها و اصول تبلیغ نویسی
  • به‌روز و متناسب با نیاز جامعه هدف

یک دوره هرچند جامع و کامل باشد نمی‌تواند شما را به یک تبلیغ نویس حرفه‌ای تبدیل کند. برای حرفه‌ای شدن در این کار لازم است که تجربه زیادی کسب کنید و کتاب‌های تبلیغ نویسی زیادی در این زمینه را بخوانید.

کتاب تبلیغ نویسی

ممکن است خیلی از افراد کنجکاو باشند که برای یادگیری تبلیغ نویسی چه کتاب‌هایی وجود دارد و آیا با خواندن این کتاب‌ها مهارت‌های تبلیغ نویسی فرد بالا می‌رود یا خیر. باید گفت از گذشته تاکنون کتاب‌های موفق و غیر موفق زیادی درزمینهٔ اصول تبلیغ نویسی نوشته‌شده است که ما در این بخش چند تا از مهم‌ترین این کتاب‌ها را به‌صورت یک لیست معرفی می‌کنیم:

  • ادبیات تبلیغ نوشته رابرت دابلیو بلای: یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها درزمینهٔ کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی که خیلی از افراد حرفه‌ای آن را به دیگران توصیه می‌کنند.
  • کپی رایتینگ به قلم مارک شاو: این کتاب از مرجع اصلی کپی رایترهای موفق است و به زبان انگلیسی نوشته‌شده است.
  • کتاب Scientific Advertising: در این کتاب به‌تمامی اصول کپی رایتینگ پرداخته‌شده است و یک کتاب موفق درزمینهٔ کپی رایتینگ است.
  • کتاب Copywriting: Successful Writing for Design, Advertising and Marketing
  • کتاب Tested Advertising Methods

درآمد تبلیغ نویسی

یکی از سؤالات رایج دیگری که علاقه‌مندان به تخصص کپی رایتینگ ممکن است از خودشان بپرسند درامد تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ است. پاسخ قطعی و مشخصی برای این سؤال وجود ندارد چون مانند هر تخصص و حوزه دیگری درآمد شاغلین آن به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد ازجمله:

  • میزان تخصص و مسلط بودن به اصول تبلیغ نویسی
  • شرکت یا شرکت‌هایی که فرد برای آن کار می‌کند
  • نوع کاری که انجام می‌دهد (کار روی پروژه شخصی یا کار برای دیگران)

یک تبلیغ نویس با توجه به تجربه‌ای که دارد و با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهد می‌تواند ماهیانه درآمدی نداشته باشد یا ده‌ها میلیون درآمد داشته باشد.

نتیجه‌گیری

تبلیغ نویسی یکی از شغل‌های پرطرفدار و پردرآمد امروزی است که علاقه‌مندان زیادی برای خود پیداکرده است. برای اینکه ما به یک تبلیغ نویسی حرفه‌ای تبدیل شویم لازم است که به‌تمامی اصول تبلیغ نویسی و فوت‌وفن‌های کپی رایتینگ مسلط باشیم که بیشتر این فوت‌وفن‌ها باتجربه به دست می‌آید.

همچنین یک روش جالب برای یادگیری کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی مطالعه کتب معتبر در این زمینه است که در بالا بعضی از آن‌ها را معرفی کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای در کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا تبلیغ نویسی درآمد خوبی دارد؟

بسته به تخصص فرد، نوع کار و میزان تجربه‌ای که دارد یک تبلیغ نویس می‌تواند ماهیانه ده ها میلیون و یا حتی بیشتر درامد داشته باشد.

مهم‌ترین منابع آموزش تبلیغ نویسی چه منابعی هستند؟

تبلیغ نویسی قبل از هر چیزی یک خلاقیت است و کاملا تجربه محور است اما با کتاب‌های آموزشی نیز می‌توانید تا حدود زیادی به اصول آن مسلط شوید.

مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی چیست؟

برای نوشتن یک تبلیغ حرفه‌ای باید اصول زیادی را رعایت کرد اما مهم‌ترین آن‌ها، سادگی، جذابیت و خوانایی، تحقیق قبل از نوشتن، استفاده از فن داستان‌سرایی، به کاربردن لحن مناسب، شناسایی مخاطبین هدف و نوشتن برای آن‌ها و همچنین درج فراخوان برای اقدام است.

برچسب ها

به اشتراک بگذارید

نظر شما نظر خود را وارد نمایید

نظر دهید